Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Radera allt vid radering av program....

Falkens

Recommended Posts

Jag har behov av att verkligen radera allt när jag drar ett program till papperskorgen.

Jag behöver ominstallera allt men när jag gör det så kommer det bara tillbaka som det var. Hur raderar jag allt dvs. alla loggar, sparade saker osv. av ett speciellt program så jag kan installera en ny fräsch

Tack

Allt raderas inte när man drar ett program till papperskorgen. Använd AppZapper eller AppDelete för sådant. En del program har egna avinstallerare, använd dem i de fallen.

Allt raderas inte när man drar ett program till papperskorgen. Använd AppZapper eller AppDelete för sådant. En del program har egna avinstallerare, använd dem i de fallen.

Tack. Du har inte en länk till dessa? Mycket heter ju lika nu för tiden :-)

• 2 weeks later...

Väcker upp denna tråd lite igen... alltså det finns inget som OSX själv har för att radera alla filer som tillhör ett program? Jag måste köpa ett externt program för att alla filer ska försvinna? Ogillar det verkligen... hur mycket skräp har man som ligger och tar plats som man inte ser?

Nog om det, Jag har som sagt ett program som jag behöver installera om. Jag vill få ett nytt fräsch men så fort jag raderar det och installerar det nya så ligger de gamla inställningsfilerna kvar... dessa vill jag alltså också skriva över.

Ofta handlar det om att det finns kvar filer i Användare/Bibliotek/Preferences.

Kolla efter filer med programmets (eller tillverkarens) namn och filändelsen .plist.

Väcker upp denna tråd lite igen... alltså det finns inget som OSX själv har för att radera alla filer som tillhör ett program?

Nej, hur skulle OS X kunna hålla reda på vilka filer som ett visst program strör omkring sig? Det finns ju tusentals program.

Programleverantören borde kunna tala om det. Men ännu hellre tillhandahålla en avinstallerare.

Vilket påminner mig om detta citat från Mac OS 9-tiden:

”You agree that our installer may spray your System Folder with dozens of extensions, shared libraries, control panels, preference files, fonts, and other crud, without asking first or providing a list of why we put what where.”

”... and do not stumble onto the fact that AppleWorks does most of what our stuff does but at twice the speed, half the cost and 1/300th the RAM.”

Parodi på Microsofts licensavtal, av David Pogue, MacWorld

Allt som sker loggas i Mac OS X, så visst kan systemet/en inbyggd app hålla reda på vad som hamnade var och varför, och sedan ta bort det. Apple har bara inte brytt sig om att göra en vettig avinstallerare. Numera är det ju App Store som gäller, och där är reglerna sådana att det ska räcka att radera programmet.

hur mycket skräp har man som ligger och tar plats som man inte ser?

Förutom själva Xxxx.app i programfoldern så är de vanligaste ställena man hittar "restfiler":

~/Applications/Exempel.app

~/Library/Exempel (t ex Mozilla och Virtualbox lägger en mapp där)

~/Library/Application Support/Exempel/

~/Library/Preferences/com.företag.exempel.plist

~/Library/Preferences/com.företag.exempel.plist.lockfile

Förutom de kan det ev ligga ngn cachefil i "/var". Svårt att säga exakt vart, men cachefiler rensas ut varteftersom. Så den kan ju ligga kvar. Beroende på program kan ju också internet-plugins, andra insticksfiler, kext-filer osv lagts in.

Om det är en ".pkg" du kört för att installerat, kan man med programmet Pacifist, ta den installeraren igen och i Pacifist se mer exakt var den lagt/flyttat alla grejjer. :crossfingers:

Allt som sker loggas i Mac OS X

Visst, men hur länge lagras den informationen?

Det finns ju en tidsgräns (eller kanske storleksgräns) för loggfilerna.

Dessutom töms de när man kör underhåll av olika slag.

Något många inte tänker på är ju att "ikonen" för programmet egentligen är hela programmappen där allt ligger installerat. Högerklickar man på ikonen och väljer "visa pakets innehåll" så kommer man in i mappstrukturen.

Sen är det precis som iErikF så finns det nämnda ställen där information kan lagras, t ex plugins till webbläsare. Men här snackar vi små mängder data samt någon enstaka inställningsfil (.prefs).

Som regel så de program som lusar ner systemet "a´la Windows" så har de också en avinstallerare. Oftast så kräver dessa också en egen installation, dvs inte "dra & släpp"-installation. MS Office är ett sådant, Adobes programpaket. Apples Garageband är ett exempel på program där dess stora bibliotek med loopar inte försvinner när man raderar "ikonen" utan den får man ta bort manuellt. Men detta tillhör ändå undantagen, tack och lov....

Sen är inte gräset grönare på andra sidan, vet inte hur många gånger när jag jobbade som tekniker då man manuellt fick radera program när "lägg till/ta bort" program vägrade avinstallera. Manuellt rensa i registret :bla: , leta filer och programmappar djupt ner i systemet osv....

Som regel så de program som lusar ner systemet "a´la Windows" så har de också en avinstallerare. Oftast så kräver dessa också en egen installation, dvs inte "dra & släpp"-installation. MS Office är ett sådant, Adobes programpaket.

MS Office 2011 har ingen avinstallerare, men det finns i alla fall dokumentation över vilka filer man behöver ta bort. http://support.microsoft.com/kb/2398768/sv

Visst, men hur länge lagras den informationen?

Det finns ju en tidsgräns (eller kanske storleksgräns) för loggfilerna.

Dessutom töms de när man kör underhåll av olika slag.

Det borde räcka att öppna programmet man vill ta bort, så skapas information nog för att kunna ta bort alla beroenden. En sådan körning kan man kanske bygga in i appen som tar bort program.

Väcker upp denna tråd lite igen... alltså det finns inget som OSX själv har för att radera alla filer som tillhör ett program? Jag måste köpa ett externt program för att alla filer ska försvinna? Ogillar det verkligen... hur mycket skräp har man som ligger och tar plats som man inte ser?

Nog om det, Jag har som sagt ett program som jag behöver installera om. Jag vill få ett nytt fräsch men så fort jag raderar det och installerar det nya så ligger de gamla inställningsfilerna kvar... dessa vill jag alltså också skriva över.

Appcleaner är gratis och fungerar hur bra som helst...

http://www.freemacsoft.net/appcleaner/'

Pröva radera ditt program med appcleaner först och installera sedan om det på nytt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...