Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljud i AirPort Express


vman

Rekommendera Poster

Hej

Har inköpt en iMac och Airport Express för att kunna sprida musik i mitt hem.

(Har datorn på övervåningen och vill få ljud i köket på bottenvåningen)

 

Men nu visade det sig att jag bara kan få ut ljud från iTunes!!!!!

Mycket irriterande.

 

Vet någon hur man kan kan få ut allt ljud från macen till Airport:en??

Kanske med något extraprogram?

 

Tacksam för alla svar.

 

mvh

/Ove

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Uppe till höger på skärmen har du ikonen för volymkontroll. Om du håller inne alt-tangenten när du klickar på den får du fram en meny där du kan välja enhet för uppspelning. Din Airport Express bör dyka upp där.

 

 

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airfoil behövs egentligen inte när man har valt AirportExpress ut från volymkontrollen i menylisten högst upp. Jag har kört AirFoil i några år för att skicka exempelvis Spotify till AirportExpress via ethernet i elnätet (datorn på övervåningen och stereon på nedervåningen), men AirFoil kopplar ur när datorn går i vila eller stänger av skärmen eller kör skärmsläckare - särskilt med Maverick upplever jag stora problem så att AirFoil blivit oanvändbart. Men jag behöver ju inte använda AirFoil, det går ju köra ut Spotify till AirportExpress ändå - via det som Karl-Jan beskriver. Fungerar utmärkt verkligen och det är ljud ut även när skärmsläckaren går igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, om du har möjlighet att använda AirPlay behövs naturligtvis inte Airfoil. Men det kom som sagt med Mountain Lion och fungerar inte på äldre datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag. Skall testa i kväll.

(Apple-supporten klarade inte av dessa tips!!

Här har jag betalat pengar för support via Apåle Care!)

 

 

/Ove

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att bara få ut musik från andra program än iTunes (exempelvis Spotify) så behövs Airfoil och liknande, då kan man ha Spotify ut till Airport Express och ha systemljuden (mail som kommer in, Meddelanden, notiser etc.) i datorn lokalt för den. Väljer man Airport Express under datorns huvudkontroll för volymen, då skickas allt ljud ut till Airport Express - alltså även systemljuden. Så det behöver man vara medveten om, att den inte skiljer på musik och andra ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer man Airport Express under datorns huvudkontroll för volymen, då skickas allt ljud ut till Airport Express - alltså även systemljuden. Så det behöver man vara medveten om, att den inte skiljer på musik och andra ljud.

 

Är det så? För under Ljudinställningar finns ju en inställning för Ljud ut och en annan för Ljudeffekter.

För övrigt har jag ganska ofta svårt att välja Airport Express som källa för Ljud ut, det krävs inte sällan en omstart av Expressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade i går och det fungerade alldeles utmärkt med alt-ljudkontroll.

Tack för tipsen.

/Ove

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...