Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

GPS stängs inte av

Retsam

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Iphone 5 med iOS 7.02.

Nu verkar det som GPS.:en alltid är på. Som synes på bilden släcks aldrig pilsymbolen.

Det är lite irriterande eftersom det förmodligen påverkar batteritiden negativt.

Någon som känner igen problemet och vet hur man kan åtgärda det?

Tack på förhand!

Rpost-73608-0-85709200-1380884180.png

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Yellowman

Under Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster kan du se vilken app som använder GPS:en

De som är markerade med en liten pil framför på/av reglaget använder eller har nyligen använt GPS:en. Förklaring till de olika färgerna på pilen finns längst ner på sidan.

Redigerad av Yellowman
Länk till inlägg

Hej,

Jag har en Iphone 5 med iOS 7.02.

Nu verkar det som GPS.:en alltid är på. Som synes på bilden släcks aldrig pilsymbolen.

Det är lite irriterande eftersom det förmodligen påverkar batteritiden negativt.

Någon som känner igen problemet och vet hur man kan åtgärda det?

Tack på förhand!

Rattachicon.gifGPS Iphone.PNG

När der var så för mig fick jag tips om att stänga ned Statusfältsymbol - Under Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster -> Systemtjänster -> Systemtjänstsymbol. Hoppas detta hjälper för dig :)

Länk till inlägg

När der var så för mig fick jag tips om att stänga ned Statusfältsymbol - Under Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster -> Systemtjänster -> Systemtjänstsymbol. Hoppas detta hjälper för dig :)

Det döljer bara pilen, inte problemet.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg

Under Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster kan du se vilken app som använder GPS:en

De som är markerade med en liten pil framför på/av reglaget använder eller har nyligen använt GPS:en. Förklaring till de olika färgerna på pilen finns längst ner på sidan.

Redigerat av Yellowman, 4 October 2013 klockan 13:09.

Tack!! Det verkar vara SJs app som orsakade att GPS:en var på hela tiden.

Länk till inlägg

Vad är det SJ gör som kräver GPS hela tiden?

Länk till inlägg
lappen71

Vad är det SJ gör som kräver GPS hela tiden?

Håller reda på hans position så dom vet närmaste station dom kan ge resväg ifrån

Länk till inlägg

Även när appen är i bakgrunden?

Länk till inlägg

Ja, iOS7 har en annan multitasking än tidigare versioner. Vill du stänga av app:en helt så tryck två gånger på hem-knappen och sen dra fönstret för SJ-appen upp över fönstret så det försvinner.

Länk till inlägg
lappen71

Även när appen är i bakgrunden?

Beror helt på hur programmerarna tänkt sig att appen ska fungera.

Länk till inlägg
lappen71

Ja, iOS7 har en annan multitasking än tidigare versioner. Vill du stänga av app:en helt så tryck två gånger på hem-knappen och sen dra fönstret för SJ-appen upp över fönstret så det försvinner.

Bättre att stänga av bakgrundsuppdateringar i inställningarna.

Länk till inlägg

Jag vet vad du kan göra tekniskt i iOS, är därför intresserad av vad SJ försöker göra i detta fall.

Länk till inlägg
lappen71

Jag vet vad du kan göra tekniskt i iOS, är därför intresserad av vad SJ försöker göra i detta fall.

Ja då får du väl fråga dom :)

Men troligtvis är det för att hålla reda på var du är någonstans.

Länk till inlägg

Jag har haft samma problem.

Jag upptäckte att det gjorde stor skillnad att stänga av "Vanliga platser" och "Wi-Fi-nätverk" under Inställningar -> Integritetsskydd -> Platstjänster -> Systemtjänster.

Jag upplever det inte som så nyttigt att telefonen kontinuerligt håller reda på min position för att kunna säga att nu skulle det ta 24 minuter att köra hem, när jag tittar i notiscentret. (Det är den effekt jag har sett av "Vanliga platser".) Då sparar jag hellre litet på batteriet och startar en kart/navigerings-app manuellt när jag vill ha navigeringsinformation.

Att kontinuerligt hålla igång GPSen för att ha koll på att jag fortfarande är på en plats med WiFi ser jag inte heller nyttan av. WiFi visar ju redan max signalstyrka, så då borde den ju fatta att det nätet fungerar där jag är...

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...