Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konvertera MPG-filmfiler


Frupralin

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag ska tömma en videokamera och får till svar av min MacBook Pro (Mac OS X 10.7.5) att den inte kan öppna MPG-filerna.

 

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi behöver veta mer än så.

 

Du skriver "konvertera" i rubriken, men i brödtexten skriver Du att datorn "inte kan öppna" filerna. Försöker Du konvertera eller försöker Du spela upp filerna? I vilket program i så fall?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av MPG?, det finns flera olika.

Vilken kamera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi behöver veta mer än så.

 

Du skriver "konvertera" i rubriken, men i brödtexten skriver Du att datorn "inte kan öppna" filerna. Försöker Du konvertera eller försöker Du spela upp filerna? I vilket program i så fall?

 

 

/ Kiwi

Tusen tack för snabba svar. Jag tror det kan ha löst sig, laddade hem VLC Converter men fick inte igång det. Fick tips i en annan tråd att göra en programuppdatering. Testar i skrivande stund. Nu händer det grejer, äntligen. Kände inte till att man måste programuppdatera.

 

Men under tiden, här är mer info;

 

Det står .MPG efter varje fil-ikon. iPhoto försöker öppna då jag kopplar in min gamla Sony DCR-SR32. Säger ifrån, men iPhoto är väl ändå inget som kan spela filmfiler?

 

Dubbelklickar jag på filen så kommer ett felmedd från Quick Time Player som säger att en codec saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto kan lagra filmfiler, precis som bildfiler, men det är ingenting som jag rekommenderar. Inte i större mängder iaf. :)

 

VLC är bäst när det gäller uppspelning av filmer, enligt min mening. Se genast till att associera filerna med programmet, så slipper Du konstigheter:

 

Högerklicka på en av filerna. Välj "Visa info". Under "Öppna med", välj VLC i listan. Klicka sedan på "Ändra alla..." och säg att Du verkligen vill ha det så.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, uppdatering!

 

Programuppdatering visade sig lyckosamt. Tack Kiwi för associeringstips. Skall bli.

Nytt frågetecken infinner sig .. Har laddat över filmfilerna i en mapp på skrivbordet på min MacBook Pro. Gick bra. Inga felmeddelanden. Den lilla ljudsignalen om att det är klart. Men.. mappen ser helt tom ut? Öh… testade dra dit en filmfil på nytt. Då får jag svar att den redan finns och fråga om den ska ersättas? Näe? Men.. stänger mappen och öppnar igen. Nope, helt vitt och blankt. Kollar mappens egenskaper, jorå, 36 filer ska finnas. Men … ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka i mappen. Välj "Innehåll" och sedan "som lista". Se vad som händer.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Högerklicka i mappen. Välj "Innehåll" och sedan "som lista". Se vad som händer.

 

 

/ Kiwi

Inget hände. Jag startade om, körde säker uppstart, startade om, stängde av... men nepp, samma problem. Dagen därpå, startar jag om inför ögonen på, och för att på nytt påvisa för en tekniker-kollega att jag MINSANN redan provat det.. Då fungerar det!?

 

Vad hände? Jag ogillar när saker löser sig utan att jag förstår varför (även om jag tokgillar när det löser sig... :) )!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände? Jag ogillar när saker löser sig utan att jag förstår varför (även om jag tokgillar när det löser sig... :) )!

 

Jag är av exakt samma uppfattning. Jag ogillar också när ett problem löser sig utan att jag förstår varför, eftersom jag vill lära mig av händelsen, även om jag förstås är glad över att det ändå löste sig.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...