Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tidsbegränsa internet via Wifi


Leffe

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har denna router D-link DIR-645 och jag vill tidsbegränsa vissa datorer/iPad ifrån det trådlösa nätverket men har inte fått det att fungera.

Ex. Jag skulle vilja att 22.00-06.00 ska det inte gå att ansluta till internet.

Alla produkter är det ett Apple på.

Jag är för dålig på engelska för att förstå manualen.

Kan någon hjälpa mig med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har inte själv någon DIR-645, men jag kollade i manualen och det verkar som att det ska gå. Ska försöka hjälpa dig så gott det går.

 

Börja med en enhet som du testar med och ser om du får det att funka innan du börjar lägga till fler.

 

Det du behöver för att börja är MAC-adresserna (maskinvaru adresserna) till de enheter du vill begränsa från att komma åt Internet. Kolla bilderna så ser du vart du hittar dem i Mac respektive iPhone/iPad.

 

Mac: Klicka på Nätverkssymbolen längst upp till höger på skärmen och välj alternativet för nätverksinställningar. Du kan också hitta dem under Systeminställningar och Nätverk. Sedan väljer du Avancerat och längst ner i fönstret som öppnas ser du adressen.

 

iPhone/iPad: Gå till Inställningar, Allmänt och Om. Där har du adressen.

 

 

 

 

 

 

 

Jag vet inte om du lyckats logga in i routern, men såhär gör du iallafall.

 

Anslut till den med kabel om du inte redan är ansluten via t.ex. Wifi. Öppna en webbläsare och skriv in följande i adressfältet: 192.168.0.1. Välj sedan admin som användare i inloggningspanelen och sedan login. Lösenordet är tomt som standard - såvida du själv inte bytt det.

 

Gå sedan till fliken Advanced och där väljer du Access Control - se bild.

 

 

 

Följ sedan bilden jag lägger här nedanför. Detta är en guide från manualen. Du kan också få valet presenterat att konfigurera i sin helhet, men valen du gör är de samma.

 

* Välj att aktivera Access Control

 

* Guide överblick - Klicka Nästa

 

1) Välj ett namn för din policy

 

2) Välj schema. Här hittar jag inte i manualen hur det ser ut när du väljer ett eget schema, vilka val du får, men det bör vara ganska självförklarande. Återkom med bilder ifall du kör fast här.

 

3) Väl att filtrera med hjälp av Mac adress. Skriv in, Lägg till och Nästa.

 

4) Välj filtermetod - jag antar att du vill stoppa all trafik.

 

* Spara inställningar

 

* Och en gång till, spara inställningar.

 

Kontroller att det funkar. Återkom om du stöter på patrull. Det finns säkert andra forummedlemmar som har en likadan router och kan ge bättre hjälp.

 

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det men jag tror att det saknas ngt.

För det första ser inte min access control ut som på bilden.

Sen kan jag inte skriva in några klockslag på access control.

Vad är det man gör under fliken Tools och sedan Schedules?

Där kan man skriva klockslag.

 

 

Är det ngn mer som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Underligt. Det där är saxat ur manualen till DIR-645. Kollade också en guide på nätet som föreslår samma sätt.

 

Det finns ju säkert fler guider men de lär vara på engelska och är det ditt problem så blir det ju inte så lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste är tidsstyrt eluttag som slår av hela routern. En enhet kan sedan köra kablat genom att ansluta direkt in i modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste är tidsstyrt eluttag som slår av hela routern. En enhet kan sedan köra kablat genom att ansluta direkt in i modemet.

 

Problemet är att routern står på övervåningen och enheter som ska ha internet finns på båda våningarna så tidsstyrt eluttag vill han inte använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Leffe: Ska försöka hjälpa dig så gott det går.

 

Några frågor först med tanke på att du inte ser samma saker som jag ser i manualen. Ursäkta om låter som dumma frågor, men svaren kan vara förklaringar till varför vi inte ser samma sak.

 

* Har du kontrollerat att du är inloggad som ADMIN?

 

* Är du helt säker på att det är en DIR-645 du har?

 

* Om ja på föregående fråga - är du säker på att denna är satt som router för nätverket och inte bara en accesspunkt?

 

 

Här är för övrigt manualen jag kikat på: http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/connect/routers/dir-645-wireless-n-home-router-1000

 

Och här är en guide jag kikade på: http://resource.dlink.com/connect/how-to-schedule-network-shutdowns-with-access-controls/

 

Visserligen inte en DIR-645 i exemplet men allt stämmer in på manualen så jag gissar att det är samma mjukvara.

 

 

Ett förslag på vad som kan skilja mellan mina bilder och vad du får på skärmen finns i kommentarstråden:

 

"Once you’ve thought of a good name for your access rules, you’ll be asked to set a schedule: do you always want your restrictions to run or should they only switch on during a particular time period? You can create a schedule for your network shutdown by selecting the “Define a new schedule” option and clicking the “Next” button. You’re going to jump out of the Access Control configuration screen to create this access schedule, so don’t forget to head back once you’ve set up your time restrictions."

 

Kortfattat på svenska:

 

"När du har tänkt ut ett bra namn för Access Rules blir du ombedd att ange ett schema. Du kan skapa ett schema för ditt nätverks avstängning genom att välja "Define a new schedule" och klicka på "Next"-knappen. Du kommer då att hoppa ur Access Control konfigurations skärmen för att skapa schemat, så glöm inte att gå tillbaka när du har ställt in dina tidsbegränsningar."

 

Bild på hur detta ser ut hittar jag inte i manualen. Men du måste alltså navigera tillbaks efter att ha gjort dina inställningar här.

 

Vidare så har jag två saker till du kan kika på.

 

1) Under huvudmenyfliken "Tools" kan du kontrollera underfliken "Schedule" (i menyn till vänster). Där kan du lägga till ett schema som - om jag förstått det rätt - sedan kan välja att tillämpa i Access Control. Detta finns på s. 102 i manualen. Det kanske är ett enklare sätt att gå tillväga på.

 

2) Under huvudmenyfliken "Tools" kan du kontrollera underfliken "Time" (i menyn till vänster). Ska du göra ett schema måste ju routerns tid stämma med svensk tid. Detta finns på s. 92 i manualen.

 

Båda är ganska självförklarande även med begränsade kunskaper i engelska.

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inloggning som Admin.

Det är en DIR-645

Jag har ingen accesspunkt.

 

Så här ser access control ut hos mig.

 

post-186-0-72813100-1382534660_thumb.jpg

 

Så här ser Schedules ut.

 

post-186-0-04110700-1382534672_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt din D-Link i Sverige? Om så är kan du kräva en manual på Svenska, eller lämna tillbaka den och kräva pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Ok. Det ser ju av bilderna att döma ut som om du fått till det.

 

Hur artar sig problemet? Får du inte själva begränsningen att funka när du väl fått reglerna på plats?

 

Startar routern om efter att du lagt till reglerna?

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...