Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Air. Trasigt tangentbord, kan inte sätta igång den. tips?


dieselP

Rekommendera Poster

Hej. Jag fick vätska på mitt tangentbord vilket gjorde att tangenterna slutade att fungera. Jag kopplade då in ett externt tangentbord vilket fungerade kanon, tills batteriet dog och datorn stängdes av. Då fungerade självklart inte on/off knappen. Nu har vi laddat datorn men det går inte att sätta igång den med det externa tangentbordet. Jag har redan köpt en ny macbook air så det är inte så noga med att den gamla ska fungera, det viktiga är att jag vill komma åt det som finns på den gamla hårddisken. Finns det någon möjlighet att lösa detta? Jag frågade på Machuset här i Borås där jag bor men de vägrar tipsa om någonting om jag inte lämnar in datorn och betalar 500 i undersökningskostnad. Oerhört tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går att få igång den utan tangentbord men du nämner inte vad det är för modell av Air du har.

Generellt måste du öppna den. Har du tillgång till en Pentalobemejsel eller är det en gammal Air med stjärnskruv i botten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en modell från 2010, tror jag. Det är inte vanlig mejsel så det krävs förmodligen en Pentalobemejsel. Jag har aldrig hört talas om en sån, vart får man tag på det :). Jag är inte så haj på sånt här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en modell från 2010, tror jag. Det är inte vanlig mejsel så det krävs förmodligen en Pentalobemejsel. Jag har aldrig hört talas om en sån, vart får man tag på det :). Jag är inte så haj på sånt här

finns på clas ohlson eller kjell & co

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns på clas ohlson eller kjell & co

Hittar inte. Länka gärna, vill också ha nya pentalobemejslar då de jag köpt av Apple är skräp

 

edit* Nevermind, hitta diverse Pentalobmejslar hos Kjell, får besöka en butik med en bottenskruv till en Air och se om de är av rätt storlek. Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack. Då ska jag köpa en sån. Sen är bara frågan vad jag ska göra när jag väl har köpt en? :)

Om du har en MBA med vanlig hårddisk, ej SSD*, så hittar du en guide för hur man tar ut hårddisken här. Men hårddisken har ZIF-kontakt, vilket är ovanligt. Det finns externa kabinett. Billigare är kanske en adapter, så kan man sätta hårddisken i en gammal PowerMac eller PC** med IDE.

 

*Beroende på vilken modell du har hittar du guider här.

**En PC med Linux kan läsa disken medan Windows behöver HFSExplorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har en med SSD. Det som är frustrerande är att det allra smidigaste vore att helt enkelt bara kunna sätta igång datorn, för den fungerar klockrent när jag använder ett externt tangentbord. Kan man på något sätt "tjuvkoppla" igång den när inte tangenten för on/off fungerar? Får jag bara igåg den kan jag föra över allt jag vill ha från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns förr tangentbord med strömknapp till Mac, men inte nu längre. Skulle man hitta ett gammalt sådant, se bild, så vet jag ändå inte om det fungerar.

 

usb_kbrd_bberry_sm.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sånt tangentbord. On/Off knappen fungerar inte med nya datorer. Inte med en Air mid-2012 iallafall

Bra att veta! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Jag har en med SSD. Det som är frustrerande är att det allra smidigaste vore att helt enkelt bara kunna sätta igång datorn, för den fungerar klockrent när jag använder ett externt tangentbord. Kan man på något sätt "tjuvkoppla" igång den när inte tangenten för on/off fungerar? Får jag bara igåg den kan jag föra över allt jag vill ha från hårddisken.

 

Om du skruvar av bottenplattan. Kopplar bort batteriet från logic-kortet. Kopplar på strömadaptern.

Startar datorn då? (Äldra MBP gör det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...