Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
stenofsweden

Köpråd av router till fiber

Rekommendera Poster

stenofsweden

Hej,

Skulle uppskatta Er hjälp!

På fredag kommer vår lokala leverantör och installerar fiber hos oss. Leverantören är lokal på orten och inte någon av de stora operatörerna...
Han ger mig 100/40Mbit och avlämningen är en grunka i vårt grovkök.

Min undran är nu vilken router jag ska använda?
Ska jag köra en router utan wifi och koppla till en Airport Express/Extreme, eller ska jag ha router med wifi, och vilken wifi standard bör jag titta efter?

Vi har idag BBB 24/3Mbit och kör allt trådlöst utom Synology NAS som är kopplad direkt mot befintlig router från BBB. Har även D-Link pluggar via elnätet mellan router och min dreambox.

Villan är 1 1/2 plan, hyggligt nybyggt och har inga "omöjliga" betongväggar.

3 iPhone, 3 iPad, 1 MacBook, 1 Apple TV, 2 PC, 1 xBox, 1 HP skrivare ligger trådlöst i huset idag.

Förutom bra hastighet så är stabiliteten väldigt viktig, jag är borta en hel del genom jobbet och vill gärna undvika ramaskri från familjen när wifi inte funkar och jag inte är hemma. Slutar internet att funka, så slutar även tv´n...
BBB idag fungerar otroligt stabilt och omstart av router sker kanske 1ggr/år.

Stort tack för tips och råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ollie Williams

Fick nyligen fiber indraget och grunkorna jag fick av Telia var en konverterare, router-grunka och en tv-box. Man ansluter sedan telefon och tv-box till router-gunkan som även har inbyggt wifi.

Sitter i sammma båt som dig och är bortrest en del, så stabilitet är viktigt. Jag valde att be Telia brygga router-grunkan vilket innebär att den inte routrar trafiken åt mig utan snarare förvandlas till en switch och bara har hand om tele/tv. Har tråkiga erfarenheter av att administrera Telias egna routers så den ville jag göra mig av med. Kopplade sedan en Airport Extreme till den för att ha wifi genom. Köpte även en Airport Express för att få täckning i hela huset. Funkar underbart stabilt. Finns säkert fräckare prylar för de pengarna, men eftersom vi mest har Apple prylar i huset så kändes det som en bra val med deras nätverksutrustning. Har riktigt tråkiga erfarenheter av elektronik och nätverksutrustning från 10-tals leverantörer som ska fungera tillsammans.

Frågan är väl den där grunkan du får i grovköket, vad är det för grunka? De flesta leverantörer brukar ju skicka med prylar så att man är redo att tuta och köra, och sedan är det upp till själv att ersätta dem om man vill ha något annat/bättre.

//KJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stenofsweden

Det som kommer är ett modem och jag ska sätta en router med nätverkskabel...

Jag har kokat ihop urvalet till Airport Extreme och Asus RT-AC66U

På pappret är ju Asus bättre med tusen olika funktioner, men frågan är hur mycket jag behöver?

Eftersom jag har en Synology NAS där jag sköter nerladdning, delning mm. så behövs ju inte dessa funktioner i routern. Bl.a så var det vissa problem att skriva i vissa format till extern disk (usb) mot Airport, men det gör jag ju via min NAS idag.

Så frågan är om jag har någon nytta av alla tjusiga funktioner i ASUS?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ollie Williams

Det vet du nog bäst själv. De flesta, inkl jag själv, klarar sig med det en Airport Extreme erbjuder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lappen71

Det som kommer är ett modem och jag ska sätta en router med nätverkskabel...

Jag har kokat ihop urvalet till Airport Extreme och Asus RT-AC66U

På pappret är ju Asus bättre med tusen olika funktioner, men frågan är hur mycket jag behöver?

Eftersom jag har en Synology NAS där jag sköter nerladdning, delning mm. så behövs ju inte dessa funktioner i routern. Bl.a så var det vissa problem att skriva i vissa format till extern disk (usb) mot Airport, men det gör jag ju via min NAS idag.

Så frågan är om jag har någon nytta av alla tjusiga funktioner i ASUS?

En väldigt bra funktion med Synology är att det finns ett program installerat som heter EZ-internet.

Som ställer in rätt portar som ska vara öppna utefter dom tjänster man väljer som ska köras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Boax

Väntar på fiber och har skaffat en Air Port Extreme.. Fungerar felfritt! Och förhoppningsvis ännu bättre när fibern kommer!!

Redigerad av Boax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
stenofsweden

Funderade på ytterligare en sak (och kommer på att jag mest svarar på mina egna frågor :-)

Har jag nytta av AC, kanske RT-N66U räcker bra!

Varken iPad, iPhone, Macbook Air, Apple TV eller xBox kör AC standard. Den enda pryl i hemmet som använder AC standard är min nya PC som dyker upp från jobbet om någon vecka. Resten av prylarna kommer nog inte få AC standard inom vettig närtid (Air kommer jag inte uppdatera på länge)

Finns det några andra fördelar med AC66U varianten jämfört med N66U?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...