Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad/iPhone till TV med bästa resultat?


roham83

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag innehar en iPad Air och en iPhone 5S och undrar nu hur jag BÄST kopplar dessa till min LED-TV? Jag tänkte alltså välja mellan att använda apple tv eller en hdmi-lightning adapter. Jag har en bra internetuppkoppling hemma så hastigheten duger nog väl. Om jag lägger in en film på iPaden eller iPhonen, kommer den då att flyta på bra när jag streamar till TV:n via apple tv (1080p)? Eller är det bättre att använda hdmi-lightning adaptern och "spegla" enheten för att få bästa flyt?

Hoppas att min frågeställning inte är för svår att tolka :) Tack på förhand!

 

Mvh Olof

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Du får svar i den andra tråden i iPhone delen av forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Att köra med en Apple TV är mycket bekvämare och fungerar precis lika bra som kabel, förutsatt att du har en hyfsat ny router (router med minst g-standard)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hallå, stjäler tråden lite för fortsatt frågning.

Har precis skaffat en iPad air,

Köpte en hdmi-lightning adapter och kopplade in iPad:en till tv:n,

Bilden på tv:n speglas som bild utan widescreen, alltså finns det ett fält på varje sida om den speglade bilden som bara är svart på några cm på varje sida i tv:n, i ipaden är däremot bilden hel, kanske är inställning på tv:n iofs men det funkade med våran gamla laptop (pc)

Nästa problem är att är jag inne på tex, swefilmer och streamar eller youtube och kollar filmer, trycker jag då upp till helbild så ligger fortfarande adressfältet kvar längst upp bilden vilket blir väldigt irriterande då man tex vill titta på en film,

Har bara pc erfarenhet från tidigare och där försvinner ju allt sånt så det bara är filmen på skärmen, ingen adress eller liknande.

Ska väl tilläggas att jag varken är vidare duktig på pc eller Mac, ingen data snubbe helt enkelt men vill ju Kinna glo lite film iaf,

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå, stjäler tråden lite för fortsatt frågning.

Har precis skaffat en iPad air,

Köpte en hdmi-lightning adapter och kopplade in iPad:en till tv:n,

Bilden på tv:n speglas som bild utan widescreen, alltså finns det ett fält på varje sida om den speglade bilden som bara är svart på några cm på varje sida i tv:n, i ipaden är däremot bilden hel, kanske är inställning på tv:n iofs men det funkade med våran gamla laptop (pc)

Nästa problem är att är jag inne på tex, swefilmer och streamar eller youtube och kollar filmer, trycker jag då upp till helbild så ligger fortfarande adressfältet kvar längst upp bilden vilket blir väldigt irriterande då man tex vill titta på en film,

Har bara pc erfarenhet från tidigare och där försvinner ju allt sånt så det bara är filmen på skärmen, ingen adress eller liknande.

Ska väl tilläggas att jag varken är vidare duktig på pc eller Mac, ingen data snubbe helt enkelt men vill ju Kinna glo lite film iaf,

Tack på förhand

 

Eftersom din iPad har formaten 4:3 på skärmen kan den omöjligt fylla bilden på en tv som har formatet 16:9

Det du får göra är att zooma eller sträcka bilden med din tv så att dom svarta fälten på sidan försvinner.

Formatet på din laptop hade förmodligen samma format som din tv men det har inte en iPad.

 

Därför som jag alltid rekommenderar att köpa en AppleTV som man kör Airplay till för då slipper man adressfält och det är bara filmmaterialet som syns i bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vad min tv har för format vet jag ju inte äns själv så....

Men angående adressfältet längst upp måste det väl gå att få bort, även om jag kollar tex, youtube på bara plattan, alltså ingen tv eller liknande inkopplad så blir det ju aldrig helbild tacklvare adressen längst upp, så vad du säger är alltså köp Apple-tv så blir det bra i tv:n men inte äns med bara iPad:en kan du få helbild utan adressfält?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vad min tv har för format vet jag ju inte äns själv så....

Men angående adressfältet längst upp måste det väl gå att få bort, även om jag kollar tex, youtube på bara plattan, alltså ingen tv eller liknande inkopplad så blir det ju aldrig helbild tacklvare adressen längst upp, så vad du säger är alltså köp Apple-tv så blir det bra i tv:n men inte äns med bara iPad:en kan du få helbild utan adressfält?

Eftersom du har en tv med hdmi så är sannolikheten att den är 16:9 väldigt stor.

För att adressfältet ska försvinna måste man välja helbild på spelaren på youtube och det antar jag att du gör.

Ett annat alternativ är att du installerar youtube appen på din iPad för med den har du inte ens ett adressfält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart väljer jag helbild, då blir bilden hela skärmen istället för den lilla rutan, förutom att adressfältet fortfarande ligger längst upp,

Det är ju det som är huvudfrågan egentligen,

Hur blir jag av med adressfält vid helskärmsläge på film,

Är ju även likadant på alla andra hemsidor också, när jag scrollar neråt på sidorna osv så berör det inte adressfältet, det ligger ALLTID kvar längst upp och är oberoende av hur jag scrollar sidan, zoomar sidan, zoomar ut,, vad jag än gör så ligger adressfältet och bli varken större eller mindre vid zoomning osv, utan är oberoende av resten av bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart väljer jag helbild, då blir bilden hela skärmen istället för den lilla rutan, förutom att adressfältet fortfarande ligger längst upp,

Det är ju det som är huvudfrågan egentligen,

Hur blir jag av med adressfält vid helskärmsläge på film,

Är ju även likadant på alla andra hemsidor också, när jag scrollar neråt på sidorna osv så berör det inte adressfältet, det ligger ALLTID kvar längst upp och är oberoende av hur jag scrollar sidan, zoomar sidan, zoomar ut,, vad jag än gör så ligger adressfältet och bli varken större eller mindre vid zoomning osv, utan är oberoende av resten av bilden

 

Så installera youtube appen så är problemet löst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för youtube är ju den enda hemsidan man behöver,, eller?

Finns ju andra sidor med filmer också, eller helt enkelt andra hemsidor överlag, problemet med adressfält som ligger överst är ju på alla hemsidor,

Och är det så jävla dumt att det inte går att få bort adressfältet så börjar man ju starkt ångra att man valde Apple istället för pc/android saker, första intrycket hittills på dessa 2 veckor vi ägt Apple är ju inte dom positivaste tyvärr, trodde mest att det bara va jag som inte förstod mig på sakerna ordentligt, men så verkar ju inte va fallet då man inte får nån lösning här inne heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för youtube är ju den enda hemsidan man behöver,, eller?

Finns ju andra sidor med filmer också, eller helt enkelt andra hemsidor överlag, problemet med adressfält som ligger överst är ju på alla hemsidor,

Och är det så jävla dumt att det inte går att få bort adressfältet så börjar man ju starkt ångra att man valde Apple istället för pc/android saker, första intrycket hittills på dessa 2 veckor vi ägt Apple är ju inte dom positivaste tyvärr, trodde mest att det bara va jag som inte förstod mig på sakerna ordentligt, men så verkar ju inte va fallet då man inte får nån lösning här inne heller..

 

Jag har redan gett dig lösning.

Köp en AppleTV och kör med Airplay till den så slipper du adressfältet.

För kör du Airplay visas enbart filmmaterialet på tv´n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det ska till tv:n då ja, men problemet jag viljat lösa är ju även om tittar enbart i plattan....

 

Men men, Nu funkade det helt plötsligt på sidor som swefilmer, dreamfilm,, adressfältet försvann vid helskärm och när jag kopplade upp till tv:n så försvann bilden på plattan och det blev helbild på tv:n vid helskärmsläge, men är man i menyn m.m. så är det forfarande den smalare bilden men det spelar ju ingen roll det är ju filmerna man vill ha i helbild, youtube är dock fortfarande samma problem, har inte laddat ner appen än och kollat om det funkar då, men tycker det är lustigt att det inte funkar när man går genom safari..

Men men nu kan ju även en oteknisk kille som mig kolla film iaf, och nu när det blev riktig bild funkar det utmärkt med adapter kabeln,

Så allt bra så länge iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...