Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Works 6 och Filemaker Pro 8, fast med Snow Leopard?


Folkabuss

Rekommendera Poster

Jag har en 11" Macbook Air som jag fortfarande kör Snow Leopard (10.6) på - eftersom jag behöver Rosetta.

 

Jag har dels ett par filer i Filemaker Pro 8 som jag använder ganska aktivt. Dessutom har jag framför allt mer än ett decennium av texter och räkneark redigerade i Appleworks 6.

 

Både Filemaker Pro 8 och Appleworks 6 är PowerPC-program som kräver att jag har Rosetta för att de ska funka på en Intel-Mac. Vad jag vet funkar inte Rosetta med nyare än Snow Leopard.

 

Filemaker finns förvisso i nyare version, men det jag använder det till motiverar inte kostnaden att uppgradera.

Appleworks finns inte i nyare version.

 

Vid varje ny version av Mac OS X tänker jag "aaarrrgh!" och med Mavericks känner jag så mer än någonsin.

Är det någon som har förslag på hur jag ska lösa en övergång till Mavericks?

 

Jag söker antingen ett sätt att ändå köra dessa program på något sätt, eller gratis/billiga program som kan läsa/konvertera Filemaker- och Appleworks-filer -- helt utan problem.

 

(Ibland kör jag t.o.m. enstaka program i Classic, men den möjligheten kan jag i detta fall vara beredd att offra.)

 

Några förslag?

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilka typer av AppleWorks-filer vi talar om.

 

Ordbehandling läses av Pages.

Du kan exportera ("Spara som") till Word, exempelvis.

 

Kalkyl läses av Numbers.

Du kan exportera ("Spara som") till Excel, exempelvis.

Register: Din enda chans är att spara som tab-separerad textfil.

 

Objektgrafik: EazyDraw importerar.

 

Abandoning AppleWorks

 

Vad gäller Classic-program så kan de oftast köras i SheepShaver. Finns en artikel på Macworld site, om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad gäller Classic-program så kan de oftast köras i SheepShaver. Finns en artikel på Macworld site, om jag inte minns fel.

 

Jag följde artikeln i den svenska MacWorld och fick det aldrig att fungera. Den stämde inte riktigt och det var krångligt så jag la ner alltihopa och skakade liv i en urgammal Mac i stället. Så om ingen vet ett enkelt sätt att få Shepen att fungera så hänvisa inte till den som lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att FileMaker 8 behöver Rosetta? Programmet kom tydligen 2005, så nog måste det vara anpassat för både PPC och Intel?

 

Däremot vet jag att FileMaker efterhand har blivit mer känsligt för vilka system de kan köras på, så det fungerar kanske ändå inte med 10.8 eller 10.9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag följde artikeln i den svenska MacWorld och fick det aldrig att fungera. Den stämde inte riktigt och det var krångligt så jag la ner alltihopa och skakade liv i en urgammal Mac i stället. Så om ingen vet ett enkelt sätt att få Shepen att fungera så hänvisa inte till den som lösning.

Enkelt är det ju inte att få igång, men det fungerar. Jag kör det själv på flera Macar.

Kolla denna guiden då: http://www.emaculation.com/doku.php/sheepshaver_mac_os_x_setup

 

 

Är du säker på att FileMaker 8 behöver Rosetta? Programmet kom tydligen 2005, så nog måste det vara anpassat för både PPC och Intel?

 

Den första Intel-Macen kom inte förrän 2006 och det tog ett tag innan programmen anpassade sig (om någonsin).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en äldre dator, med ett fungerande system, varför uppgradera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den första Intel-Macen kom inte förrän 2006 och det tog ett tag innan programmen anpassade sig (om någonsin).

 

Javisst, jag tänkte fel där. Det var ju OS X som kom 2000!

 

Åtminstone jag skulle gärna se att det kom en FileMaker Light, till ett rimligt pris. Bento klarade inte riktigt av den uppgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Åtminstone jag skulle gärna se att det kom en FileMaker Light, till ett rimligt pris. Bento klarade inte riktigt av den uppgiften.

Jag vill också ha FileMaker Light. Jag köpte Bento precis innan det dödförklarades, men har inte hunnit försöka migrera mina register ännu. Fördelen med Bento var att då kunde jag få mitt bokregister i iFånen också. (I varje fall i teorin..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filemaker är egentligen inte ett jätteproblem. I värsta fall kan jag exportera innehållet i de få databaser det gäller och bygga upp dem igen i ett annat program. Men jag vill ju gärna slippa det...

 

Viktigast är alla de oräkneliga texter och räkneark jag har i Appleworks.

Kan Pages respektive Numbers läsa dessa filer?

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilka typer av AppleWorks-filer vi talar om.

 

Ordbehandling läses av Pages.

Du kan exportera ("Spara som") till Word, exempelvis.

 

Kalkyl läses av Numbers.

Du kan exportera ("Spara som") till Excel, exempelvis.

 

 

 

Viktigast är alla de oräkneliga texter och räkneark jag har i Appleworks.

Kan Pages respektive Numbers läsa dessa filer?

/J

Som jag redan svarat, ja. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan! Jag missade det inlägget. Började läsa först det efter och tyckte att det var lite taget ur luften:-)

 

Ska experimentera lite med att exportera och se hur mycket det fuckar upp...

Ska läsa länken också.

Tack!

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast, vid närmare eftertanke: Att konvertera/exportera alla dessa filer innan uppgraderingen av OS:et är inte praktiskt genomförbart. Jag måste ha möjligheten att kunna läsa (eller konvertera) filerna efter behov efter uppgradering till Mavericks.

/J

 

PS. Enligt länken som du angav så ska Pages och Numbers kunna öppna Appleworks 6-filer, men jag har nu provat Pages 2, 3 och 4 (Iwork 06, 08 respektive 09) och inget av dessa kan öppna mina Appleworks-filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PS. Enligt länken som du angav så ska Pages och Numbers kunna öppna Appleworks 6-filer, men jag har nu provat Pages 2, 3 och 4 (Iwork 06, 08 respektive 09) och inget av dessa kan öppna mina Appleworks-filer.

Vilken version av AppleWorks har skapat filerna? Det måste vara version 6.

Vilken typ av dokument är det?

Det är bara ordbehandling som öppnas med Pages och bara kalkyl som öppnas av Numbers. Varken punktgrafik, vektorgrafik eller register kan öppnas.

 

EDIT: Jag har Pages '09 och den kan öppna mina AW 6 ordbehandlingsdokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dokument från Appleworks version 6 som jag har försökt öppna. Textdokument i Pages och räkneark i Numbers. Funkar inte.

Jag har provat med ett antal olika dokument.

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dokument från Appleworks version 6 som jag har försökt öppna. Textdokument i Pages och räkneark i Numbers. Funkar inte.

Jag har provat med ett antal olika dokument.

/J

Vad betyder "funkar inte"? Kan du inte öppna dem för de är utgråade? Får du ett felmeddelande? Kraschar programmet?

 

Du kanske måste ha rätt filändelse: .cwk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skulle jag så klart ha nämnt:

Jag får felmeddelandet "Dokumentet ”filnamn” kunde inte öppnas."

Det gäller både med och utan filändelse. Och även med helt nyskapade AW6-filer.

Det är lika i Pages och Numbers.

 

AW6-filerna är alltså inte "grå" i öppningsdialogen. De är tillgängliga, medan andra filformat (pdf, mp4, osv) är grå, endast räkneark är tillgängliga i Numbers och endast diverse textformat i Pages, precis som det borde vara.

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du zippa (Skapa arkiv) och lägga upp ett dokument på forumet?

 

Jag kör Pages 4.1 (från iWork '09) och Mac OS X 10.6.8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en testfil (text) skapad med "Appleworks S1-6.2.9"

Kan du öppna den hos dej?

/J

 

(Jag har Mac OS X 10.6.8 och Pages 4.0, men jag får exakt samma resultat med Pages 2 och 3.)

testfil.cwk.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en testfil (text) skapad med "Appleworks S1-6.2.9"

Kan du öppna den hos dej?

/J

 

(Jag har Mac OS X 10.6.8 och Pages 4.0, men jag får exakt samma resultat med Pages 2 och 3.)

Den funkade att öppna med Pages 4.3 men inte med Pages 5

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar med Pages 4.1.

 

Kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att 4.1 är en gratis uppdatering från 4.0. Har du kollat Programuppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte upp något genom Programuppgradering, men jag fann en uppgradering på Apples hemsida. Så jag har precis uppgraderat till Iwork 9.1, med Pages 4.1 och Numbers 2.1, som är det nyaste som funkar med OS X 10.6, och - tada! - de klarar att öppna AW6-filerna! Både text och räkneark.

Hurra!

 

Jag ska testa lite mer för att se hur tillförlitligt det verkar...

 

Hur är det, om jag uppgaderar till Mavericks så är det väl inga problem att köra Iwork 09 och Iwork 13 parallellt? Jag menar, om det nu inte går att öppna i Pages 5.

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det, om jag uppgaderar till Mavericks så är det väl inga problem att köra Iwork 09 och Iwork 13 parallellt? Jag menar, om det nu inte går att öppna i Pages 5.

/J

Jag har båda installerade, och det verkar funka fint, men det har ju bara gått ett par dagar så det kanske är för tidigt att säga något definitivt. Jag är personligen inte allt för imponerad av Pages 5.0, så det känns inte som en nödvändig uppgradering - den är så mycket funktionsfattigare att det inte är lönt. Enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste just om det på Macrumors. Tydligen så tar inte ens Iwork '13-uppgraderingen bort '09, så att man kan fortsätta använda den gamla versionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak gäller Numbers 3. Det verkar som om Apple har fördummat versionerna för OS X ner till versionernas för iOS nivå för att iPad-användaren skall känna igen sig.

 

Suck.

 

Det lutar åt att jag återvänder till Microsoft Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa du kan göra för att verkligen veta är att köpa en extern disk och installera OS X 10.9 på den och testa så att allt fungerar som du vill.

 

Men det bästa sättet om man har äldre programvara är att man faktiskt köper en ny(are) dator och låter den gamla leva kvar i syftet att köra dessa äldre program.

 

Alternativt så klonar du över din nuvarande installation på extern disk och startar upp från den de gånger du har behov av dina äldre programvaror. Dock så kommer det inte att fungera den dagen du köper ny dator pga utebliven kompatibilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...