Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filerna i mapparna syns inte?


Frupralin

Rekommendera Poster

Hej,

 

Av någon anledning så ser jag inte filerna i mapparna längre. Jag har mappar på skrivbordet, fyllda med filer. När jag öppnar mapparna, ser de tomma ut. När jag väljer "visa info", så ser jag att mappen innehåller filer.

 

Det började så här (tror jag).. att jag kopplade in en videokamera för att tömma denna i datorn. Skapade en ny mapp på skrivbordet. Öppnade videokamerans mapp. Markerade kamerans, förde över mot den tomma mappen och de började föras över. Signal då detta var klart hördes. Gick in i nya mappen men ser tom ut? Hm…. provar dra en fil från kamerans mapp till skrivbordets mapp. Får då svar att filen redan finns och en fråga om den ska ersättas. Upptäcker sedan att alla mappar ser tomma ut. När jag öppnar Finder, ser jag de filer som ligger "o-mappade" på skrivbordet. Och i "Alla mina filer", ser jag att jag har massor med filer på datorn. Men i "Bilder" och i "Dokument" och i "Hämtade filer" så är det blankt…? Har jag Windows-tänket kvar? Men å andra sidan så har jag sett filer på ovan nämnda platser förut?

 

Gah! Någon som förstår hur jag har fått till detta, och vet hur jag rättar till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen fört över filer från kameran på det sättet förut?

Varför inte använda Bildinsamlaren som finns under program och importera dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att göra en säker start enligt instruktionerna, det hjälpte tyvärr inte..

 

Nej, jag har aldrig fört över filer från den kameran till en Mac förut. Nu gjorde jag det, och därefter ser det underligt ut även i ALLA mappar. Hur får jag tillbaka så att jag ser filerna igen? Jag ser ju att de finns på datorn. Men kan inte se dem i mapparna?

 

Nästa gång ska jag absolut testa Bildinsamlaren (jag har nog tyvärr Windows kvar i mitt "tänk", därför gjorde jag som jag gjorde...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat till Mavericks? Hade samma problem och kunde söka rätt på filerna i spotlight men såg dom fortfarande inte i mapparna.

Märkte att det gick att högerklicka i mappen och välja "ordna efter" till vad som helst, så hoppade filerna fram igen. :huh: Kanske är en bugg direkt efter uppgraderingen till Mavericks för efter att jag gjorde sådär har problemet inte visat sig igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat till Mavericks? Hade samma problem och kunde söka rätt på filerna i spotlight men såg dom fortfarande inte i mapparna.

 

Märkte att det gick att högerklicka i mappen och välja "ordna efter" till vad som helst, så hoppade filerna fram igen. :huh: Kanske är en bugg direkt efter uppgraderingen till Mavericks för efter att jag gjorde sådär har problemet inte visat sig igen..

Jag hade redan provat att "ordna efter", men det hjälpte inte mig tyvärr.

 

Nej, jag har inte uppdaterat till Mavericks…. Denna Pro som jag jobbar i nu, är min jobbdator som jag har till låns. Min egen dator, en Air.. är inlämnad på service sedan flera veckor då den "kraschade" sedan jag försökt uppdatera till Mavericks?? Jag gjorde ett försök till uppdatering, då fick jag felmeddelande att jag skulle kontakta Apple som gratis skulle byta ut min flashlagringsenhet, för att det skulle gå att få Mavericks. Dagen efter, gick det inte ens att starta datorn?! Ringde Apple (som först vägrade hjälpa mig utan betalning då jag inte hade något supportavtal, men gav sig då jag sa att felet hänt efter försök till uppdatering på Apples begäran)… satt i en timme med tekniker som konstaterade hårddisk-krasch. Så, jag har inte vågat uppdatera Pro'n till Mavericks, nej...

 

Igår på jobbet, hade jag tillgång till datatekniker i annat ärende. Bad dem titta på min Pro. Ingen fattade varför filerna inte syntes. Jag förklarade att jag haft datorn avstängd ganska länge, startat om flera gånger, gjort SÄKER omstart… men felet kvarstod. Men tänkte att jag visar att jag gör en omstart och att det inte hjälper.. vad händer då? FELET BORTA!??!! Tacksam för det, och samtidigt matt över fenomenet att fel plötsligt löser sig själv då man har proffs som tittar på… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...