Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Varför köpa senaste MBPr?

Maverick1993

Recommended Posts

Precis som rubriken lyder så undrar jag varför man ska köpa den senaste MBPr 15" istället för den föregående? Menar, dem har samma skal och dimensioner, har ungefär samma specs, faktsikt så är Gt 650m-kortet bättre än Iris Pro enligt notebookcheck. Apple säger att den nyare ska ha bättre batteritid med en timma, men frågan är hur stor den skillnaden är när man uppdaterat den äldre till Maverikcs? Enligt de själva så ska ju MBAs batteritid ha ökat med en timma så varför ska inte det kunna ske på MBPr.. Sist så är den äldre såklart billigare med cirkus 3 tusenlappar...

Jag vill diskutera detta för att jag ska nämligen gå över till Apple-sidan och göra mitt första Macbook-köp :)

Fast Gt 650m är 15 % snabbare än Iris Pro (http://www.notebookcheck.se/Intel-Iris-Pro-Graphics-5200-benchmarks-prestanda-specifikationer.104568.0.html)

Och Thunderbolt kommer jag aldrig använda ändå

Men det sitter ett750m kort i den dyrare 15"

Enligt länken nedanför har nya MBPr 15" fyra pcikanaler vilket gör hårddiskprestandan i klass med nya MacPro vilket är nästan sensationellt snabbt. Om man nu behöver det.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.531907/snabbare-ssd-an-utlovat-i-macbook-pro?queryText=macbook%20pro

....

Enligt MW-s eget test har den nya 15" två timmar mer batteritid än den gamla. Processorprestandan är likvärdig mot innan.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.531478/test--grym-batteritid-i-macbook-pro-retina/sida/1/macbook-pro-15-tum

Jomen den kostar över 20k och det är den inte värd

Det är ju givetvis subjektivt, men jag tycker att den levererar prestanda för pengarna

Man kan köpa en MBP 13" som har ännu bättre batteritid och en bra 27" skärm att ha hemma för samma pengar. Men med lägre prestanda överlag för övrigt. 13" är konsument, 15" är Pro på riktigt så det handlar inte bara om skärmstorleken.

...

För den tekniskt intresserade så kan jag hantera runt 60 Mbit till och från hårddisken med min iMac från -09, runt 240 med min Air från 2011. Den nya 15" klarar över 1000. Det är hyperextremt och väldigt trevligt när det gäller att dra igång program och datorns allmänna snabbhet.

Grafikkort har jag aldrig brytt mig om, jag spelar inte spel. Sonen spelar spel, men då kör han Windows på en PC-burk med fläskiga Nvidia-kort. Som man bör göra. Jag hade således absolut valt den senaste, eftersom den har PCIe-hårddisk. Det är mycket viktigare för mig.

Jomen den kostar över 20k och det är den inte värd

Tycker du ja. Många andra har en annan åsikt.

Precis som rubriken lyder så undrar jag varför man ska köpa den senaste MBPr 15" istället för den föregående? Menar, dem har samma skal och dimensioner, har ungefär samma specs, faktsikt så är Gt 650m-kortet bättre än Iris Pro enligt notebookcheck. Apple säger att den nyare ska ha bättre batteritid med en timma, men frågan är hur stor den skillnaden är när man uppdaterat den äldre till Maverikcs? Enligt de själva så ska ju MBAs batteritid ha ökat med en timma så varför ska inte det kunna ske på MBPr.. Sist så är den äldre såklart billigare med cirkus 3 tusenlappar...

Jag vill diskutera detta för att jag ska nämligen gå över till Apple-sidan och göra mitt första Macbook-köp :)

Vad skall du använda datorn till, är det i huvudsak spela eller är det jobba eller vad? Svårt att ge en rekommendation utan att veta hur du tänkt använda din dator

Vad skall du ha MBPR till ?!

Men det sitter ett750m kort i den dyrare 15"

Ja, då är man tvingad till den dyraste 15" för att få ett dedikerat grafikkort.

Det som stör mig är att dem tvingar en till att punda ut över 20 000 kr för att få et medelmåttigt dedikerat grafikkort. Menar om man spenderar så mycket pengar så ska man väl ändå få det bästa i alla delar i datorn. Visst deras skärmar är helt INSANE-bra och dem har ruggigt snabba ssd tillsammans med ett snyggt OS men man kan fortfarande inte spela de senaste spelen med hyggliga grafikinställningar.

Det jag tänkt använda datorn till är först o främst som en skoldator, men ska också använda Cad en hel del. Det är därför jag behöver ett dedikerat grafikkort vilket den förra generationen MBPr har som grund.

Och varför jag vill byta från Windows är för att jag helt enkelt är så trött på det, känns så B vid sidan om Os X samt att de burkar som kör Win är så blaskiga ( har en Hp nu och hatar den).

Det som stör mig är att dem tvingar en till att punda ut över 20 000 kr för att få et medelmåttigt dedikerat grafikkort. Menar om man spenderar så mycket pengar så ska man väl ändå få det bästa i alla delar i datorn. Visst deras skärmar är helt INSANE-bra och dem har ruggigt snabba ssd tillsammans med ett snyggt OS men man kan fortfarande inte spela de senaste spelen med hyggliga grafikinställningar.

Det jag tänkt använda datorn till är först o främst som en skoldator, men ska också använda Cad en hel del. Det är därför jag behöver ett dedikerat grafikkort vilket den förra generationen MBPr har som grund.

Och varför jag vill byta från Windows är för att jag helt enkelt är så trött på det, känns så B vid sidan om Os X samt att de burkar som kör Win är så blaskiga ( har en Hp nu och hatar den).

Iris Pro kortet duger nog alldeles utmärkt för CAD. Att en 15" laptop har ett dedikerat kort av medelklass är väl mer regel än undantag, det är väll endast utpräglade sk "spel laptops" som trycker in fläskigare kort men dom blir ju inte direkt tunna och av låg vikt. Att betala 20000 kr för en laptop med dom specarna är inget konstigt kostar ju liknade eller samma på Win sidan. En MBP är ingen spel laptop (även om den duger för de flesta normal användare som spelar) Vill man ha en gaming burk är det fortfarande stationär win burk som gäller om man är ute efter ultra inställningar och FPS på 60+. Dock skall ju nästa generations grafikkretsar från Nvidia hoppa upp en bit i prestanda om man kollar runt lite på nätet så nästa version av MBP kommer säkert få de nya kretsarna och då få avsevärt bättre prestanda än det kepler levererar idag...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...