Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontrast på iMac åt helvete? Fotoredigering. Hjälp!


Tankadin

Rekommendera Poster

Jag har max på ljusstyrka när jag redigerar foton i Photoshop.

Om nåt område ska "målas över" lite med svart t.ex, så ser det skitbra ut på iMacen, går inte att se vart det målade och originalet skiljs åt.

Sen kollar jag på bilden på t.ex iPhone eller på en annan pc-skärm och då syns det svarta, målade området klart och tydligt. Förstår ni hur jag menar?

Om jag väljer pennan/penseln och kolsvart, och jobbar med en svartvit bild t.ex, och vill ha ett område svart, t.ex lite i hår eller på en svart t-shirt, så duttar/målar jag med svart över. Skitbra på iMacen men på allt annat så syns en svart "korv" där jag målat. Ser heldumt ut.

 

Varför är det så på iMac? Är det skitskärmar eller? Vad ska jag göra? Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta rätt färg med pipetten i stället för att måla med kolsvart. Det är nästan aldrig något som är kolsvart i en bild.

 

Försök med att kalibrera skärmen:

post-11001-0-47107300-1384599785_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kanske fått nåt helt galet gamma-värde, gå till dit Telly visar ovan och välj bättre profil alternativt kalibrera, det är inget fel på macskärmar de har alltid hört till toppskiktet. F ö gäller det som Telly skrev oxå att svart i foton sällan är 100% svart så när du målar 100% svart på 98% svart ser du lätt skillnaden beroende på hur bra kalibrerad skärmen är oxå, plockar du det svarta fr fotot med pipett så får du dessutom rätt fördelning av de ingående rgb-färgerna som bygger upp det svarta i bilden. Tre rätt till Telly. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...