Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung Galaxy Note II förstör minneskortet?


Alphonze

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Note II med en extra minnekortplats för micro-SD-kort. Har använt platsen sen telefonen var ny i dec-12.

 

Problem:
Efter några månader märkte jag att extra-minnet (Sandisk Ultra) slutade fungera och telefonen ville inte montera minnet. Jag gick in till Telia-butiken där jag köpte telefonen/abonnemanget och de kunde bara tipsa mig att byta minne, de såg inga fel i telefonen. (Självklart då jag packar in den i alla möjliga skyddsskal och filmer...) Jag "vågade" inte (läs: snål) chansa och lämna in för en felsökning.

Jag lyckades byta minnet där jag hade köpt det (Elgiganten) och det nya har fungera sedan dess.

 

Nu har det hänt igen! Minnet bara slutar montera och jag kan inte komma åt filerna (dvs mina senaste telefonbilder). Går ej att läsa minnet om jag försöker synka med datorn och Kies (Samsungs tröga motsvarighet till Itunes). Kan ej heller läsa minnet om jag kopplar det direkt till datorn.

 

Skit! Har förlorat en del av mina senaste bilder! (Plus all musik och lite filmer, men dessa filer har jag naturligtvis på datorn...)

 

Är det telefonen som förstör minnet med t.ex. strömpikar eller vad? Jag har inte utsatt den för våld.

 

Kan meddela att den precis (för ca 1 mån sedan) har varit inne på reparation! Då var felet att telefonen helt plötsligt slutade starta. Jag lade telefonen på sängbordet på kvällen och på morgonen startade den ej...

 

Samsung känns minst sagt inte som bra kvalitet...

 

Finns det någon här som har nån bra hypotes om vad detta kan vara? Är det helt enkelt två dåliga minnen jag köpt? Eller är det telefonen eller mjukvaran som skadar minnet?

Ni som har Samsung vet också att det är ganska lätta att komma åt avstängningsknappen när man håller i den, så jag gör ganska ofta oavsiktliga omstarter och avstängningar. Mycket irriterande.

 

Iphone nästa gång - igen....

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert "bara" formateringen som försvunnit.

 

Vill du ha tillbaka dina bilder så testa Data Rescue 3 för några hundringar. Har räddat nästan alla av mina bilder en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att låta telefonen (eller kameran) formatera minnet första gången (och alltså inte låta datorn göra det eller lita på för-formateringen från fabrik).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det har jag gjort alla gånger. Det verkar som datorn förstör formateringen på nåt sätt. Det krånglar mest när man varit inne och flyttat filer i Explorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska du inte flytta filer på minneskortet i Explorer. Då finns inte filerna där telefonen förutsätter att de finns.

 

Kopiera över innehållet till datorns hårddisk och lek runt där i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...