Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Flytta kontakter i Kontakter

Silverfox

Recommended Posts

När jag lägger in en ny kontakt i min iPhone (och även i min iPad) så hamnar den automatiskt i Alla kontakter. Men jag vill ha den i en annan kontakt-mapp som jag har skapat. Går inte det att göra i iPhone eller måste jag ta det i OS X?

"Alla kontakter" kan liknas vid en smart mapp. Den innehåller allt som (egentligen) ligger i alla andra kontakt-mappar.

"Alla kontakter" kan liknas vid en smart mapp. Den innehåller allt som (egentligen) ligger i alla andra kontakt-mappar.

Rätt så. Men jag har flera olika mappar med kontakter. Vill jag ha en speciell kontakt i en mapp kan jag inte flytta den från Alla kontakter. Då måsta jag välja Alla kontakter för att komma åt just den.

Den visas i "Alla kontakter" oavsett vilken mapp den ligger i.

Alltså kan du inte flytta den från "Alla kontakter", för den ligger ju inte där.

Jämför med en spellista i iTunes som visar all din musik, oavsett vilket album låten ligger i.

Med andra ord, kontakten måste ligga någon annanstans, i någon av dina "flera olika mappar med kontakter". Det är bara att leta upp den. :)

Den visas i "Alla kontakter" oavsett vilken mapp den ligger i.

Alltså kan du inte flytta den från "Alla kontakter", för den ligger ju inte där.

Jämför med en spellista i iTunes som visar all din musik, oavsett vilket album låten ligger i.

Men i iTunes kan jag skapa spellistor och på så sätt komma i kontakt med en specifik låt via den vägen. Det kan jag inte i Kontakter. Den ligger där den ligger, i Alla kontakter, och jag kommer inte åt den i min andra mapp. Knasigt tycker jag för jag vill ha den i min skapta mapp också. Precis som jag skapar en spellista i iTunes.

Vad då "i min andra mapp"? Du hade ju flera stycken, skrev du. Om du inte hittar den tittar du i fel mapp.

Vi tar det från början. Jag har lagt in en ny kontakt i Kontakter. Den lägger sig automatiskt i Alla kontakter. Men jag vill ha den i en annan mapp som jag har skapat för denna grupp. Hur flyttar jag den till önskad mapp?

Vi tar det från början. Den skapas INTE i alla kontakter. Den VISAS i alla kontakter, eftersom den VISAR summan av alla kontakter som ligger någon annanstans.

Tyvärr Telly. Så är det inte, iaf inte i min Kontakter. Den skapade kontakten finns BARA i Alla kontakter. Om jag vill flytta den till min mapp så kan jag bara göra det i min iMac, inte i iOS.

I OS X kan jag dra kontakten till den mappen jag vill ha den i från Alla kontakter. Det går inte i iOS. Eller rättare sagt jag vet inte hur man gör, om det går.

Nu var det rörigt här...

Ok, vi tar det från början "Alla kontakter" visar alla kontakter, oavsett var de ligger.
Den visar alltså "Alla kontakter" på ett konto. Sen kan man även visa "Alla kontakter" för alla konton man har, det kan man i iOS ja. Det innebär att den visar "Alla kontakter" som ligger på exempelvis iCloud, Google och andra konton som man kan ha.

Nu kan man även ha olika mappar under varje konto. Alla kontakter ligger alltid under "Alla kontakter" men kan även ligga under en specifik mapp, mappen är som en sortering - precis som på iTunes där spellistorna är en sortering, det innebär inte att musiken ligger i spellistan utan bara att det är en viss sortering av musiken som ligger i Biblioteket.

På en Mac kan man lägga kontakter i olika mappar (men de försvinner inte från Alla kontakter för det utan ligger också fortfarande under Alla kontakter).

På en iOS-enhet så kan man inte det, utan detta får man göra på Macen. Det är på Macen man skapar mappar och flyttar kontakter i mappar.

Supertack Raphael. Det var precis så jag fick fram det när jag skulle fixa i min iPhone och iMac. Kunde inte i min iPhone men det gick i min iMac.

Min fråga var om jag hade missat någon möjlighet i min iPhone som gjorde det möjligt. Men nu vet jag att det inte var så.

Haha jag tycker Telly82 förklarade det alldeles ypperligt och Raphael upprepade det bara :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...