Jump to content
Just nu i M3-nätverket

SSD + Ram uppgradering Macbook Pro 15" late 2011

Jernstrom

Recommended Posts

Hej,

Efter flera år utav dagligt läsande på Macworld behöver jag nu er expertis. Efter jag fick en ny Macbook Pro på jobbet har jag insett att min egna pärla är "seg" och således förtjänar en uppgradering.

Uppgraderingen blir i form utav:

16GB Ram ( Corsair Vengeance DDR3 de 16 GB (2 x 8 GB), 1333 MHz, PC3 10666)

240 GB SSD ( CORSAIR Neutron Series GTX - 240 Gb, SATA 3)

Vad jag undrar över är var jag bör sätta min SSD? Både HDD och DVD SATA kontakterna står som "Link Speed 6 Gigabit", således borde det inte spela någon roll ifall jag sätter min SSD i DVD-facket eller om jag flyttar om och sätter HDD i DVD och SSDn i HDDns tidigare fack?

Finns det några fördelar/nackdelar med att göra det på det ena eller det andra sättet?

Tack,

Simon

Hej,

Efter flera år utav dagligt läsande på Macworld behöver jag nu er expertis. Efter jag fick en ny Macbook Pro på jobbet har jag insett att min egna pärla är "seg" och således förtjänar en uppgradering.

Uppgraderingen blir i form utav:

16GB Ram ( Corsair Vengeance DDR3 de 16 GB (2 x 8 GB), 1333 MHz, PC3 10666)

240 GB SSD ( CORSAIR Neutron Series GTX - 240 Gb, SATA 3)

Vad jag undrar över är var jag bör sätta min SSD? Både HDD och DVD SATA kontakterna står som "Link Speed 6 Gigabit", således borde det inte spela någon roll ifall jag sätter min SSD i DVD-facket eller om jag flyttar om och sätter HDD i DVD och SSDn i HDDns tidigare fack?

Finns det några fördelar/nackdelar med att göra det på det ena eller det andra sättet?

Tack,

Simon

Tror att det blir enklast med att flytta den gamla disken till dvd platsen och den nya på det vanliga stället om du inte vill krångla med vad som skall vara primär lagring för OS X mm. var försiktig vid byte, kontakterna är känsliga och kablarna likaså

Tack Lars!

Som jag förstår det så är det största minuset att flytta min mekaniska HDD till DVD-slotten att jag då förlorar "fall-skyddet".?

Hur pass krångligt är det att ändra boot/primär lagring på en Mac? Har ganska goda erfarnheter att fixa och trixa med PC, men med Mac har jag inte lika mycket erfarenhet.

Tack,
Simon

Hur pass krångligt är det att ändra boot/primär lagring på en Mac?

Inte alls. Du går in i systeminställningar -> Startskiva och klickar på den du vill starta från. Det funkar likadant oavsett om det är en intern disk eller en extern disk, om du har flyttat en disk, om den sitter med Firewire eller USB.... Det som ställer till det är om du vill flytta din användarmapp från startskivan. Jag skulle nog rekommendera att låta den ligga kvar på startskivan och i stället placera ex.vis ditt iTunesbibliotek eller iPhoto-bibliotek på den andra disken.

Det som ställer till det är om du vill flytta din användarmapp från startskivan. Jag skulle nog rekommendera att låta den ligga kvar på startskivan och i stället placera ex.vis ditt iTunesbibliotek eller iPhoto-bibliotek på den andra disken.

Hänger inte riktigt med på vad jag bör lägga var..?

750GB 5400RPM: tänkte jag använda för fillagring. Musik, Filmer, dokument etc.

256GB SSD: Tänkte jag partitionera och installera Windows på 50GB sedan OS på andra partitionen med 200GB där alla system och tyngre programfiler installeras.

Tänker jag fel?

• 3 weeks later...

Att göra en egengjord Fusion Drive kan vara ett riktigt bra alternativ. Jag har själv gjort det i två MBP:s (17" och 15" Early 2011) och har bara positiva erfarenheter. Fördelen är att OS X då självt sköter vart dina program läggs, först fyller den upp ssd:n och sedan läggs det du använder mest på ssd:n och det du inte använder så ofta på den traditionella hdd:n. Operativsystemet ligger alltid på ssd:n, no worries. Guide för hur du gör finns här: http://blog.macsales.com/17624-os-x-10-8-3-provides-fusion-drive-setup-option-for-non-fusion-drive-equipped-macs :)

Edit: Kom isåfall ihåg att ha en backup, då processen raderar båda dina diskar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...