Jump to content
Just nu i M3-nätverket

BankID fungerar inte med Mavericks?

U-e

Recommended Posts

Efter att ha laddat ner OS X Mavericks kan jag inte använda Handelsbankens säkerhetsdosa och logga in där BankID krävs. Någon som vet varför och är något på gång för att ordna det?

Efter att ha laddat ner OS X Mavericks kan jag inte använda Handelsbankens säkerhetsdosa och logga in där BankID krävs. Någon som vet varför och är något på gång för att ordna det?

Varför inte fråga bankem direkt.

Nu har jag inte handelsbanken, men Bankid fungerar för mig på exempelvis försäkringskassan osv utan problem efter uppdateringen så det är nog något specifikt för just handelsbankens lösning

Nordea använder sig av Bank-ID men det funkar inte i Mavericks.

konstigt jag har swedbank men där kör jag inloggning via dosa och använder bara bankid för inloggning till försäkringskassan/csn etc. och det fungerar utan problem...

konstigt jag har swedbank men där kör jag inloggning via dosa och använder bara bankid för inloggning till försäkringskassan/csn etc. och det fungerar utan problem...

I Nordea har man e-leg på kort och en dosa som man sätter kortet i. Webbläsaren (Firefox ska det vara) har en Nexus insticksfil som inte funkar, den kraschar. Bank-ID startas, men där finns inget e-leg att välja. Tills vidare kör jag på ungarnas Windowsburk.

Vid varje större uppgradering av OS, t ex från Snow Leopard till Lion, Lion till M Lion, har jag fått ominstallera Nexus (BankID) för att få det att fungera igen. Ta bort Nexus (BankID), hämta senaste versionen, installera, starta om datorn (möjligen en gång med säker start, sen omstart) så fick jag det att funka (bl a genom online telesupport av Handelsbanken vid ett tillfälle).

OK, läste precis på Handelsbanken supportsida att inloggning med dosa o sladd inte fungera fn med Mavericks. Utan sladd går bra.

post-6001-0-70060300-1383137073.png

Jag har testat det, liksom att ominstallera kortläsardrivrutinen, men det funkar inte. Senaste Bank-ID-programmet är från mars i år, knappast anpassat till Mavericks.

post-28798-0-50321400-1383137137.png

Jag kör Bank-ID på Nordea utan några som helst problem. Var inne på Nordea alldeles nyss, så det fungerar. Jag kör med Firefox och Mavericks och Nordeas kortläsare.

OK, läste precis på Handelsbanken supportsida att inloggning med dosa o sladd inte fungera fn med Mavericks. Utan sladd går bra.

Tycker det är lite märkligt av programutvecklarna av BankID att inte kunna ta fram en fungerande version i tid. Speciellt med tanke på att BankID är ett såpass viktigt program för många att kunna sköta sin vardag med. Det har ju ändå funnits X antal betaversioner av Mavericks som de borde hunnit att kolla med. :armskeptisk:

Från 17 november går det inte längre att logga in med e-legitimation. Gäller Nordea.

Mobilt BankID ersätter e-legitimation vid inloggning och blir det nya enkla alternativet för dig som har en smartphone eller surfplatta, men du kan även välja e-kod och Förenklad inloggning.

Jag kör Bank-ID på Nordea utan några som helst problem. Var inne på Nordea alldeles nyss, så det fungerar. Jag kör med Firefox och Mavericks och Nordeas kortläsare.

Det gör jag också, det funkar inte, tyvärr. Ominstallerar utan framgång.

Jag har testat det, liksom att ominstallera kortläsardrivrutinen, men det funkar inte. Senaste Bank-ID-programmet är från mars i år, knappast anpassat till Mavericks.

attachicon.gifbankid.png

Men just den versionen fungerar hos mig (10.9) med e-legitimation från Swedbank.

Tidigare hade jag Nordea, då gick det bra att hämta själva e-legitimationen med en Windows-maskin och sedan importera den filen i Bank-ID i OS X – alltså inte med dosa/kort utan sparad fil i själva programmet. Vet inte om det fortfarande fungerar, men när det fungerade påstod Nordea ändå att det inte gjorde det.

Men just den versionen fungerar hos mig (10.9) med e-legitimation från Swedbank.

Tidigare hade jag Nordea, då gick det bra att hämta själva e-legitimationen med en Windows-maskin och sedan importera den filen i Bank-ID i OS X – alltså inte med dosa/kort utan sparad fil i själva programmet. Vet inte om det fortfarande fungerar, men när det fungerade påstod Nordea ändå att det inte gjorde det.

Det är ju det att kortläsaren ska funka också. Drivrutinen Nordea tillhandahåller anges som 10.6 i mitt fall och är daterad 2010. Att det inte funkar i Mavericks förvånar inte.

Alix, den information du länkar till säger att e-legitimation inte fungerar med Nordea.
Men jag använder inte e-legitimation på Nordea. Jag använder e-kod.
Norde har tre valmöjligheter: E-kod, E-legitimation och SmartSec. SmartSec är under avveckling och ersätts av E-kod.

Och det jag använder är alltså e-kod och det fungerar alldeles utmärkt med Nordea. Jag sätter in kortet i dosan, knappar in uppgifterna, och det fungerar hur bra som helst med Firefox och Mavericks. Och nej, jag har inte tur, jag har provat flera gånger och det fungerar utmärkt. Om det vore tur så skulle det ju bara funka en gång eller två på sin höjd. Men när något fungerar mer än tre gånger i följd så kallar jag det inte för tur, utan för skicklighet! :)

Bank-ID har jag även provat mot Skandiabanken och CSN, och det fungerar utmärkt - här med Safari och Bank-ID programmet samt Mavericks. Inga som helst problem!

Alix, den information du länkar till säger att e-legitimation inte fungerar med Nordea.

Men jag använder inte e-legitimation på Nordea. Jag använder e-kod.

Norde har tre valmöjligheter: E-kod, E-legitimation och SmartSec. SmartSec är under avveckling och ersätts av E-kod.

Och det jag använder är alltså e-kod och det fungerar alldeles utmärkt med Nordea. Jag sätter in kortet i dosan, knappar in uppgifterna, och det fungerar hur bra som helst med Firefox och Mavericks. Och nej, jag har inte tur, jag har provat flera gånger och det fungerar utmärkt. Om det vore tur så skulle det ju bara funka en gång eller två på sin höjd. Men när något fungerar mer än tre gånger i följd så kallar jag det inte för tur, utan för skicklighet! :)

Bank-ID har jag även provat mot Skandiabanken och CSN, och det fungerar utmärkt - här med Safari och Bank-ID programmet samt Mavericks. Inga som helst problem!

e-kod är inte e-leg.

I Nordea går det att logga in med e-leg, men bara via kortläsare och sladd. Sen kan man logga in med e-kod, men det är en annan sak.

Det e-leg på fil de erbjuder (Bank-id) gäller inte mot banken, men fungerar däremot precis som alla andra för att logga in på Försäkringskassan, Skatteverket mm.

Nu har jag inte kommit längre än till att få Mavericks på en USB-pinne..så jag tänker fråga..

Gäller det att BankID inte fungerar i någon webbläsare, eller är det enbart i Safari..

Om det bara är Safari så kanske det är det jag nämnde i en annan tråd för några dagar sedan..

Om detta i Säkerhetsinställningarna

post-113-0-93977400-1383145320_thumb.jpg

I annat fall tänker jag banne mig vänta tills det är löst

jag frågade handelsbanken och det funkar inte med dosa och sladd. däremot utan sladd. dom ska komma med en uppgradering av drivrutinen i dosan sa hon på deras support.

Bank ID fungerar i Safari. Jag kör Bank-ID mot Skandiabanken, CSN m fl. och det fungerar med Mavericks.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...