Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur du skapar en USB-sticka för Mac OS X


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Kanske Borde klistras som VIKTIG !

 

Bra Tråd !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Klistrar en tråd som är lätt att hitta under Mac OS X..

och länkar till den tråd som MacWorlds artikelrobot skapat..där står några olika alternativ..

https://forum.macworld.se/topic/161898-skapa-en-installationspinne-foer-mavericks/

 

 

 

Själv valde jag att göra det via Diskmaker X och länkar till utvecklarens sida

http://diskmakerx.com

 

Lycka till

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är klar ser din sticka ut så här.

 

post-113-0-10424200-1383059728.jpg

 

Kan tillägga att jag köpte en 8GB Kingston Traveller på Clas Ohlsson och som erfaren macanvändare startade Skivverktyg och formatterade den i Skivverktyg.

Mac OS Extended (Journalförd) och i GUID.. vis av att det mesta man köper är i MSDos

 

Förmodligen var det kanske inte nödvändigt för jag tror Diskmaker fixade det också, kan ju vara värt att testa att hoppa över Skivverktyg.

Tar en stund, så ha tålamod, ett glatt rop talar om att stickan är klar och ber om en frivillig Donation ..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade igår. Måste jag ladda ner hela Maveicksfilen igen eller kan jag på något sätt hitta den i min dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den raderas efter att du uppgraderat, du får tanka ner den igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det när du ska lägga in Mavericks på stickan?

Har du formatterat stickan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Försökt 2 ggr. Felmeddelande båda gångerna.

Det är DiskmakerX som rutan kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner Mavericks 2 ggr, försökt installera på 3 olika USB.

 

Får fortfarande felmeddelande, oavsett om det är Diskmaker eller via Terminalen.....

 

Vad kan fela??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatterar du stickorna i Mac OS Extended och i GUID ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, varje gång. Nu uppe i 5 återskapningsförsök enl. guider i första inlägget, alla misslyckade....

Redigerad av Stereotypen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, varje gång. Nu uppe i 5 återskapningsförsök enl. guider i första inlägget, alla misslyckade....

Helt otroligt, lyckades göra det helt utan problem och jag har testat stickan.

Har ingen bra lösning på ditt problem. Du har inte möjlighet att testa på en annan Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mobilt bradband med 40Gb, så jag kan inte ladda ner hur många gånger som helst.

 

Tveksamt att 3 av min usb-minnen skulle vara trasiga.

 

Ja, ja.

Klonar disken nu för att kunna testa i annan Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först laddade jag ner Maverick, den hamnar i programmappen.

efter det tog jag ner Diskmaker

 

Sätter in USB-pinnen, och startar Diskmaker, resten sker automatiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen....... (pust!)

Hur gjorde du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde via Diskmaker på en gammal MBP.

Fick klicka på någon ikon som kom upp och då bytte minnet namn till det som det skall och inte "OSX Mavericks Install", som det hela tiden hetat innan.

 

Vet ej varför det inte gått på airen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vet vad jag gjort för fel......har inte låtit stickan sitta i tillräckligt länge.

Efter det har verkat klart tar det några minuter till innan allt avslutas och blir färdigt.

Så ha tålamod så blir den klar, att man alltid skall ha så bråttom......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har mobilt bredband med 40Gb, så jag kan inte ladda ner hur många gånger som helst.

 

Tveksamt att 3 av mina usb-minnen skulle vara trasiga.

 

Ja, ja.

Klonar disken nu för att kunna testa i annan Air.

 

Bra att det löste sig för dig till slut. Noteras kan att installationsfilen laddas ner i form av en skivabildning som sparas ned i programmappen. Installationsprogrammet startar automatiskt efter nedladdning, och efter slutförd installation raderas skivavbilden, även det automatiskt. Vill man inte ladda ned installationsfilen mer än en gång går det bra att omedelbart avsluta installationsprogrammet och sedan kopiera eller flytta skivavbilden till någon annan mapp, på den interna hårddisken eller annan skiva/sticka man har till hands. Så länge installationsprogrammet inte slutförts och skivabildningen inte ligger i mappen Program så raderas nämligen inte filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

 

Bra att det löste sig för dig till slut. Noteras kan att installationsfilen laddas ner i form av en skivabildning som sparas ned i programmappen. Installationsprogrammet startar automatiskt efter nedladdning, och efter slutförd installation raderas skivavbilden, även det automatiskt. Vill man inte ladda ned installationsfilen mer än en gång går det bra att omedelbart avsluta installationsprogrammet och sedan kopiera eller flytta skivavbilden till någon annan mapp, på den interna hårddisken eller annan skiva/sticka man har till hands. Så länge installationsprogrammet inte slutförts och skivabildningen inte ligger i mappen Program så raderas nämligen inte filen.

 

En liten detalj bara. Om jag minns rätt (det var ett halvår sedan) så måste man kopiera filen medan installationsprogrammet fortfarande är igång. Jag har nämligen för mig att filen tas bort även om man avbryter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Nä, det gör den inte. Den ligger i mappen Program.

 

Dåså, då var det något annat som gjorde att jag fick ladda ner filen två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dåså, då var det något annat som gjorde att jag fick ladda ner filen två gånger.

 

Även jag tycker mig minnas att den tidigare raderades automatiskt direkt efter att installationsprogrammet avslutats, oavsett om installationen fullföljts eller ej. Men det gällde Mountain Lion. I Mavericks ska filen normalt sett vara kvar i programmappen, om man inte själv aktivt raderar den eller fullföljer installationen. Förmodligen har Apple valt att införa denna ändring för att spara bandbredd: det skulle inte förvåna mig om bokstavligt talat miljontals människor har laddat ned OS X Mavericks rätt många fler än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...