Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur du skapar en USB-sticka för Mac OS X


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

I väntan på att MacWorld (el Apple) kommer med ngn guide, så lägger jag den här artikeln, sålänge. Kom nyss...

 

How to Make an OS X Yosemite Boot Installer USB Drive

Verkar omständigare än tidigare installationer, in i Terminalen och brôta

Får hoppas det kommer en uppdatering av Diskmaker eller vad det heter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar omständigare än tidigare installationer, in i Terminalen och brôta

Får hoppas det kommer en uppdatering av Diskmaker eller vad det heter

Ja, den verkade lite pilligare. Men det var rätt bra och utförligt i a f. Men jag tänkte - i väntan på att det kommer en smidigare guide (MW el nåt) så kanske den kan duga sålänge. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt denna sida, så kan man nu använda DiskMaker X till

Yosemite boot installer USB-drive.

 

http://www.macupdate.com/app/mac/39701/diskmaker-x

 

Det verkar som om inte denna fungerar, men jag hittade detta nu, en uppdatering.

Om man laddar ner denna, så kommer det nya systemet upp.

 

http://lifehacker.com/how-to-burn-os-x-yosemite-to-a-usb-flash-drive-1647137212

Redigerad av Carlbo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går ni inte till källan direkt? http://liondiskmaker.com/

 

Dock verkar sidan vara under hård belastning för tillfället. Men jag fick till sist ner Diskmaker X för någon timme sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går ni inte till källan direkt? http://liondiskmaker.com/

 

Dock verkar sidan vara under hård belastning för tillfället. Men jag fick till sist ner Diskmaker X för någon timme sedan.

När jag klickar på detta, så kommer Error 500 upp.

Har testat på andra sidor, men de har inte den uppgradering som jag sist visade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade perfekt.

 

Tack vare Terminalen och de kraftfulla men sorgligt förbisedda UNIX-kommandona kan man avvara många grafiska program som sprider sin filer här och där.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Terminalen blev det bara en fil på stickan på 5,17 GB, så man behöver inte en 16 GB-pinne som visas på bild.

 

Både filen och stickan fick automatiskt namnet "Installera OS X Yosemite".

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Trodde jag var klyftig som lyckats skapa en Yosemite sticka. Vad gor jag nu? (Forsokt 4 ganger.)

5jv5nc.jpg

Bildtext: OS X Kunde inte installeras pa den har datorn. Atgarden kunde inte slutforas. Undefined error:0 Avbryt installationsprogrammet sa startar datorn om. Forsok sedan installera.


Edit: Galler en MBP mid 2010

Redigerad av iEricF
Infogade bilden i inlägget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med en sådan här sticka?

 

Blir slutresultatet av installation med USB detsamma som uppdatering av OS X och sen ominstallation med befintligt återställningsverktyg direkt efter? Dvs blir det en "ren" installation i båda fallen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med en sådan här sticka?

 

Blir slutresultatet av installation med USB detsamma som uppdatering av OS X och sen ominstallation med befintligt återställningsverktyg direkt efter? Dvs blir det en "ren" installation i båda fallen?

Syftet är att du har ett system in reserv, går snabbare att installera än att tanka ner det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Kan ju va bra å ha då om man måste installera offline!

 

Blir slutresultatet av installationen detsamma som att först uppdatera systemet från tex. Mavericks till Yosemite för att därefter köra en återställning med tillhörande formatering? Dvs "ren" installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändamålet för min del, är att när jag har Mac OS X på USB-sticka, så kan jag behändigt installera operativet på flera datorer.

Dessutom får man tillgång till Skivverktyget på stickan om man skulle behöva reparera.

 

Annars är det ingen skillnad.

När du tankar ner Yosemite från AppStore hamnar det i Programmappen.

När du sedan installerar det, så försvinner installationsfilen från Programmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Gjorde nyss en usb-sticka med diskmakerx och yosemite. Fick en .zip fil på skrivbordet åxå. Det jag undrar över nu är.... vad är denna till och vad gör jag med denna .zip fil ?

Tacksam för svar.

Försökte att bifoga en skärmdump på filen, men lyckades inte få med det tyvärr, sa något om fel format på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lyckas jag nog få till en bild :-) på filen som blev när jag gjorde min usb-sticka.

 

post-75250-0-53740000-1416757795.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på den så öppnar den sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pocahontas

Det var ju bara en bild...... så den åker i soptunnan nu :)

Man lär så länge man lever var det någon vis man som sa...... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om man uppgraderar från Lion till typ Mavericks, och vill rensa datorn och lägga in Mavericks igen. Räcker det att bara ladda in Mavericks då? Eller måste man Lägga in Lion och sedan uppgradera till Mavericks?

 

Anledningen att jag undrar är för det känns som om Mavericks e så liten jämnfört med Lion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man uppgraderar från Lion till typ Mavericks, och vill rensa datorn och lägga in Mavericks igen. Räcker det att bara ladda in Mavericks då? Eller måste man Lägga in Lion och sedan uppgradera till Mavericks?

 

Anledningen att jag undrar är för det känns som om Mavericks e så liten jämnfört med Lion

 

Om man enligt ovan på korrekt sätt lagt in installationsprogrammet på en USB-sticka (eller extern hårddisk) så kan man starta datorn från den enheten. Efter start från stickan, men innan man påbörjat själva installationen av operativsystemet till datorn, kan man välja programmet Skivverktyg (från Finder-menyn Verktyg) och därifrån radera datorns interna hårddisk. Då försvinner förstås all data från den interna hårddisken – även dina eventuella ordbehandlingsdokument, musik-filer och så vidare – men det var ju rensa datorn du ville. :)

 

Efter raderingen går man tillbaka till installationsprogrammet. Då installeras operativsystemet från grunden, och det operativsystem som installeras är förstås det man har på USB-stickan – det må sedan vara Lion, Mavericks, Yosemite eller vad man nu har valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om man enligt ovan på korrekt sätt lagt in installationsprogrammet på en USB-sticka (eller extern hårddisk) så kan man starta datorn från den enheten. Efter start från stickan, men innan man påbörjat själva installationen av operativsystemet till datorn, kan man välja programmet Skivverktyg (från Finder-menyn Verktyg) och därifrån radera datorns interna hårddisk. Då försvinner förstås all data från den interna hårddisken – även dina eventuella ordbehandlingsdokument, musik-filer och så vidare – men det var ju rensa datorn du ville. :)

 

Efter raderingen går man tillbaka till installationsprogrammet. Då installeras operativsystemet från grunden, och det operativsystem som installeras är förstås det man har på USB-stickan – det må sedan vara Lion, Mavericks, Yosemite eller vad man nu har valt.

Så tillbaka till frågan då kan man spara mavericks bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tillbaka till frågan då kan man spara mavericks bara.

 

Som jag skrev försvinner allt på datorns interna hårddisk om man raderar den med Skivverktyg, och det enda som sedan installeras är det som du har på USB-stickan, och det installeras från grunden. Gör man på det vis som står i den här tråden får man inte en installationssticka med installationsprogram för flera olika operativsystem (om det ens är möjligt) utan bara ett operativsystem per sticka. Och datorn är ju helt tom på filer efter raderingen – den enda information som finns ligger på stickan.

 

Således: Har du en USB-sticka med installationsprogrammet för Mavericks så installeras bara Mavericks (eftersom ingenting annat finns på vare sig datorn eller USB-stickan). Har du istället en USB-sticka med installationsprogrammet för något annat operativsystem – låt oss säga Yosemite – så installeras bara Yosemite, för inte heller i det fallet finns ju någonting annat på vare sig datorn eller USB-stickan.

 

Man kan alltså inte först gå någon omväg via Lion, Snow Leopard eller något annat, helt enkelt eftersom det inte finns någon som helst data från de operativsystemen på vare sig datorn eller USB-stickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Jag brukar göra det när jag hör "plinget" när datorn startar. Är ljudet avstängt är tumregeln annars att trycka ned alt direkt efter att skärmen blivit ljus, men innan man ser Apple- eller Finder-loggan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...