Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mavericks seg


TB-000

Rekommendera Poster

Jag har installerat Mavericks på två macar:

  • iMac, mid 2011, i7, SSD, 16 GB RAM
  • MBA, mid 2011, i5, SSD/Flash, 4 GB RAM

Efter litet småpyssel med inställningar (settings/preferences) så fungerar de program jag normalt använder. Allt är bra så långt.

 

Men, datorerna känns väldigt sega med Mavericks jämfört med Mountain Lion.

 

T.ex. att starta Firefox på MBA tar c:a 15 sekunder. Från det att jag tryckt igång Firefox tar det 2 sekunder innan något händer i meny-raden. Då kommer "Firefox" upp i menyraden, men inte de andra menyerna. 10 sekunder senare tillkommer "File Edit " och de andra orden i menyraden. Efter ytterligare 2-3 sekunder öppnas webläsarfönstret. Att starta Safari på MBA tar 5 sekunder. När jag hade Mountain Lion på MBA startade både Firefox och Safari blixtsnabbt.

 

Båda datorerna har nu fått vara igång i över 24 timmar sedan jag gjorde säker start efter installationen av Mavericks. Jag tycker att de borde vara klara med eventuella index-byggen nu. Det borde inte vara indexbyggen som gör datorerna sega med Mavericks.

 

Är det någon annan som har upplevt den här segheten?

 

Är det någon som har någon idé för hur man får upp farten på macarna med Mavericks?

 

Tack på förhand till alla som svarar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Jag har installerat Mavericks på två macar:

  • iMac, mid 2011, i7, SSD, 16 GB RAM
  • MBA, mid 2011, i5, SSD/Flash, 4 GB RAM

Efter litet småpyssel med inställningar (settings/preferences) så fungerar de program jag normalt använder. Allt är bra så långt.

 

Men, datorerna känns väldigt sega med Mavericks jämfört med Mountain Lion.

 

T.ex. att starta Firefox på MBA tar c:a 15 sekunder. Från det att jag tryckt igång Firefox tar det 2 sekunder innan något händer i meny-raden. Då kommer "Firefox" upp i menyraden, men inte de andra menyerna. 10 sekunder senare tillkommer "File Edit " och de andra orden i menyraden. Efter ytterligare 2-3 sekunder öppnas webläsarfönstret. Att starta Safari på MBA tar 5 sekunder. När jag hade Mountain Lion på MBA startade både Firefox och Safari blixtsnabbt.

 

Båda datorerna har nu fått vara igång i över 24 timmar sedan jag gjorde säker start efter installationen av Mavericks. Jag tycker att de borde vara klara med eventuella index-byggen nu. Det borde inte vara indexbyggen som gör datorerna sega med Mavericks.

 

Är det någon annan som har upplevt den här segheten?

 

Är det någon som har någon idé för hur man får upp farten på macarna med Mavericks?

 

Tack på förhand till alla som svarar!

Jag har en iMac mid 2011 i5 4GB, även jag upplever att det går väldigt segt sen jag uppdaterade.

Jag stänger aldrig av, utan låter datorn endast "gå i vila".

Tacksam för tips om hur man ska få datorn att reagera lite snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag känner att sidorna i safari laggar en del, annars bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt för mig att systemkraven för 10.9 är lika låga (i princip) som för 10.8 och 10.9 ska ju vara bättre optimerat under skalet.

 

Upplever inte att 10.9 är segare på något sätt, det enda "laget" jag upplever är när jag växlar skrivbord (spaces), men det hackade till i 10.8 också. Kör med en MBP med 2.4 GHz i5 8 GB RAM och 160 GB SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, mattem, enligt informationen så ska 10.9 ha lika låga systemkrav som 10.8. Enligt informationen så ska också 10.9 vara bättre optimerat och därför snabbare än 10.8.

 

Ändå upplever jag att 10.9 är betydligt segare än 10.8. Speciellt på min MBA med 4 GB RAM och i5-processor är det segt. (Just där som det enligt informationen skulle vara bättre.) Det får mig att tro att jag antingen har någon inställning som inte passar för Mavericks, eller att jag stött på någon liten bug i Mavericks. Frågan är bara vad.

 

MBA är seg (även) när det enligt aktivitetshanteraren inte är speciellt mycket aktivitet där. De processer som jag noterar att kontinuerligt drar 1-2% CPU är "mds" och "mds_store".

 

Jag noterar att RAM verkar vara hårdare utnyttjat under Maveriks än under Mountain Lion. Under Mountain Lion så förvånade jag mig ofta över att 4 GB räckte till så mycket. Under Mavericks så har allt minne använts och en del komprimerats, även när datorn varit inaktiv en god stund.

 

post-66583-0-75404900-1382869529_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mds "metadata server" är en del av Spotlight.

Kan inte påstå att jag upplever min MBA i5 4GB mid-2012 långsammare med Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att "mds" och "mds_server" hör ihop med Spotlight.

 

Vad jag inte vet är om det är normalt att de ska dra 1-2% CPU. Det verkar inte som speciellt mycket CPU så datorn borde ju inte bli seg av det. Men, det kanske är tillräckligt för att fylla någon I/O-flaskhals någonstans... Jag vet inte. Någon som vet?

 

Det kanske är något helt annat som inte syns i aktivitetshanteraren som segar ner datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Allt är segt på min MBA under Mavericks (jämfört med Mountain Lion).

- Firefox start tar 10-15 sekunder längre nu.

- Safari start tar c:a 5 sekunder längre nu.

- Mail start tar c:a 3 sekunder längre nu.

- Microsoft Word start tar c:a 8 sekunder längre nu.

- LibreOffice start tar c:a 6 sekunder längre nu.

och så vidare.

 

Jag upplever dock att den inte är lika vrålseg nu som genast efter Mavericks-installationen. Jag har låtit MBA stå på med laddare på för att förhindra viloläge, så att den ska kunna göra klart eventuell indexering. Eventuellt har det gjort att den nu 4 dygn senare är litet snabbare. Eller, så har jag bara börjat vänja mig vid att den är seg...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det ju helt klart något galet.

Min MBA tar ca 1-2 sekunder/app att öppna Mail, Safari, Chrome, Word, Excel osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har provat säker start och reparerat behörigheter?

 

Du har inga "systemförbättrare" och andra program som ska "optimera" OS X installerat sedan tidigare? Tillägg som påverkar systemet kan ställa till det vid nya versioner av operativsystem.

 

Annars hade jag provat att installera om OS X igen "ovanpå" det du redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zappa PRAM - Det brukar jag göra ibland vid seghet. Värt ett försök?

 

Starta om/vid ljud plånget/håll ner dessa tangenter samtidigt: cmd+alt+P+R/fortsätt hålla nere till datorn startat om 2-3 ggr/släpp tangenterna/klart.

 

Man nollställer då Parameter RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har jag provat säker start och kontrollerat behörigheter, samt kontrollerat skivan.

 

Jag har inga program som ska "optimera" OS X installerade. Jag hyser en (förutfattad) skepsis mot tredjepartsprogram av den typen.

 

Tack för tipset att nollställa parameter RAM. Jag testade detta, men det hade tyvärr ingen annan märkbar effekt än att volyminställningen för startljud ändrades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bli segt om hårddisken är knökfull dvs under 10 GB ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har märkt att när katalogfilen blir fragmenterad så blir min iMac seg. Jag har sett macar vara upp till 32% fragmenterad (katalogfilen). Det kan man se om man har t.ex "DiskWarrior". Den reparerar katalogfilen. Datorn brukar då bli märkbart snabbare.

 

Har också kört Apples Skivverktyg men den kan inte åtgärda denna typ av fragmentering. Utan den kollar bara och reparerar om den ens lyckas med det. Fragmenteringen står kvar. Så har jag upplevt det.

 

Ett annan App som klarar detta är också "TechTools Pro. Om man kör den att fixa katalogfilen och sedan tittar på katalogfilen i "DiskWarrior" så har "TechTools Pro" gjort jobbet.

 

Dessa program är tredjepart, men väldigt kompetenta. Jag tror dom finns på AppStore.

 

Dom kanske finns som DEMO. Kolla!

 

Mvh: Thord:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för engagemanget och förslagen.

 

Tyvärr har inget fungerat än så länge.

 

Disken är inte knökfull. Den har 52 GB ledigt av totalt 120 GB.

 

Det verkar inte heller vara fragmentering som är boven.

(Jag har i och för sig aldrig upplevt att fragmentering ger någon större inverkan med SSD/Flash, där de inte finns något läshuvud som måste flytta sig.)

 

Jag funderar på att radera hårddisken (formattera), göra nyinstallation av Mavericks och sedan ladda in mina filer med flyttassistenten från backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är om du hämtar hem allt från TM så får du kanske felet med tillbaka.

Testa enbart nyinstallationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det jag menar är inte fragmentering av hårddisken. Utan jag menar "Directories" (katalogfilen) som håller reda på allt på hårddisken. Vart allt ligger. Den är som en innehållsförteckning ett register som pekar ut platsen där filen ligger. Den kan bli korrupt och då blir datorn påtagligt långsam. Datorn måste då söka, söka, söka för att finna filen. Vid en nyinstallation tillverkas ju en ny sådan som inte är fragmenterad/korrupt. Därav den nya snabbheten. Så har jag fått lära mig:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte precis att datorn är långsam bara när jag är inloggad som mig själv.

 

Jag skapade en ny användare "Joe Doe". Inloggad som Joe är datorn ungefär lika snabb som den var med Mountain Lion.

 

(Jag förbannar mig själv för att jag inte kom på att testa det här tidigare... :stjarnsmall: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är om du hämtar hem allt från TM så får du kanske felet med tillbaka.

Testa enbart nyinstallationen.

 

Pocahontas hade rätt.

 

Jag har raderat hårddisken, nyinstallerat Mavericks och tagit tillbaka min användare (med data) från TimeMachine-backupen. Min användare är seg, medan testanvändaren är hur snabb som helst.

 

Jag kan ju blåsa om datorn på nytt, installera Mavericks på nytt och sedan skapa en ny användare för mig. Att plocka tillbaka Documents/... från backupen är också lätt. Men att manuellt ställa in alla inställningar (settings/preferences) i alla program känns jobbigt. Finns det någon som har en bättre ide?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter installationen blev min MBP jätteseg. Testade att starta med gästanvändare och det var som natt o dag. Vad ska jag göra för att få fart på standardinstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att du har program som inte är kompatibla..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått fart på datorn. Så här gjorde jag:

1. Startade datorn med Command+R knapparna nertryckt. Slääp inte dessa förrän äpplet har försvunnit.

2. Upp kommer en ruta för OSX-reparation.

3. Välj "Skivverktyg" och reparera skivbehörigheterna på din HD.

4. När det är klart reparera även skivan. Stäng skivverktyget.

5. I samma ruta väljer du "Installera om OSX". Godkänn allt och logga in med din Apple-ID. Nu repareras systemfilerna.

6. Datorn startas om och är betydligt snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...