Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stora problem efter uppdatering till Mavericks


Lovas

Rekommendera Poster

Jag uppdaterade min MacBook Pro (köpt 2011) till Mavericks strax efter att uppdateringen släpptes, allt fungerade perfekt i 2 dagar. Sedan kom det upp en ruta som ville att jag skrev in mitt lösenord för nyckelringen, jag provade med det lösenordet jag trodde att jag hade valt men den sade bara att det var fel. Sedan kom uppdateringen av iOS 7 till iPhone som jag uppdaterade och där fick välja ett lösenord till Nyckelringen, vilket jag gjorde men inte heller detta fungerade i datorn. På något vis lyckades jag nollställa nyckelringen i datorn och välja ett lösenord som nu fungerar - dock kommer dessa rutor upp hela tiden och jag måste skriva in lösenorder flera gånger om dagen, och rutorna begär lösenordet till samma program hela tiden.

Även gmail och själva mailfunktionen i Mac slutade fungera och den får jag fortfarande inte igång trots uppdateringen som kom till detta.

 

Den verkar inte heller synka kontakter som jag lägger till i min iPhone. Och jag kan inte klicka i att nyckelringen ska säkerhetskopieras via iCloud i datorn. Ibland känns det som att datorn tror att den öppnar vissa program för första gången.

 

Ibland när jag har iMessage startat i datorn kan jag inte skicka sms via iMessage i telefonen.

 

Någon som vet vad jag ska göra för att lösa detta, med mailen och nyckelringen, slippa skriva in lösenordet hela tiden och få tillbaka kopplingen ordentligt mellan telefon och dator?

 

(Bifogad bild är ett exempel på när jag behöver skriva in lösenord, men det står även andra saker som begär lösenord, t ex iMessage.)

post-74024-0-33705700-1384778950.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat Säker start?

håll ner skift vid start, logga in, starta sedan om datorn som vanligt..

 

Installera om Mavericks igen kan ju vara ett alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat Säker start?

håll ner skift vid start, logga in, starta sedan om datorn som vanligt..

 

Installera om Mavericks igen kan ju vara ett alternativ

Vad innebär säker start? Är det någonting jag då behöver göra gång på gång?

 

Är inte det största tekniska geniet, så måste fråga: kan jag avinstallera bara mavericks och installera om det eller behöver jag fabriksåterställa datorn helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att reparera nyckelringen i nyckelhanteraren? Ligger i mappen Program ->Verktygsprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att reparera nyckelringen i nyckelhanteraren? Ligger i mappen Program ->Verktygsprogram

Ja, det stod bara att det inte gick/fanns något att reparera. Väldigt konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det finns en lösning. Öppna Nyckelhanteraren, högerklicka på "inloggning" och välj "ändra inställningar för nyckelringen inloggning" och klicka ur de förbockade lås-valen.

Jag hade samma problem som du och nu slipper jag alla irriterande fönster som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start innebär att datorn rensar cache och vissa systemfiler, och att datorn startar utan systemtillägg vilket kan underlätta felsökning. Men det är framförallt systemunderhållet som vi är ute efter när vi rekommenderar säker start, för det brukar ordna många problem. Alltid bra att göra säker start innan en uppgradering, eller åtminstone efter en. När man har gjort en säker start så startar man sedan om datorn igen som vanligt.

Du kan inte avinstallera Mavericks på annat sätt än att tömma hela datorn. Däremot kan du ominstallera det, då får du en ny systemmapp som ersätter den gamla. Men jag rekommenderar att du provar en säker start innan du går vidare med ytterligare åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en lösning. Öppna Nyckelhanteraren, högerklicka på "inloggning" och välj "ändra inställningar för nyckelringen inloggning" och klicka ur de förbockade lås-valen.

Jag hade samma problem som du och nu slipper jag alla irriterande fönster som kommer upp.

Det är lustigt för just den som heter "inloggning" verkar tom, jag fick krångla massor och skapade en egen med mitt namn och där kunde jag bocka ur dessa alternativ vilket minskat det något, men just den som heter inloggning verkar tom. Har jag gjort någonting fel då? För ibland vill datorn att jag ska skriva in lösenord där jag redan skrivit in och valt att spara dem tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start innebär att datorn rensar cache och vissa systemfiler, och att datorn startar utan systemtillägg vilket kan underlätta felsökning. Men det är framförallt systemunderhållet som vi är ute efter när vi rekommenderar säker start, för det brukar ordna många problem. Alltid bra att göra säker start innan en uppgradering, eller åtminstone efter en. När man har gjort en säker start så startar man sedan om datorn igen som vanligt.

 

Du kan inte avinstallera Mavericks på annat sätt än att tömma hela datorn. Däremot kan du ominstallera det, då får du en ny systemmapp som ersätter den gamla. Men jag rekommenderar att du provar en säker start innan du går vidare med ytterligare åtgärder.

Tack!

Jag provade säker start och startade sedan om den som vanligt (loggade alltså inte in, för vet inte vad jag kunde göra mer, är inte så pass teknisk) men mailen fungerar fortfarande inte. Jag får helt enkelt inte igång mitt gmail-konto alls i den inbyggda mailklienten som jag tycker är så bekväm att använda. Vet du vad jag kan göra mer då? Den verkar skylla på smtp servern för gmail men vad kan jag göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör om säker start genom att göra hela processen, dvs logga in på ditt användarkonto och starta om datorn inifrån där. Men innan du gör omstart kan du köra igång mail och se vad som händer.

Om den skyller på SMTP-servern så låter det som att den inte hittar den, att den inte får kontakt med den. Jag kan inte hjälpa dig med det för jag har inte Gmail. Men generellt så kan man använda olika SMTP-servrar. Du skulle kunna prova att ta bort ditt Gmail konto från Mail och sedan installera om det på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också göra samma sak med iCloud - logga ur iCloud från datorn och sedan logga in igen. I iCloud-panelen i Systeminställningar. Men efter en säker start, alltså en där du också loggar in på din användare i datorn innan du startar om den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...