Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ibooks för Mac synkar inte pdf-filer från Iphone


Glunten

Rekommendera Poster

Jag har ett antal pdf-filer sparade i Ibooks på min Iphone som jag nu hade hoppats kunnat läsa i Ibooks för Mac som ingår i Mavericks. När jag öppnar Ibooks på min Macbook pro så har Ibooks läst in de få böcker jag hade i Ibooks på min Iphone men inte alla pdf-filer som jag lagrat där. Detta är ju naturligtvis väldigt opraktiskt. Jag har läst lite snabbt på utländska Mac-fora men inte hittat något tillfredställande svar. Någon antydde att Icloud inte synkar pdf-filer. En annan förslog att man kunde synka sin böcker via Itunes. Det senare gäller ju de renodlade böckerna men gäller det pdf-filer får man dra dem manuellt till Itunes. Det senare går dock inte i mitt fall då ju kruxet är att pdf-filerna finns på min Iphone. Hade jag haft filerna på min Mac och velat ha över dem till Iphone hade ju Itunesvägen varit en (krånglig) möjlighet. Ett annat förslag var att använda sig av ett utomstående program som t.ex. Dropbox. Detta verkar ju helt befängt. Stämmer det verkligen att Icloud inte synkar pdf-filer? Detta måste ju gå att lösa på ett enkelt sätt. I annat fall är det ju extremt klantigt av Apple.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBooks/iCloud verkar synka bara böcker som är köpta från Apple.

 

De PDF-filer och ePub-böcker jag köpt/fått från andra än Apples iBooks Store synkas inte.

 

Det är ju bra för att få upp Apples försäljning på iBooks Store, men inte speciellt vänligt mot oss som köpt böcker från andra ställen. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBooks/iCloud verkar synka bara böcker som är köpta från Apple.

 

De PDF-filer och ePub-böcker jag köpt/fått från andra än Apples iBooks Store synkas inte.

 

Det är ju bra för att få upp Apples försäljning på iBooks Store, men inte speciellt vänligt mot oss som köpt böcker från andra ställen. :(

Det tycks så vilket ju är sniket. Apples signum är ju annars användarvänlighet vilket inte detta visar prov på. Jag får väl helt sonika e-posta filerna från min Iphone till min Mac. Onödigt när det skulle kunna vara så enkelt via iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också besviken på att det inte fungerar, hade hoppats slippa dropbox och skydrive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud synkar PDF-dokumentt!
Du kan exempelvis använda Förhandsvisning för att lägga PDF:er på iCloud: Öppna ett PDF-dokument i Macen i Förhandsvisning. Ange nu Arkiv - Flytta, och där ange iCloud så flyttar du dokumentet till iCloud.

Nu är PDF:en tillgänglig på alla enheter som använder iCloud.

Sen kan man använde GoodReader för att öppna dem på iPhone eller iPad. (senaste versionen stödjer iCloud).
http://www.goodiware.com/goodreader.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat nu men inget dyker up i GoodReader på iPad.

Jag har ställt in iCloud på iPad så att dokument skall kunna läsas av GoodReader.

Är det något mer jag måste tänka på?

 

Tack för tippset, får jag det här att fungera så är det ju toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud synkar PDF-dokumentt!

Du kan exempelvis använda Förhandsvisning för att lägga PDF:er på iCloud: Öppna ett PDF-dokument i Macen i Förhandsvisning. Ange nu Arkiv - Flytta, och där ange iCloud så flyttar du dokumentet till iCloud.

 

Nu är PDF:en tillgänglig på alla enheter som använder iCloud.

 

Sen kan man använde GoodReader för att öppna dem på iPhone eller iPad. (senaste versionen stödjer iCloud).

http://www.goodiware.com/goodreader.html

Det är ju bra att det fungerar från Mac till Icloud/I-pryl. Kruxet i mitt fall var ju att jag har många pdf-filer på in Iphone och vill kunna läsa dem i Ibooks på Macen och att dessa då i den bästa av världar sömlöst (som det heter på nusvenska...) via Icloud skulle synkas även till Ibooks på Macen. Det fungerar dumt nog inte utan jag får då e-posta dem till Macen för att sedan importera dem till Ibooks. Som om inte det var nog kan jag inte markera samtliga pfd-filer i Ibooks på Iphone och skicka dem i ett och samma e-brev utan jag tvingas e-posta dokument för dokument. Ergo: helkorkat av Apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man hade ju hoppats på den lösningen, att pdf-filer kunde synkas på alla ens enheter. Det hade ju verkligen underlättat mitt arbetsflöde. Tråkigt att Apple inte kunnat förutse detta.

 

Så som jag tolkar det så måste man fortfarande synka pdf-filer via iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hur i hela friden e-postar man böcker från iBooks? Jag kan inte annat än välja Ändra och Flytta eller Radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur i hela friden e-postar man böcker från iBooks? Jag kan inte annat än välja Ändra och Flytta eller Radera.

Om du är i iOS öppnar du filen och klickar på dela-knappen. I OSX högerklickar du på filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...