Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går i viloläge igen efter att den "vaknat"


Maxeli

Rekommendera Poster

Jag har en relativt ny Macbook Air, ca 3 månader gammal, som det verkar vara fel på.

 

När den gått i viloläge, och jag startar upp den igen (genom att t.ex. trycka på musplattan) så tänds skärmen som vanligt och den ser ut att "vakna". Men efter ett antal sekunder (kanske 15?) så går datorn ner i viloläge igen! När jag sedan väckt den så fungerar allt normalt, till nästa gång jag låter den gå i viloläge. Då blir det likadant igen.

 

Vad kan detta bero på, och hur fixar jag det?

 

Pratade precis med Apple support, som påpekade att min telefonsupport gått ut för 8 dagar sedan. Han kunde inte hjälpa mig om jag inte köpte ett support-abbonemang för ett par tusenlappar som gäller i tre år, eller så kunde man betala per samtal (429:- tror jag det var).

Då föreslog jag att jag istället kunde lämna in den på garantireparation till affären där jag köpte den (NetOnNet), men Apple-killen menade att detta inte är ett hårdvarufel, och därför inte går på garantin.

 

Alltså detta är så jobbigt, en nästan helt ny dator som det är fel på kan jag inte lämna in på garantin? Ska man behöva betala för att få åtgärdat ett sådant här fel? Detta är min första dator från Apple, och jag har inte varit med om något liknande med andra företag jag köpt datorer från tidigare..

 

Någon som vet, eller har förslag på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, de är rätt hårda gällande gränsen för den "fria" supporten.

 

Du behöver inte på något sätt blanda in NetOnNet utan du kan vända dig till närmaste Apple Premium Reseller eller Apple Retail Store för support/garantiärende.

 

Har felet alltid funnits eller har det börjat nyligen? I samband med något som det uppstod, nya program?

 

Prova att återställa SMC-kretsen som bland annat sköter viloläget.

 

Du kan alltid prova att installera om OS X, det ersätter enbart systemfilerna (om du inte själv väljer att formatera disken) så när den startar upp igen är allt som vanligt, förutom att OS X är nytt och fräscht.

post-34005-0-92165000-1383591959_thumb.png

 

Du kan även prova en säker start, då körs underhållsscript på OS X, cache rensas osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Service Providers får inget betalt av Apple för att felsöka mjukvaruproblem.

Och det är ju inte alltid så lätt att avgöra om det är ett hårdvarufel eller mjukvaruproblem.

Testa att formatera och installera om datorn så borde du kunna utesluta mjukvaruproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som TS.

Min gissning är att det sitter i mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag hade/har samma problem.

Jag väckte datorn, skrev in mitt lösenord.

Sen efter 5-10 sekunder så blev datorn svart.

Så fick jag väcka den igen och mata in lösenord, sen fungerar det.

 

Det har dock inte hänt varje gång för mig, utan lite då och då.

Och efter dom senaste uppdateringerna av Mavericks så har jag inte stött på det alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
star-affinity

Även med detta problem så verkar det som OS X 10.9.2-uppdateringen kan göra susen.

 

Saxat från Apples diskussionsforum:

”Installed 10.9.2 beta 4 (13C48) today (a combo on top of a clean install of 10.9.1), andnoticed that the behaviour of the power button has changed again. It now works as follows:

  • new: tap or hold less than 0.5 seconds: nothing happens
  • hold for 0.5 to 1.5 seconds: immediate sleep
  • hold for 1.5 to 4 seconds: dialog Restart/Sleep/Cancel/Shut Down
  • hold for 4 or more seconds: hard power down

The new power button behaviour makes it impossible to accidentally activate sleep when you intended to press delete, which is a great improvement!

And the best part of this beta is: all known tricks to reproduce the sleep-immediate-wake issue don't work! YES!”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...