Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple TV + extern hårddisk via Time Capsule


Martin Jangö

Rekommendera Poster

Martin Jangö

Hej på er!

 

Jag har precis fått hem min nya MacBook Pro och ser en värld av möjligheter öppna sig framför ögonen på mig! Min fråga är kanske lite luddig, men jag ska försöka formulera den så konkret det bara går:

 

Jag har en Time Capsule till vilken jag tänkte koppla en extern hårddisk med de filmer, musik, bilder och annan media som jag tidigare haft lagrade på min PC. Kan jag med en Apple TV se de filmer som ligger på den externa hårddisken som är inkopplad genom Time Capsulen?

 

Efter lite efterforskning har jag fått uppfattningen att jag kan lägga in filmerna i mitt iTunes bibliotek utan att nödvändigtvis inte behöva kopiera dem till hårddisken på min dator utan istället endast låta filmerna länkas till iTunes och därefter streama till min Apple TV via min dator, via AirPlay?

 

Tack på förhand

Martin Jangö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Det kan du. Jag har också det så. Mina filmer på en extern hd kopplad till min TC som jag via ATV ser mina filmer på TV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej är det enkla svaret. Man måste alltid ha en dator med i ekvationen där filmerna ligger i iTunes biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Det kan du. Jag har också det så. Mina filmer på en extern hd kopplad till min TC som jag via ATV ser mina filmer på TV:n.

 

Vänta nu du måste alltid ha en dator igång där filmerna ligger i iTunes biblioteket.

Filerna kan fysiskt ligga var som helst men en dator måste alltid vara med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vänta nu du måste alltid ha en dator igång där filmerna ligger i iTunes biblioteket.

Filerna kan fysiskt ligga var som helst men en dator måste alltid vara med.

Jag uppfattade TS att han skulle använda sin nya MBP till detta. Det var hans inledning. Annars funkar det så klart inte. Utan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade TS att han skulle använda sin nya MBP till detta. Det var hans inledning. Annars funkar det så klart inte. Utan dator.

 

Nej så var inte frågan :)

 

 

Jag har en Time Capsule till vilken jag tänkte koppla en extern hårddisk med de filmer, musik, bilder och annan media som jag tidigare haft lagrade på min PC. Kan jag med en Apple TV se de filmer som ligger på den externa hårddisken som är inkopplad genom Time Capsulen?

 

 

Alla fall det går inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Jangö

Just precis! Jag har inga problem att involvera datorn i det hela, i nuläget kanske det snarare är att föredra med tanke på hur nykär jag är ;-)

 

Jag startar alltså då filmen på datorn och speglar den till Apple TVn?

 

edit: Ledsen för otydligheten, trots den utlovade tydligheten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis! Jag har inga problem att involvera datorn i det hela, i nuläget kanske det snarare är att föredra med tanke på hur nykär jag är ;-)

 

Jag startar alltså då filmen på datorn och speglar den till Apple TVn?

 

Nej du lägger in filmerna i ditt iTunes bibliotek,slår på hemmadelning och ansluter din ATV till ditt iTunes bibliotek.

Med ATV:n så kan du då se ditt bibliotek och sen spela upp filmerna på TV:n

 

http://support.apple.com/kb/HT4352?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Jangö

Fan vad ball! Tusen tack för hjälpen, och bara för att förtydliga, filmerna behöver alltså inte ligga på MacBooken utan kan ligga i tryggt förvar på den externa hårddisken?

 

Ledsen för övertydligheten, men om det stämmer så traskar jag i rask takt iväg till Webhallen och inhandlar en extern hårddisk av passande storlek och börjar koppla ihop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad ball! Tusen tack för hjälpen, och bara för att förtydliga, filmerna behöver alltså inte ligga på MacBooken utan kan ligga i tryggt förvar på den externa hårddisken?

 

Ledsen för övertydligheten, men om det stämmer så traskar jag i rask takt iväg till Webhallen och inhandlar en extern hårddisk av passande storlek och börjar koppla ihop!

 

Ja men då måste ditt iTunes bibliotek ligga på den externa hdd.

Hur det fungerar bra eller inte kan jag inte svara på eller hur man lägger biblioteket vet jag heller inte.

 

http://support.apple.com/kb/ht1449?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger all min media i iTunes som då hamnar på min externa hd som är kopplad till Time Capdule så den inte belastar min dators utrymme. När jag knäpper på min ATV så strömmar den media. Funkar hur bra som helst. TC står i köket och tv:n i vardagsrummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bara att din nya externa lirar med TC. alla gör inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Jangö

Jag lägger all min media i iTunes som då hamnar på min externa hd som är kopplad till Time Capdule så den inte belastar min dators utrymme. När jag knäpper på min ATV så strömmar den media. Funkar hur bra som helst. TC står i köket och tv:n i vardagsrummet.

 

Innebär detta att all din iTunes media är samlad på din externa hd? Det vill säga att du inte har tillgång till musik, etc när du tar din dator från hemmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Innebär detta att all din iTunes media är samlad på din externa hd? Det vill säga att du inte har tillgång till musik, etc när du tar din dator från hemmet?

Ja. Men jag har en stationär, iMac. Så jag har inte det problemet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martin Jangö

Ahh, förstås! Man kan inte bara ansluta sin externa hd till TCn och "dra" över filmerna till iTunes biblioteket som finns på MBPn och undvika steget att flytta hela biblioteket till en "remote location"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

därefter streama till min Apple TV via min dator, via AirPlay?

 

 

 

Jag uppfattade TS att han skulle använda sin nya MBP till detta. Det var hans inledning. Annars funkar det så klart inte. Utan dator.

 

 

 

Nej så var inte frågan :)

 

Jo, så var frågan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Jo, så var frågan. :)

 

Jag svarade på det som var i fet stil och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag svarade på det som var i fet stil och inget annat.

Man måste läsa det finstilta också. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste läsa det finstilta också. ;)

 

Ska du börja tjafsa om en fråga som redan är besvarad den jag svarade på.

Jag är full och är inte på humör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du inte vill kopiera filern till din dator kan du "option-dra" filmerna från din HD du har på din TC då "länkas bara filmerna men du kan ändå dela ut dem med hemma delning så din apple.tv ser dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...