Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad behöver jag göra?


B.Blom

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag använder en MacBook sedan 2008. Det är en gammal pärla som har fungerat jätte bra hittills, men den senaste tiden klarar den inte av att jag kör olika program samtidigt, som t.ex. Adobe Photoshop, iTunes (lyssna på musik) och samtidigt surfar på Youtube eller nätet... Datorn blir vääääldigt seg och börjar låta, dessutom blir den varm undertill..

 

 

Jag vill förbättra datorn utan att köpa en ny MacBook. Istället tänkte jag lämna in den och byta ut/uppdatera vissa delar. Dessutom kommer jag att jobba en del med Logic Pro och måste få en snabbare dator som inte blir så varm och seg när jag kör "tyngre" program.

 

Jag pratade med en Mac-försäljare på Media Markt som sa att jag ska köpa en bättre RAM-minne.

Stämmer det?

Vad behöver jag göra?

Jag vill att min dator ska bli "lika snabb" som den var när jag köpte den så att jag kan använda program utan att den blir seg. Vad tycker ni?

 

 

Min MacBook

------------------

Processor 2 GHz Intel Core 2 Duo

Minne 2 GB

(se bifogad bild)

 

Tacksamt för ett svar :)

post-73854-0-87329900-1383256027.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda Logic så går det bara att köpa på App Store Logic X och jag tror att oavsett om du lägger till mer minne så kommer det inte hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk såhär, min dator är fem år gammal, det är inte klokt vad bra den fortfarande fungerar för mig i vardagsbruk :kramis:

 

Du har alltså modellen i aluminium? Förstår att du ogärna byter i så fall. Den modellen ta 8 GB RAM vilket är det du ska sätta i, SoDimm DDR3 är det du ska ha, 2x4 GB.

post-34005-0-45681900-1383257154_thumb.png

 

Du skriver inget om hur pass med ledigt utrymme på hårddisken du har, lite ledigt utrymme leder till långsam dator, minst 20 GB brukar rekommenderas finnas ledigt.

 

Hårddiskar är förbrukningsvara och har du originaldisken sedan 5 år så hade jag köpt en ny disk och bytt ut, en ny disk kommer dessutom att vara snabbare än nuvarande disk, troligtvis större dessutom. Vill du verkligen ha hastighet men inte har behov av en jättestor hårddisk så ska du sätta i en SSD, då får du verkligen skjuts i dator.

 

Passa på att blåsa ur damm ur datorn när du ändå håller på. Förhoppningsvis fungerar fläktarna i datorn så att värmen inte beror på det.

 

Sen naturligtvis så har allt utvecklats under de senaste fem åren, både OS X och programvaror som Safari osv och de kräver mer av datorn för samma uppgifter, dvs dator får jobba hårdare och blir då varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X (version 10.6.8) kommer uppdateras....

Kapaciteten på datorn är 159 GB

Tillgängligt 21,93 GB

Används 137 GB på skivan

 

Utrymmet är inte det viktigaste, jag brukar ha alla mina filmer på en extern hårddisk för att ha gott om utrymme på datorn för musik, bilder och dokument.

 

Viss, orginaldelarna sitter kvar sedan 5år sedan.

 

mattem, du föreslår att jag gör följande:

1) sätter in 8 GB RAM ( SoDimm DDR3 är det du ska ha, 2x4 GB)

2) köper en ny disk (SSD)

3) blåser ut damm

4) uppdaterar OS

 

Jag har tänkt att köpa dessa delar från dustin och lämna in den till en pc&mac butik för installation...

Hittar jag dessa komponenter på dustin eller ska jag be butiksinnehavaren beställa det år mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är grejer du med lätthet kan göra själv, spara pengarna och kolla ifixit.com.

Det är verkligen superenkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det Gojlos, vi får se om jag klarar av det eller inte :hihihi:

Hur ska jag söka efter dessa delar i dustin? Finns det speciella "nummer" eller modeller som jag ska ha till min Mac?

Hur mycket tror ni det skulle kosta (på ett ungefär)?

 

Trevlig dag! :leijon:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dessutom kommer jag att jobba en del med Logic Pro och måste få en snabbare dator som inte blir så varm och seg när jag kör "tyngre" program.

 

Eftersom du har en så pass gammal MacBook och ska jobba en del med Logic Pro är det dags för en ny MacBook Pro. Det är ingen ide att lägga pengarna på den gamla. Stoppa in dem som en handpenning på en ny. Även den billigaste MBP kommer att utklassa din gamla i allt. Du är omkörd av verkligheten så det är dags att komma i kapp.

...

Det är inga problem att få din gamla att rycka upp sig, men den är fortfarande gammal och relativt klen för det du vill göra idag och det blir inte bättre i morgon. Mer RAM gör att det går lite bättre och en SSD snabbar upp saker och ting. Men processorn går inte fortare vad du än gör. Nu har det precis kommit en ny generation bärbara som är superfina och det är enorm skillnad från 2008 i allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Axelman. Processorn går heller inte att uppgradera, den är fastlödd på logikkortet. En Intel C2D P7350 på 2 GHz är inte mycket att hurra för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm B) fasiken, en ny alltså? Hade gärna väntat ett tag med det eftersom dem kostar så mycket....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm B) fasiken, en ny alltså? Hade gärna väntat ett tag med det eftersom dem kostar så mycket....

Tja, om du har oändligt tålamod och inte behöver arbeta med andra program samtidigt, ska det väl gå med den du har... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

Om jag nu väljer att inte köpa en ny Mac och istället köper ovanstående delar, är det Dustin man ska kolla? Eller har ni förslag på andra sidor man kan beställa ifrån till ett bra pris?

 

Är det svårt att sätta in delarna för en som inte kan och har aldrig gjort det? Rekommenderar ni att jag ska lämna in det? Jag kollade på ifixit.com som Gojlos skickade och det verkar vara rätt så bra sida!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll utkik efter rätt grej till rätt pris, det brukar jag göra, via Prisjakt. Vad gäller SSD ska jag inhandla Samsungs nya EVO. Jag köper Mactestad RAM direkt från Crucial.eu, de brukar vara billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm B) fasiken, en ny alltså? Hade gärna väntat ett tag med det eftersom dem kostar så mycket....

Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut, men om du säljer den du har, lägger det du kan kontant och tar resten på avbetalning svider det inte lika mycket. Med en så gammal dator så känns det bortkastat att lägga ner så mycket pengar när du ska som det verkar jobba så tungt. OM det inte fungerar så pass mycket bättre som du tänkt, blir det ju ännu dyrare att bita i det SURA äpplet och köpa en ny sen........

...

Mer RAM gör inte datorn snabbare utan ger mer arbetsyta innan den knäar. SSD gör start av dator och program rappare, men alla processorprocesser går lika sakta som förut och det är ju där du verkligen behöver ett lyft. Du tänker typ att datorn går fortare om du köper aluminiumfälgar och spoilerkit men glömmer att moppemotorn är lika seg som förr.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...