Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seriekoppling av Externa Hårddiskar?


Klipsch

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vet att man kan seriekoppla Western Digital hårddiskar, Jag undrar vad är FÖR och NACKDELAR med detta och hur fungerar det, lätt förklarat.

Vänligen Jonas.

jonas.ek@gmx.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, de flesta externa FireWire- och Thunderboltdiskar kan man seriekoppla men det har ju inget med om det står Western Digital på kabinettet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, de flesta externa FireWire- och Thunderboltdiskar kan man seriekoppla men det har ju inget med om det står Western Digital på kabinettet.

OK! men vad är för och nackdelar med denna form av kopplingar. Hur skyfflas filerna ser man det som en hårddisk, hur fungerar det???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje hårddisk som man seriekopplar är sin egen och dyker upp som egna hårddiskar. Skillnaden mellan att koppla i en HUB är för att det förenklar kabeldragningen, plus att man behöver ju inte ha kostnaden för en HUB. En HUB är ju en grenkontakt eller grendosa - en till datorn och sedan kopplar man in olika enheter i HUB:en. Men med seriekoppling så har du en hårddisk kopplad till datorn och sedan en enhet kopplad till den hårddisken och så nästa enhet kopplad till den enheten och så vidare. Mycket smidigare kopplingsmässigt.

Jag har mina LaCie FireWire kopplade så. Min arkiv-hårddisk A och sedan min arkiv-hårddisk B som är en backup av A. De är seriekopplade så jag har bara en sladd in i datorns FireWire / Thunderbolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...