Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 20" (7,1) Byta hårddisk


MacD2

Rekommendera Poster

Har en iMac 20" ALU från mid 2007 där hårddisken sjunger på sista versen.

 

Har hittat 2 st intressanta diskar.

 

MEN

Den ena har måtten: (B x H x D) 101,6 mm x 26,1 mm x 146,99 mm

Passar denna då den är 26,1 mm tjock?

 

 

Den andra har måtten (B x H x D) 101,6 mm x 20,17 mm x 146,99 mm

 

Den tjockare disken har lite roligare specar

 

Någon som vet hur "tjock hårddisk" man kan stoppa i?

 

//Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig disk är just runt 26 mm tjock, så det borde inte vara något problem.

 

Har du länkar till respektive disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har din iMac en 3 Gbps anslutning till hårddisken vilket gör att det inte går att få ut max av de snabbaste diskarna. Men vilken ny hårddisk som helst presterar mycket bättre än din gamla..... Varför inte en SSD? Även om inte den hypersnabba filhastigheten kan utnyttjas så är en SSD mycket raskare i vändningarna i söktider och allmän respons så den KÄNNS som hypersnabb jämfört med den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte en SSD?

Därför att de kostar runt sex gånger så mycket (för samma lagringsutrymme).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att de kostar runt sex gånger så mycket (för samma lagringsutrymme).

Jaha. Skulle jag eller TS inte känna till det eller vad menar du? Han antyder ju att den tjockare disken har roligare specar så varför inte ta en SSD som har ännu roligare specar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att de kostar runt sex gånger så mycket (för samma lagringsutrymme).

Även om det (naturligtvis) är så att de är dyrare, så tycker jag det är lite fel att bara se det till det. Med "på köpet" får man även en dator som startar på 1/3-1/4 av tiden osv. + övriga tidsbesparingar, beroende på vad man gör med sin dator. Men visst, sett till allmänt/normalt användande är väl tidsbesparingen inte så stor.

 

De börjar ia f sjunka lite i pris nu i a f. Diskar/storl som för ett år sen låg på ≈ 1.200,- ligger väl ≈ runt 8-900,- idag. Kikar man lite på 256GB SSD. Ligger de väl ≈ runt 1.500,- Jämfört med 250GB SATA WD RE4 (för 640,-) som ligger ungf i mitten av priserna så är det väl lite drygt dubbelt så dyrt då. Sen finns det i o f s SATA för runt 350,- där. Men en sån skulle jag aldrig köpa. :)

 

6x dyrare var nog rätt länge sen nu. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det (naturligtvis) är så att de är dyrare, så tycker jag det är lite fel att bara se det till det. Med "på köpet" får man även en dator som startar på 1/3-1/4 av tiden osv. + övriga tidsbesparingar, beroende på vad man gör med sin dator. Men visst, sett till allmänt/normalt användande är väl tidsbesparingen inte så stor.

 

De börjar ia f sjunka lite i pris nu i a f. Diskar/storl som för ett år sen låg på ≈ 1.200,- ligger väl ≈ runt 8-900,- idag. Kikar man lite på 256GB SSD. Ligger de väl ≈ runt 1.500,- Jämfört med 250GB SATA WD RE4 (för 640,-) som ligger ungf i mitten av priserna så är det väl lite drygt dubbelt så dyrt då. Sen finns det i o f s SATA för runt 350,- där. Men en sån skulle jag aldrig köpa. :)

 

6x dyrare var nog rätt länge sen nu. :fundersam:

Kollade på Prisjakt innan jag postade, men då på 500GB. 400 spänn respektive 2500 (i runda tal).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de större SSD'arna är fortf lite dyra. Ser jag till de 500-diskarna jag kör (WD RE4) är det ≈ 4x, och ≈ 5X om jag köper den 480GB SSD fr OWC. Fast än sålänge köper man väl en SSD främst för hastigheten/prestandan och kanske inte så mkt för utrymmet? 120/240 som system-/huvuddisk räcker långt då. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de större SSD'arna är fortf lite dyra. Ser jag till de 500-diskarna jag kör (WD RE4) är det ≈ 4x, och ≈ 5X om jag köper den 480GB SSD fr OWC. Fast än sålänge köper man väl en SSD främst för hastigheten/prestandan och kanske inte så mkt för utrymmet? 120/240 som system-/huvuddisk räcker långt då. :crossfingers:

Bytte min 340GB i min iMac för kanske ett halvår sedan för den var för trång. :)

Det blev en 2TB för 825 spänn. Den billigaste 2TB SSD kostar 78783 spänn, 95 gånger så dyrt. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte min 340GB i min iMac för kanske ett halvår sedan för den var för trång. :)

Det blev en 2TB för 825 spänn. Den billigaste 2TB SSD kostar 78783 spänn, 95 gånger så dyrt. :devil:

Vart vill du komma? Hela diskussionen om SSD är ju onödig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte min 340GB i min iMac för kanske ett halvår sedan för den var för trång. :)

Det blev en 2TB för 825 spänn. Den billigaste 2TB SSD kostar 78783 spänn, 95 gånger så dyrt. :devil:

Extremfall. :D Och än värre blir det om man skall ha SSD-pcie. Jo, man växer ju ur, men systemet klarar sig alltid på de nivåerna. Sen kan man ju ha fler diskar - interna och/eller externa.

 

Vart vill du komma? Hela diskussionen om SSD är ju onödig.

En SSD-diskussion är väl alltid både nödvändig? ..och "nyttig"?! Alla har (och kan dela) olika synsätt på dem. Man har olika preferenser till användandet och nyttan med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig disk är just runt 26 mm tjock, så det borde inte vara något problem.

 

Har du länkar till respektive disk?

Den tunna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/146723-seagate_intern_harddisk_barracuda_1tb_st1000dm003/

 

 

Den tjocka

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167109-seagate_sv356_st1000vx000_64mb_1tb_1190/

 

Den tjocka disken verkar ha bättre driftsäkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda diskarna ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Verifierat att den tjockare fungerade?

Jag är ute efter en med samma tjocklek till min iMac 20" från sent 2009 (modell 2266).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verifierat att den tjockare fungerade?

Jag är ute efter en med samma tjocklek till min iMac 20" från sent 2009 (modell 2266).

Om din fråga är om en 26,1mm tjock hårddisk passar fysiskt i din iMac 21,5" Late-2009 så är svaret ja. Skaffa en disk som du vet kommer fungera med temperaturmätning i disken för att slippa att fläktarna snurrar på högvarv.

 

Är det en iMac 20" mid-2009 så har den utanpåliggande tempsensor så där spelar inte hårddiskmodell någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...