Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

McAffee och D-central (off-grid nätverk)


Kjell Meyer

Rekommendera Poster

Antivirusproducenten John McAfee har ju tagit fram ett system - snart klart - som kan skydda användarna på nätet från NSA. McAfees system kallas D-Central som är en hårdvara. Den kommer att kosta mindre än 700 kr enligt en intervju.

 

Vore intressant att höra forumets åsikter om D-central.

 

Kortartikel om D-central

 

www.futuretensecentral.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen åsikt alls om det. Paranoida stormakter har vi väldigt svårt att skydda oss från så länge vi använder tjänster som innefattar överföring av information mellan individer. Det går från uppångning av pappersbrev till kartläggning av internetaktivitet och avlyssning av telefoner. Enda sättet att skydda sig helt är att sluta kommunicera, ungefär som det var i DDR.

 

Problemet uppstår när man inte längre är säker på att den som avlyssnar är "god". För mig så är problemet ringa. Tror jag. På ett personligt plan alltså. Som idémässig konstruktion så doftar det Gestapo/KGB/Stasi om det, och att leva i en värld där vi alla ständigt är avlyssnade och kartlagda känns minst sagt motbjudande. Man kan inte motivera allt genom att hänvisa till något luddigt terrorhot. Jag vill inte leva i en polisstat. Problemet med den typen av lösning som John McAfee skissar på är att den är lovligt byte för NSA och kommer att knäckas innan någon hunnit säga frukostbricka. Sedan blir vi alla avlyssnade där också.

 

Man måste komma åt verksamheten lagstiftningsvägen i stället. Det måste bli ohållbart för politikerna att hålla på att spionera på allt och alla, det måste kosta för mycket imagemässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...