Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac frågor.


300k

Rekommendera Poster

Jag har några frågor om iMac.

Är i valet och kvalet vilken modell man ska välja.

 

Mitt användande består mest utav surfa, streama filmer, sport etc, lite bildredigering i Lightroom eller PS, och eventuellt lite spelande, LoL, WoW, mm.

Jag funderar på att installera ett Windows OP för då kan jag använda datorn i jobbet också.

 

Det jag tänker att jag behöver mest är lagringsutrymme.

Har funderat på en Fusion Drive, då får man ju ändå lite snabbare HD och en terra i space.

 

Grafiken är jag lite tveksam till Intel Iris Pro, vad är det ?! Bra eller?

Ska jag satsa på en modell med GeForce istället?

 

Vad jag har förstår är att INGEN hårdvara går att byta ut i efterhand, på dom senaste modellerna då?

 

Jag har en Air nu med 8GB RAM, 1.8Ghz i5, 1GB Intel HD 4000 och Mavericks.

Vill inte få en "slöare" dator bara.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket och vad är viktigast. OM du ska göra "lite" så räcker minsta modellen... läs MW test på iMac så kanske några frågetecken rätas ut.

...

21" kan du inte byta RAM på men 27" går att komplettera efteråt så är bra bildredigering viktigt bör du maxa RAM.

...

Enligt Geekbench är nya klenaste iMacen 50% mer kraftfull än din Air.

...

Citat ur artikeln:

 

Intels nya grafikprocessor
Men i 21-tums iMac sitter nu Intels nya värsting, helt nya GPU-familjen Iris, närmare bestämt Iris Pro. Den har prestanda som på allvar mäter sig med Nvidias och AMD:s diskreta mobila grafikkort. Vi pratar en flerdubbling av grafikprestandan jämfört med HD Graphics 4000 och även mer än dubbelt så kraftfullt som HD Graphics 5000. Faktum är att den i flera moment presterar bättre än det separata grafikkort som sitter i vår andra testdator, 27-tummaren med ett Nvidia-kort. Enda problemet för Iris Pro är att det kan vara si och så med optimerat stöd för Intel-grafik i många spel, men det kan förhoppningsvis bli bättring på den punkten i framtiden med fler Iris-datorer på folks skrivbord och i datorväskor.

 

Länk:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.527168/nya-imac---allt-nytt-goms-pa-insidan/sida/1/inledning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med grafikkortet.

Nu är känns inte det lika viktigt med ett GeForce.

Bra med jämförelserna i artikeln också. Fick mig att öppna ögonen lite mer.

 

Tror jag väljer en med Fusion Drive, enda uppgraderingen.

Möjligtvis RAM också, om lite extra pengar trillar in...

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med grafikkortet.

Nu är känns inte det lika viktigt med ett GeForce.

Bra med jämförelserna i artikeln också. Fick mig att öppna ögonen lite mer.

 

Tror jag väljer en med Fusion Drive, enda uppgraderingen.

Möjligtvis RAM också, om lite extra pengar trillar in...

 

:)

 

Jag köpte en Imac 27" billigaste varianten (låter fel att säga billigaste, kanske ska omformulera och säga mindre dyr istället) Jag har testkört både spel, photoshop och lightroom och det flyter på som en dröm för mig.

 

Om du tar 27" så kan du själv addera RAM vid ett senare tillfälle vilket är betydligt billigare än att välja till det hos Apple.

 

Just nu känner jag inte att jag behöver öka upp andelen RAM, utan klarar mig alldeles utmärkt med setupen jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Hur upplever du 27" , inte för stort?

 

Jag var nere i ett varuhus idag och jämförde skärmarna, 21 och 27.

 

En annan sak jag undrar är hur stor skillnad det är på en Retina och en iMac.

När jag kikade på en retina och iMac idag så märkte jag inte så stor skillnad faktiskt.

Tyckte nästan bättre om iMacen.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Hur upplever du 27" , inte för stort?

 

Jag var nere i ett varuhus idag och jämförde skärmarna, 21 och 27.

 

En annan sak jag undrar är hur stor skillnad det är på en Retina och en iMac.

När jag kikade på en retina och iMac idag så märkte jag inte så stor skillnad faktiskt.

Tyckte nästan bättre om iMacen.... :)

 

Jag var hemma hos en granne idag som har en 21" och den kändes inte alls lika trevlig. Tycker det är dom 27" som verkligen ger en riktig wow känsla varje gång man sätter sig vid datorn. Är kristallklar bild och vad man än gör på datorn så känns det roligare av någon konstig anledning.

 

Har alltid haft helsvart eller en blå bakgrund på mina windows maskiner, kom på mig själv igår när jag satt och jagade wallpapers som en tok =)

 

Kan starkt rekommendera att lägga lite extra och köpa 27"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir det nog, en 27:a...

 

HD:n går absolut inte att byta i efterhand eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugan har 27" och jag valde 21.5"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir det nog, en 27:a...

 

HD:n går absolut inte att byta i efterhand eller?

Det går att byta men det är inte lätt, jag personligen skulle inte rekommendera det om du inte är händig. Jag returnerade min imac 27" idag (inom ångerrätten) och beställde en ny med SSD disk istället.

 

Ett tips är att inte snåla på den fronten, välj fusion eller SSD..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...