Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tänker köpa mig en iMac 21.5"


robban7073

Rekommendera Poster

Hej

 

Ska köpa ny dator, från pc till iMac. Har bestämt mig för 21.5". Lägger pengarna på att uppgradera innandömet.

 

Frågan är hur ska jag speca datorn. Tänker använda den till lite spel, har börjat med fotoredigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade din rubrik lite, så vi vet vi får en aning om vad du vill

 

Beställ vad du har råd med, för inget går att ändra efter köp.

RAM-minnet är fastlött på moderkortet

 

post-113-0-52471200-1383467965_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställ vad du har råd med, för inget går att ändra efter köp.

RAM-minnet är fastlött på moderkortet

 

Nja, det sitter faktiskt två utbytbara DDR3 1600MHz SO-DIMM stickor i innandömmet men inget som gemene man ger sig på att byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ska köpa ny dator, från pc till iMac. Har bestämt mig för 21.5". Lägger pengarna på att uppgradera innandömet.

 

Frågan är hur ska jag speca datorn. Tänker använda den till lite spel, har börjat med fotoredigering.

Det beror ju på vad det får kosta.

Å ena sidan är det ingen större vits att köpa 2,9 i stället för 2,7 GHz för prestandaskillnaden är knappt märkbar, men det är ett bättre grafikkort på 2,9 som du nog vill ha till spel. Ska du ha klart bättre fart i burken ska du slå till på i7 3,1 som ger 50% mer kraft än 2,7 men det kostar.......

...

Fotoredigering i PS kan aldrig få nog av RAM-minne så då är det 16 GB som gäller

...

Att köpa en ny Mac med en långsam 5400-varvare blir ju direkt piinsamt. Minst Fusiondrive, helst bara SSD. Skillnaden är att FD är lika snabb som en SSD men till en viss gräns. Att mölja runt riktigt stora filer gör att FD går i taket och tappar farten men du har lagring i stället.

...

Summa summarum är det väldigt svårt. Så jag väljer åt dig:

2,9 GHz för grafikkortet skull

16 GB RAM för fotoredigering

1 TB FusionDrive för blixtsnabb prestanda kombinerat med skaplig lagring

 

= 17,515:-

post-363-0-67019100-1383473864.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...