Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

tappar signal-nån testat Zyxel WRE2205


skogsmulle

Rekommendera Poster

Jag tappar signal på min MBP2011. Wi-Fi hoppar ur o måste starta om anslutningen, lite frustrerande.

Men det viktigaste är att vi har även lite dålig signal till D Links Boxee Box mediaspelare. Detta måste åtgärdas. Laggar mest hela tiden så kan inte se på någon fil (typ film) från datorn i nätverket. You tube m.m. funkar bra på TV/ Boxee Box men större filer(även mindre, sämre kvalité) laggar.

 

Är det någon som testat Zyxel WRE2205

som ska förstärka signalen, kan den vara bra för oss?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hejsan,

 

Har aldrig provat WRE2205, men det kan vara värt att se över sitt wifi i största allmänhet. Ibland kan små ändringar göra att man får väldigt mycket bättre signal. Kanske löser det problemet att flytta er router? Och om inte så har du iallafall optimerat ditt wifi innan du lägger på en WRE2205 vilket ger ännu bättre resultat. Här är lite smått och gott att tänka på.

 

 

* Undvik att ha routern väldigt nära en vägg eller omringad av möbler/prylar.

 

* Tjocka väggar är inte bra för wifi signalen.

 

* Metall är inte bra för wifi signalen.

 

* Undvik att ha routern nära elkablar. T.ex. om du har en kabellist full med kabel 20 cm från routern.

 

* Undvik att ha annan trådlös utrustning (eller microvågsugnar) nära routern eller direkt i signalens väg. Det gjorde t.ex. underverk för signalstyrkan på min router när jag flyttade på basenheten för trådlös telefon som stod på samma skrivbord som routern.

 

* Är din router placerad på rätt håll? Vissa routers är t.ex. optimerade för att t.ex. stå på underlag, och fäster man dem då på väggen kan signalen påverkas avsevärt.

 

* Kan du placera dig router lite högre? Ju närmre golvet man är, ju fler prylar ivägen som stör signalen.

 

* Skaffa ett program som t.ex. iStumbler och kolla vad alla grannar har för kanal på sina trådlösa nätverk. Det är inte bra om de kör på samma kanal som dig eller en som ligger nära. Byta kanal i din router om det behövs. Om man bor i lägenhet så kan det också vara så att man råkar ha sin router bara några få meter från grannens, vilket stör signalen. Får du mycket bra signalstyrka från grannens nätverk kan det vara bra att flytta sin egen router lite längre bort.

 

* Kolla att du har uppdaterad firmware i din router.

 

* Wifi signalen har svårare att tränga igenom väggar i vinkel. En vinklad mellanvägg kan ha samma effekt på signalen som en mycket tjockare vägg. Se bild nedan:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack det var nyttigt, ska flytta den från datorn kanske, Har haft den poå olika ställen men nära datorn kanske inte är bra. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...