Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utvärdering ipad air...efter 1 dag...


rallyharry

Rekommendera Poster

Hade innan en iPad gen 4 (även haft en 3). Tänkte bara summera efter 1 dags användande.

 

För mig var det självklart med en 3/4G modell, efter installation märkte jag direkt att 4g täckningen var som dag och natt mellan gen 4 och air, 4g täckning t om på pendeln mot västerhaninge.

 

Något bättre wifi täckning....

 

Mindre i storleken, men både det och att den är något lättare bryr inte jag mig om....

 

Har man en gen 3 eller gen 4 kanske inte så stor ide att uppdatera nu, MEN om man som jag är beroende av internet på pendeln.......så kan det vara värt det. Det är ju några timmar man sitter där varje månad.

 

Jo en annan sak, det är nano-sim som används i air, som tur var hade jag en sån klippare tillgänglig.

 

Fråga gärna om det är nåt du undrar om......

 

Nåt som var konstigt var att "numbers" stod att det skulle vara gratis men det gick 17 inte att installera.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennethLundgren

Hej, Jag hade tänkt mig en Mini-retina när den kommer ut tilsammans med Logitech ultrathin tangentbord, en riktigt fin kombination kan jag tänka mig.

Men jag har svårt för att besluta mig om jag ska ha 4G eller bara Wifi modellen. Dom gånger jag skulle behöva koppla upp mig skulle jag kunna använda mobilen som modem, det kommer att bli en 4G mobil så småningom.

 

Problemet tycker jag är abonemangen som är begränsade både i mängd och hastighet (oftast efter godtycke från operatören). Ska man ändå ha en telefon upptill kan jag endast tänka mig ett kontantkort med 4G till Ipaden, om det finns. Själv har jag ett gammalt Telenor fri surf 79:- som inte erbjuds idag.

 

Hur har du löst det och har du upplevt några begränsningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I iPaden har jag ett Tele 2 4G företagsabonnemang och där har jag inga begränsningar, det är ett abonnemang jag varit riktigt missnöjd med, haft riktigt dålig täckning - men det vaknade till nytt liv i Air'en , har väl att göra med att den täcker fler frekvenser. Tidigare har jag bara haft 4G täckning i centrala Stockholm, nu har jag ständig 4G med bra hastighet.

 

På grund av den dåliga hastigheten som mitt Tele 2 abonnemang hade tidigare så har jag ett privat 4G abonnemang också, där är begränsningen 30GB och det har räckt ganska långt, Tre har väldigt bra täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennethLundgren

Tackar för svar

 

Leker med tanken att helt överge mobilen och satsa på Minin med 4G. Samsung har en bluethooth-penna (HM5000) som telefon och det skulle fungera utmärkt hemma, några snäckor kan jag inte ha inte heller klocka och ringar, det stör på mig.

 

Nackdelen skulle vara att alltid bära med sig paddan vart man än ska, men frågan blir lite filosofiskt hur tillgänglig man ska vara hela tiden? (slavens fördel)

 

Jag har en minimalistisk filosofi och tänker testa hur långt man kan klara sig med enbart en Mini, vissa specialprogram måste jag fortfarande använda OSX till, IOrdning, Vuescan, Lightroom ex.

 

Kanske lite offtopic men Ipad handlar inte enbart om teknik utan tycker jag blivit så bra att den kanske ändrar livsstil/mönster för många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte stött på några problem än så länge efter 1 dags användande, den är märkbart både lättare & tunnare än min tidigare iPad 3 och känns också snabbare i allt från menyer till Safari.

 

Mycket nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också mycket nöjd, utom med ljudet på musiken från högtalaren! Tycker det är klart sämre än min gamla iPad 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket nöjd. Stor skillnad från tidigare iPad i känsla o vikt.

 

Men spelar man musik lite högt, så vibrerar iPad:en pga resonansen

Det är väl för den är så tunn.

Ljudet är även lite mer tvådimensionellt

 

Men det motiverade mig att köpa AirPlay högtalare, så det löste sig ju fint det med.

 

Men som sagt, snabb o trevlig uppdatering. Riktigt mysig liten sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet från beställning av iPad genom Apple Store? Leverans den till dörren som med Macarna eller får man hämta ut den på ett serviceställe för posten? Har alltid köpt mina hårdvaror direkt i olika butiker men är sugen på en iPad Air nu efter att jag tycker att iPad Minin är lite seg och skärmen känns liten ibland. Vikten på nya iPad lockar verkligen mig och var det som hindrade mig från att köpa den större iPad för ett år sedan när jag köpte minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet från beställning av iPad genom Apple Store? Leverans den till dörren som med Macarna eller får man hämta ut den på ett serviceställe för posten? Har alltid köpt mina hårdvaror direkt i olika butiker men är sugen på en iPad Air nu efter att jag tycker att iPad Minin är lite seg och skärmen känns liten ibland. Vikten på nya iPad lockar verkligen mig och var det som hindrade mig från att köpa den större iPad för ett år sedan när jag köpte minin.

Den levereras med DHL, och från dem fick jag ett sms där jag kunde välja på att få den levererad till min adress under dagtid eller hämta ut den på närmaste DHL Service Point. Klart bättre än tidigare då man lätt missade leveransen vid dörren utan möjlighet att påverka tid osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den låter lite ihålig när man skriver (trycker på skärmen), det är inte riktigt samma robusta känsla som i iPad 3/4. Beror säkert på att den är lättare.

 

I övrigt är den riktigt fin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den låter lite ihålig när man skriver (trycker på skärmen), det är inte riktigt samma robusta känsla som i iPad 3/4. Beror säkert på att den är lättare.

 

I övrigt är den riktigt fin...

Håller med dig, det märks ordentligt.

Misstänker på att det beror på att det är mer mellanrum mellan skärm och glas i iPad Air än var det är i iPad 2/3/4.

Inget som stör precis dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller också med om känslan. När man trycker på skärmen känns den mindre solid än skärmarna på iPad 2 och iPhone 5. Dessutom har inte baksidan riktigt samma sköna aluminiumfinish som min gamla iPad.

 

I övrigt är iPad Air givetvis överlägsen iPad 2. Mindre, lättare, mycket bättre skärm och mycket snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nåt som var konstigt var att "numbers" stod att det skulle vara gratis men det gick 17 inte att installera.....

 

Jag fick ner både numbers och pages utan kostnad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...