Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbellurad på Blocket


gorancarlsen

Rekommendera Poster

För en månad sedan lade jag ut annons om att köpa iPad Mini med 3G/4G. Eftersom jag fn är arbetslös satte jag ett tak ved den fick kosta. Blev därför glad när jag blev kontaktad av två säljare med ett pris som gjorde att jag bestämde mig för att köpa båda och kunde ge den ena till min fru i födelsedagspresent, mest för att hon behövde en som navigator i bilen.

 

Den förste, Per från Ronneby (+46 70-881 66 89 / 070-881 66 89 / 0708816689), pratade jag med på telefon och vi kom överens om pris och att jag skulle betala halva priset i i förskott när han skickade den. Jag betalade direkt, för han verkade trovärdig, men någon iPad har inte kommit. Han påstår att den kommit bort på Posten. Jag bad därför att få tillbaka pengarna men jag inte fått några på nu en månad trots att han lovat på mail, i samtal och sms att skicka pengar.

 

Den andre, Sofie (sofie.h.90@live.se) från Göteborg ( +46 70-144 97 95 / 070-144 97 95 / 0701449795) Verkade oxå trovärdig så jag gjorde samma tabbe där, betalade in halva priset i förskott men ingen iPad har skickats. Hon påstår att den kommit bort på Posten. Även hon har flera gånger lovat att skicka tillbaka pengar men inget har kommit.

 

Har dragit mig för polisanmälan o anmälan till blocket för de verkade vettiga o jag hoppades att de skulle betala tillbaka till slut och det känns inte bra att behöva kontakta Polisen.

 

Vill givetvis varna för dessa bedragare så att inga fler gör samma dumhet som jag. Det trista är att jag fortfarande är utan iPad eftersom jag nu inte har pengar att köpa någon.

 

Ja, jag vet att man inte ska göra så här men de verkade så vettiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bedragare låter alltid trovärdiga.

Har själv, precis som du, tidigare gått på samma nitar som du.

Numera gör jag bara affärer när jag kan kolla mobilnummer mot en användare, jag aktar mig för hotmailadresser mm.

Ratsit och andra liknande ger möjlighet att kolla en person, men numera skickas det ut en kontrolluppgift till den man har kollat.

Trots att jag varit minutiös i mitt kollande så har jag förlorat drygt 8000:- på bedragare.

Å andra sidan har jag polisanmält i flera fall och vittnat i rättegångar. I några fall har det blivit fällande domar och jag väntar, antagligen förgäves, på pengar via Kronofogden.

 

Men som en kriminalare sa innan han la ner ett fall, Blocket är den perfekta brottsplatsen.

 

Men på plussidan, jag har gjort mycket bra affärer, så sammantaget så ligger jag nog på plus.

 

Tradera brister också i sina säkerhetsrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia. Mitt råd är - köp bara det som använder Blocken-paketet, eller kan hämtas personligen. Det har alltid fungerat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bedragare låter alltid trovärdiga.

Har själv, precis som du, tidigare gått på samma nitar som du.

Numera gör jag bara affärer när jag kan kolla mobilnummer mot en användare, jag aktar mig för hotmailadresser mm.

Ratsit och andra liknande ger möjlighet att kolla en person, men numera skickas det ut en kontrolluppgift till den man har kollat.

Trots att jag varit minutiös i mitt kollande så har jag förlorat drygt 8000:- på bedragare.

Å andra sidan har jag polisanmält i flera fall och vittnat i rättegångar. I några fall har det blivit fällande domar och jag väntar, antagligen förgäves, på pengar via Kronofogden.

 

Men som en kriminalare sa innan han la ner ett fall, Blocket är den perfekta brottsplatsen.

 

Men på plussidan, jag har gjort mycket bra affärer, så sammantaget så ligger jag nog på plus.

 

Tradera brister också i sina säkerhetsrutiner.

Beroende på vad du vill se så kan du, utan att uppge vem du är, ringa eller besöka Skatteverket, där du kan använda allmänhetens terminal för att söka. Men det är ju smidigare att kunna klicka över nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig blivit lurad på Blocket men har aldrig skickat pengar i förskott heller.

Har ALLTID betalat när jag hämtat men dessvärre är vi så lättlurade och godtrogna i det här landet. Detta utnyttjas givetvis av 1000-tals människor.

Värsta exemplet är om någon säljer något och för att syrka vem dom är så har de hittat ett leg eller pass som intygar vem dom är. Registerat en hotmail eller gmail adress som heter samma sak som legget eller passet. Eftersom du inte ser hur de ser ut som du pratar med men kan kolla att personen som säljer har mailat över "legget" eller "passet" så ger det ett väldigt trovärdgt intryck. Hur många kollar om det legg eller pass som visats i milsvar är förlustanmält?

Så köp ALDRIG något utan att HÅLLA i saken först!

Lycka till och utgå ALLTID från att den andra vill blåsa dig på pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig blivit lurad på Blocket men har aldrig skickat pengar i förskott heller.

Har ALLTID betalat när jag hämtat men dessvärre är vi så lättlurade och godtrogna i det här landet. Detta utnyttjas givetvis av 1000-tals människor.

Värsta exemplet är om någon säljer något och för att syrka vem dom är så har de hittat ett leg eller pass som intygar vem dom är. Registerat en hotmail eller gmail adress som heter samma sak som legget eller passet. Eftersom du inte ser hur de ser ut som du pratar med men kan kolla att personen som säljer har mailat över "legget" eller "passet" så ger det ett väldigt trovärdgt intryck. Hur många kollar om det legg eller pass som visats i milsvar är förlustanmält?

Så köp ALDRIG något utan att HÅLLA i saken först!

Lycka till och utgå ALLTID från att den andra vill blåsa dig på pengarna.

+1 på det. Jag går dessutom ett steg längre och handlar bara av välkända handlare, som Netonnet, Macoteket, m.fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lycka till och utgå ALLTID från att den andra vill blåsa dig på pengarna.

Kanske en bra strategi om man vill undvika att bli lurad; men har man inte förlorat något annat på vägen då..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd alltid internetgirot!

Verkar osäkert när man googlar om det...

Jag köper inte så mycket men jag har använt mig av bussgods, billigt, snabbt och man kan öppna paketet å kolla att rätt sak är i innan man betalar. Alla fall för några år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut polisanmäla. Om ingen gör det kan de fortsätta att lura folk.

Japp :ph34r: efter som du har så pass många bevis mail telefon förbindelse.

allt lagras och kan användas av polis i utredningen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar osäkert när man googlar om det...

Jag köper inte så mycket men jag har använt mig av bussgods, billigt, snabbt och man kan öppna paketet å kolla att rätt sak är i innan man betalar. Alla fall för några år sen.

Nu var det länge sedan jag köpte något på blocket, men då var det iaf inga problem.

 

Vad skulle vara osäkert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla själv, men i huvuddrag var det väl att köparen när han får paketet han förbetalt in för kan lägga in en tegelsten och returnera paketet å säga att det var en tegelsten i det när det kom och därmed slippa betala för grejen som han nu snott. Tror det var det, sen var det nån annan som skulle betala förskott för att titta på en lägenhet men det var kanske inte internetgirot det var fel på då, osäker, flera flashbackare - de som kom först i sökningen - verkade ha synpunkter, jag kolla inte så jättenoggrant det var mest intrycket jag fick att det fanns saker att va osäker över. Men det är klart rätt använt kanske det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att använda internetgirot som köpare med rent mjöl i påsen torde väl vara säkert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en bra strategi om man vill undvika att bli lurad; men har man inte förlorat något annat på vägen då..?

Det finns siffror på att ca var tionde affär på nätet är en bluff på något sätt. Det visar att något annat gått förlorat på vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att använda internetgirot som köpare med rent mjöl i påsen torde väl vara säkert?

Förutom att om man genomgående använder Internetgirot så blir man i snitt blåst på var tjugonde affär systematiskt (eftersom de tar 5 procent av transaktionsbekoppet). ;)

Allvarligt talat så har skurkarna hittat metoder att lura folk att tro att de använder Internetgirot, medan de blir omdirigerade till en sida som ser ut som Internetgirots. Och blåsta på pengarna när de trodde att de var riktigt trygga. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns siffror på att ca var tionde affär på nätet är en bluff på något sätt. Det visar att något annat gått förlorat på vägen...

Den ljusa sidan av den statistiken är att andra brott minskar kraftigt - bostadsinbrott, bilinbrott och liknande. Missbrukare har helt enkelt flyttat verksamheten till nätet i stället för gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns siffror på att ca var tionde affär på nätet är en bluff på något sätt. Det visar att något annat gått förlorat på vägen...

Siffrorna – i den mån de stämmer – säger ju också att nio av tio affärer inte är bluff. Men för all del, ett visst mått av försiktighet är väl alltid bra – i alla sammanhang. Samtidigt tror jag att en allt för stor misstänksamhet och en känsla av att ”alla är ute efter dig och/eller dina pengar” gör något med dig, något som inte är bra. Det är lätt att bli onödigt rädd och missunnsam. Den här gången handlar det om säljare på Blocket, en annan gång är det sjukskrivna, arbetslösa eller asylsökande som eventuellt inte har rent mjöl i påsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Denna person har även blåst mig. Han svarade på min annons på Blocket där jag sökte efter en gammal Betamax videobandspelare. Han skrev i ett SMS att han hade en sådan han kunde sälja för 300 kr.

Han lovade skicka inlämningsnummer men något sådant har inte kommit fast jag frågat efter det flera gånger. Han skyller på att det ligger på jobbet eller hemma. Nu svarar han inte på SMS. Jag har kollat med banken och de bekräftar att han inte bor i Kristianstad vilket han skrev till mig.

Passa dig för denna bedragare. Han skriver att han heter Per, vilket banken bekräftar. Om han kontaktar dig och vill att du skall sätta in pengar på hans konto på Swedbank kontonummer 8169-5, 90 32 63 142-7

Så gör det inte du får inte det du köper, dvs inget alls. Polisen får ta hand om detta i nästa vecka.

Blocket är underrättad och har koll på ärendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har trots mycket rigorösa undersökningar av säljare blivit blåst flera gånger. Kapade konton och identiteter. Allt ser bra ut, säljaren supertrevlig.

Jag har aldrig blivit lurad av en otrevlig säljare!

 

Sen är problemet att ärenden läggs ner trots övertygande bevisning. Senast var det en säljare på Tradera som jag genst såg att det var bluff och gav därför ett överbud på produkten, bara för att någon annan inte skulle bli lurad. Den polisutredare jag fick kontakt med var ytterst tacksam för all mailkorrespondens jag kunde presentera, det fanns flera anmälningar mot samme säljare. Efter ett halvår kommer besked om att ärendet las ner då jag aldrig haft för avsikt att fullfölja affären. Enligt mig så sker ju brottet redan då den obefintliga varan läggs ut. Hade jag fullföljt affären hade det blivit fällande dom, då det ses som ett brott först om jag betalar busen.

Jag har ett flertal exempel på både fällande och friande eller nedläggande av ärenden, men det är helt enkelt så att polisen inte orkar med att fullfölja. Banksekretessen skyddar buset, jag kan inte i förväg få reda på om namnet på säljaren överensstämmer med kontoinnehavaren. Hela skiten är sjuk.

Ett knep är att betala en krona till kontoinnehavaren, först då kan du få reda på om uppgifterna överensstämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett knep är att betala en krona till kontoinnehavaren, först då kan du få reda på om uppgifterna överensstämmer!

Jag köper bara i "närområdet". Kan jag inte åka och hämta och lämna över pengarna i handen blir det inget. Tradera/Blocket är (för mig) bara en ersättning för radannonserna i Sydsvenskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper bara i "närområdet". Kan jag inte åka och hämta och lämna över pengarna i handen blir det inget. Tradera/Blocket är (för mig) bara en ersättning för radannonserna i Sydsvenskan.

Tja, hur man föredrar att handla är ju upp till var och en.

Jag tar risken att göra en bra affär med att i några fall bli lurad.

Visst är det en fördel att kunnas mötas öga mot öga, men min värsta blunder var faktiskt öga mot öga, uppvisande av legitimation. Trots det så visade det sig att min fina MacBook var stulem. Hur kul är det att framstå som hälare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper och säljer via Blocket med hjärtats fröjd (och handlar med anonyma på internet överallt). Har inte blivit lurad än. :fane: (Fast det ska väl sägas att jag inte därför är okritisk, snarare tvärtom).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...