Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte igång nätverket på mac - Com Hem


Fotografpatrik

Rekommendera Poster

Fotografpatrik

Hejsan!

 

Börjar med att jag kör Com Hem abonnemang via Fiber (Stadsnätet) via Kopparstaden, Falun.

Kör ett abonnemang med både Internet, Telefon och Tv genom Com Hem.

 

Jag använder numera bara Mac datorer / Apple prylar här hemma, men har nu fått problem med hela nätverket. Om jag ska ta det från början så ni förstår mitt problem.

 

I början av förra veckan (V. 42) så fick jag upp en ruta på min ena Mac dator "Anslutningen har nått en maxgräns"? Inte tänkte jag nå mer på detta förrens problemen började komma.

 

Det trådlösa nätverket kunde jag t,ex inte ansluta till varken på telefon, dator eller någonting. Men via kabel fungerade det i några dagar men till slut så slutade det också fungera. Då jag haft problem med min D-Link router så kände jag att nu är det dags att köpa ny router och så blev det. Införskaffade mig en "Apple Airport Extreme", men det blev ju inge bättre.

 

När jag kopplar i Airporten så får den ingen IP-Adress, tog kontakt med Com Hem och han trodde att min gamla D-Link router kan ha tagit min IP-Adress så jag väntade 10 - 12 timmar som han sa och testade ansluta min Airport igen men blev ingen skillnad. Ringde Com Hem igen och han tyckte det var konstigt, försökte starta om mediaboxen, router / dator men ingen skillnad. Så han skickade det vidare till nå "expert" i fredags eller lördags men har inte hört någonting än. Så jag ringde Com Hem idag igen, han jag pratade med försökte också med att göra en massa saker men ingen skillnad.

 

Och här sitter jag nu, vet inte vad jag ska göra utan mitt nätverk.

 

Det som också är konstigt, ansluter jag Mac datorerna direkt in i väggen så fungerar det inte, men testar jag att ansluta direkt in i väggen med en PC-Dator då fungerar det? Alltså fungerar bara nätverket om jag kör via PC-Dator?

 

Är det någon som haft detta problem eller har nå tips / lösning på hur jag kan lösa det?

Behöver ni veta nå mer så säg till så svarar jag så fort jag kan!

 

// Patrik Eriksson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fastnade lite på det där med att IP adressen kan ha låst på en enhet. Det är ju inte helt ovanligt att det funkar så, och nu uteslöt ni att den låste på din förra router.

 

Men låt säga att du därefter kopplade in din PC i väggen, fick den att funka och sedan funkade inte dina Macar. Då skulle det ju kunna bero på en ny låsning, fast denna gången på PC'n. Behöver inte vara så, men det är något som är värt att nämna.

 

Vad har supporten mer sagt? Det är väl "deras" mediabox så att säga. De brukar ju kunna se om de har kontakt fram till den. Har de det så kan du ju ringa in problemet till ditt hemnätverk. För vidare felsökning är det nog rätt bra att veta om allt är ok fram till mediaboxen.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografpatrik

Enligt supporten ser allting bra ut fram till mediaboxen.. Den sista sa någonting att han kan inte hjälpa mig mer för att internet funkar ju på PC, sen att det inte funkar att köra router eller mac var inte deras problem uppfattade jag honom som. :P

 

Jag ska nu även testa att varken ha router, PC elr någon dator över huvud taget ikopplad till imorgon så att dom släpper alla IP-adresser får se vad som händer.

 

Tycker det är konstigt att bara PC funkar men inte Mac. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysko....Det borde funka sålunda, din router får en ipadress från ch. Din router delar sedan ut ipdresser via den dhcpserver som funns i routern.

 

Allt detta kan du verifiera genom att logga på din router, ipadressen från ch, ipadresserna från router.

 

Nu till din setup, behöver förstå denna..

 

Du två routrar, en från ch (det du kallar mediabox), en ae ? Om bägge är har trådlöst och dhcp i sig ska du slå av dessa i en.

 

Om ae sitter bakom chroutern ska den antingen bryggas eller routas i vilket fall den måste ha en ipadressrange sild från chs router. (Om ch router har 192.1168.1.1 definierar du tex 192.168.2.1 i ae. Bryggning eller routning väljs i ae.

 

Jag misstänker, som KJ, att, chs ipadress är upptagen. Normalt är att man 'lånar' (leasetime) denna en tid. Detta borde chs hd upptäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

...Du två routrar, en från ch (det du kallar mediabox), en ae ? Om bägge är har trådlöst och dhcp i sig ska du slå av dessa i en.

 

Om ae sitter bakom chroutern ska den antingen bryggas eller routas i vilket fall den måste ha en ipadressrange sild från chs router. (Om ch router har 192.1168.1.1 definierar du tex 192.168.2.1 i ae. Bryggning eller routning väljs i ae.

 

Jag misstänker, som KJ, att, chs ipadress är upptagen. Normalt är att man 'lånar' (leasetime) denna en tid. Detta borde chs hd upptäcka.

 

Håller med. Om du vill använda din Airport Extreme som router, vilket jag gissar att du vill, så måste du förmodligen slå på bryggläge i mediaboxen från Comhem. Detta förutsatt att det sitter en router i den, vilket det brukar göra. Tänkte inte på det först eftersom jag utgick från att deras helpdesk borde ha lurat ut det, men du kanske aldrig nämnde din Airport Extreme för dem...

 

Så koppla inte in några av dina datorer i uttaget utan börja med mediaboxen.

 

Vet du hur man loggar in i mediaboxen så kan du se om du kan ändra det själv, annars kan du ringa supporten och be dem fixa det åt dig eftersom deras helpdesk kan administrera din mediabox. I vissa fall måste man ta deras hjälp då mediaboxarna som leverantörerna lånar ut ibland är spärrade från att göra annat än de mest basala iställningarna som t.ex. att byta lösenord

 

Förklara för dem att du vill ha bryggat läge och varför. Kolla också vilket uttag i mediaboxen du skall koppla till din Airport express sedan. Ibland är det bara ett uttag som funkar för detta ändamål efter bryggning.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografpatrik

Hejsan!

 

Mediaboxen jag snackar om kan inte jag göra någonting åt tyvärr.. Det ända vad jag förstår vad mediaboxen gör är att ta emot min anslutning och bara skicka den vidare till uttagen i Sovrum, Vardagsrum etc.. Så det är som ett vanligt modem egentligen som finns i alla lägenheter här förinstallerat.

 

Det är inge trådlös modem heller den där "Mediaboxen".

 

När jag pratade med Com Hem så berättade jag till alla att det är min Airport Extreme jag försöker få igång och köra via den som router.

 

Hoppas ni förstår vad jag menar nu, Dålig på att förklara :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om mediaboxen tar emot signalen och skickar den till alla uttag så låter det ju som att det är en router.

 

Problemet är att du inte kan ha två routrar efter varandra. Bara en kan routa trafiken.

 

Du skulle kunna nollställa din Airport Extreme och ställa in den som accesspunkt istället.

 

Men varför skulle du inte kunna brygga mediaboxen? Har supporten sagt till dig att det är omöjligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorvisst kan man ha två eller flera routrar efter varandra men de får inte ha samma ipnät. Den router (ae) som är närmast användaren har tex 192.168.2 som nät med ae som 192.1168.2.1. Till den ansluter man till dess wanport/internet port en kabel till chs mediabox, man routar trafiken till mediaboxen ist f bryggar.

Vad heter ch boxen så jag kan kolla dess def ? Har ch själv men via kabel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jorvisst kan man ha två eller flera routrar efter varandra men de får inte ha samma ipnät. Den router (ae) som är närmast användaren har tex 192.168.2 som nät med ae som 192.1168.2.1. Till den ansluter man till dess wanport/internet port en kabel till chs mediabox, man routar trafiken till mediaboxen ist f bryggar.

Vad heter ch boxen så jag kan kolla dess def ? Har ch själv men via kabel..

Jo det är ju sant. Fel av mig. Men jag har för mig att det är lite mer klabb att få till det? Är det inte en enklare lösning att brygga och använda AE som router?

 

Speciellt med tanke på att lånade routers från bredbandsleverantören brukar vara hyffsat spärrade från att kunna administreras av användaren.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografpatrik

Ska kolla vad Mediaboxen heter, det konstiga är ju att det helt plötsligt slutade att fungera.. Har ju fungerat med min D-link router i flera år men förra veckan slutade det helt plötsligt, då trodde jag att min D-Link router gick sönder så köpte en ny men blev ju inge bättre :P

 

Ska kolla mediaboxen nu, Återkommer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografpatrik

Här kommer Bild 1 på Mediaboxen som sitter i Hallen.

post-73747-0-95231800-1382612914_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografpatrik

Här kommer Bild 2 på Mediaboxen som sitter i Hallen.

 

post-73747-0-89822600-1382612989_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara denna ? http://alliedtelesis.se/p-2178.html

Isf verkar det vara en router men kan även vara en switch.'The AT-iMG616LH is a full-featured broadband media gateway and router'. Fråga comhems helpdesk om den har en egen ipadress utdelad av deras dhcpsrver. Isf vilken ?

 

Den verkar inte ha varken dhcpserver eller trådlöst. Om du kopplar AE till den, loggar på AE ser du någon adress på wanet ? Alltså mot mediaboxen ?

 

Routat eller bryggat ? Jag föredrar routat, det vet jag hur det funkar. Här finns skillnaderna listade;

http://www.moonblinkwifi.com/routervsbridge.cfm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams
Routat eller bryggat ? Jag föredrar routat, det vet jag hur det funkar. Här finns skillnaderna listade;

http://www.moonblinkwifi.com/routervsbridge.cfm

 

Vill inte kapa tråden för mycket, men är lite nyfiken.

 

Jag har Telia som leverantör. Vad jag hört från Telia själva plus vad jag läst i ett antal forumtrådar är att bryggning är det enda sättet att kunna använda sin egen router som just router och inte bara accesspunkt. Jag har då utgått från att det beror på spärrarna de har i sin utrustning - det enda jag kunde administrera i min tidigare Telia-låda var SSID, kanal, WPA nyckel samt lite port forwarding.

 

Menar du att det går utmärkt att bara haka på sin egen Airport där och tuta och köra?

 

I eget fall hade valet oavsett viket fallit på bryggning av Telias router. Resultatet blir ju att den routern vid bryggning i stort sett beter sig som en switch, och att jag med andra ord erätter Telias router med min egen. Jag menar, varför ska jag ha två routers när jag bara behöver en?

 

Eller har jag missuppfattat något?

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt frågan men ja, om Telias router uppfyller alla önskemål finns ingen anledning att ha två routers. Det finns emellertid fler anledningar till att ha en Extreme eller annan router kopplad till Thomson (som ofta är det Telia skickar ut), man vill ha flera routers pga fysiken (flera våningsplan, kablat via home plug eller trådlöst), inbyggd disk (time capsule), 'starkare' trådlös signal mm mm.

Jag har ingen erfarenhet av Telias Thomson router (förutom någon negativ, försökt någon gång att byta adress på den från 254 till 1 men routingtabellen pekade fortfarande på 254..).

Den borde fungera routat (någon annan kanske vet bättre), jag har oxå läst att den ofta bryggas till en annan router. Jag kan iofs kolla, tror att jag har en gammal Thomson i 'bra att ha'garderoben.

Vissa defs (bridging) måste Telia göra, man kan undra varför..Vem som helst loggar inte på routern och ändrar på försök.

 

Jag misstänker att Patrik, av någon anledning, inte får ipadress från comhem men det måste han eller comhem konstatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du ist f ae ansluter din mac med kabeln till mediaboxen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografpatrik

Jag har testat att köra kabel direkt in i väggen i vardagsrummet utan Airporten, men då får jag ingen IP-Adress på Macen..

 

Jag har ännu inte testat att koppla direkt in i mediaboxen, Ska testa det idag tror jag.. Får se om det är nå fel på Com Hem's / Kopparstadens lilla Switch som det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografpatrik

Nu har jag testat å koppla Mac datorn direkt in i Mediaboxen, alltså drog ur switchen i port 3 och sätta i datorn direkt i port 3 på mediaboxen..

 

Men det blev tyvärr ingen skillnad, får fortfarande ingen giltig ip-adress. Får bara en 169 adress som tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta kabel och port i mediaboxen. Om detta inte funkar är mitt tips mediaboxen.

Jag har forskat lite och den verkar vara en router med dhcpserver:

Vid kontakt med Comhem kolla vad dessa tycker att boxen har för ipadress både hos dessa, alltså på wanet, fibern, om dhcp är påslaget och isf vilket nät, vilken adressrange de delar ut. Hoppas det löser sig.

 

 

 

 

 

post-48757-0-81434800-1382789365_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, du har väl slagit av och på mediaboxen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem som ts. Har Com Hem via stadsnätet och mediaboxen i hallen vägrar att skicka ut ip till router eller mac, dock kan den skicka ut ip om jag kopplar in en pc. Mycket konstigt då allt har fungerat felfritt fram tills för 1,5 vecka sedan.

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Vad får du för ipadress med pcn ? Varför vill jag veta ? Jo, vill veta om mediaboxen eller en server på comhem delar ut adressen. Har för mig att KJ tidigare spekulerat i att comhem låst adresser som används av router och mac. Vad säger Comhem ? Du har förstås startat om mac och mediabox ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pcn får IPv4 adress 193.150.201.221

 

Com hem säger att dom får kontakt med mediaboxen men inget därefter förutom om jag kopplar in pcn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macen får istället ip 169.254.59.224

Har läst att det kan bli problem med ip som börjar med 169.254 men vet inte hur jag får medieboxen att dela ut en ip som inte börjar med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en comhem adress. Dvs du får adressen av en comhemserver. Får du ingen adress från din router eller mac så är det deras server som inte reagerar på dhcprequest. Dom borde köra en trace för att se vad som går snett (om de är seriösa) eller helt enkelt starta om servern. De kommer förstås att hävda att det antingen är fel på kabel, port i mac och router eftersom du få adress med pc. Men som sagt, det enda sättet att se var/om sekvensen går snett för att få en ipadress av dhcpservern är att köra en nätverkstrace.

169...osv är en egentilldelad adress, ingen du får från comhems server. Den för du när requesten 'tajmat ut'.

 

Pröva med en säker start på macen för säkerhets skulle (Håll nere shift vid power on. När macen loggats på, starta om den och logga på.)

post-48757-0-95747000-1382897509_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...