Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Works 6 och Filemaker Pro 8, fast med Snow Leopard?


Folkabuss

Rekommendera Poster

Jag har båda installerade, och det verkar funka fint, men det har ju bara gått ett par dagar så det kanske är för tidigt att säga något definitivt. Jag är personligen inte allt för imponerad av Pages 5.0, så det känns inte som en nödvändig uppgradering - den är så mycket funktionsfattigare att det inte är lönt. Enligt mig.

Jag upplever inte nya iWork som funktionsfattigare egentligen, däremot är layouten ändrad och funktionerna är på helt andra ställen och även mer gömda som jag upplever det. Dvs, de kan i princip samma som iWork har kunnat tidigare - men man får leta mer för att upptäcka det. Det har blivit mer menyer och undermenyer och högerklick.

 

Möjligen har det blivit enklare för nybörjare, det vet jag inte, men det känns som det tar mer tid att klicka runt nu än med tidigare iWork - och framförallt tabellerna i Pages tycker jag har blivit omständligare och svårare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat Pages och Numbers i ett par dagar.

 

Pages (v4.1) är (för mina behov) en fullvärdig ersättare till textdelen i Applework och läser mina filer utan problem. Det är ett avsevärt modernare och smidigare program än gamla AW6.

Numbers (v2.1) fungar typ okej. Det kan läsa räkneark från AW6, men den mesta typsnittinformationen försvinner och vissa formler tolkas lite annorlunda. Men, tja, med lite pyssel så kan jag använda det.

 

Pages och Numbers har fått godkänt och jag har nu tagit steget och ställ in dem som standardprogram för AW6-filer. Appleworks är därmed i praktiken utfasat.

 

Nu ska jag bara finna en lösning för AW6-register och Filemaker-databaser.

De är inte många och jag kan så klart exportera dem som tab-separerad text, men jag måste hitta ett nytt smidigt och billigt/gratis databasprogram som jag åter kan bygga upp dessa register i... (Helst som funkar i både 10.6 och 10.9 så att jag kan testa konverteringen innan jag uppgraderar OS.)

 

/J

 

PS. Lösningar med två datorer eller två systemdiskar finns naturligtvis, men i steg ett så försöker jag undvika det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...