Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vi som har beställt de nya iMac (Late 2013)


Hunter_78

Rekommendera Poster

 

Då har man lagt en beställning på nya iMac. Hoppas nu att jag blir nöjd med datorn och att den kommer att fungera som tåget (dock ej som SJ) med följande konfig:

NVIDIAGeForceGTX780M 4GB GDDR5
3.5GHz Quad-core Intel Core i7,
16GB 1600MHz DDR3 SDRAM-2X8GB
1TB Flash Storage

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 TB Flash Storage!?

 

Ja, det var inte illa... :totaltgalen:

 

Specarna är i övrigt som jag själv hade velat ha dem, men jag måste få fråga om det verkligen känns ekonomiskt motiverat att ha en så pass stor flashdisk?

 

Jag köpte min nuvarande iMac innan Apple började med sina hybriddiskar, så jag har en separat 256 GB flashdisk och en 1 TB "vanlig" disk. Idag skulle jag nog ha skaffat deras hybriddisk eller bara en av deras mindre flashdiskar. Jag använder nämligen flashdisken i princip enbart för att lagra program och operativsystem på. Resten har jag på den vanliga hårddisken eller på min NAS.

 

För priset som man får betala för en 1 TB flashdisk, kan man få en rätt fin NAS i stället... Billigare och/eller bättre lösning, anser jag. ;)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hybriddisk menas vanligen en annan lösning än Apples Fusion Drive. Exempel på hybriddisk här. En hybriddisk är en fysisk enhet (en SSHD), Fusion Drive är en logisk enhet som utgörs av två fysiska enheter (en HDD + en SSD).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det var inte illa... :totaltgalen:

 

Specarna är i övrigt som jag själv hade velat ha dem, men jag måste få fråga om det verkligen känns ekonomiskt motiverat att ha en så pass stor flashdisk?

 

 

 

 

Är det verkligen ekonomiskt motiverat att köpa jeans som kostar över två tusen kronor.

Beror helt och hållet på din ekonomiska situation.

Jag t ex hade stått över 1TB flash disken och nöjt mig med en billigare lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt följande:

  • 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,8 GHz
  • 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
  • 1 TB Fusion Drive
  • NVIDIA GeForce GTX 775M med 2 GB GDDR5

 

Kommer peta i ramminne efter behag i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 27"

i5 processor.

8 GB ram

Gtx 750m, 1GB vram.

1 TB Fushiondrive

 

Någon annan som har fått ändrad status på sin beställning?

Har fortfarande "Beställning behandlas" med leverans 3-7 oktober med expressfrakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställer ni med det trådlösa tangentbordet eller byter ni ut det mot ett USB-dito? När jag köpte min iMac tog jag det senare alternativet. Dels får man då ett fullstort tangentbord med numerisk del, dels får man två USB-portar som är lätt åtkomliga. Att slippa batterier och Bluetooth-koppling är heller ingen nackdel.

Möjligen är det lilla tangentbordet snyggare…

Noterade att Apple inte gör något prisavdrag då man väljer det något billigare trådade tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställer ni med det trådlösa tangentbordet eller byter ni ut det mot ett USB-dito? När jag köpte min iMac tog jag det senare alternativet. Dels får man då ett fullstort tangentbord med numerisk del, dels får man två USB-portar som är lätt åtkomliga. Att slippa batterier och Bluetooth-koppling är heller ingen nackdel.

Möjligen är det lilla tangentbordet snyggare…

Noterade att Apple inte gör något prisavdrag då man väljer det något billigare trådade tangentbordet.

 

Jag fick bara problem med de två portarna, dom ger ju knappt nån ström. Typ det enda som fungerade ordentligt utan egen strömförsörjning var mottagare för trådlös mus :/

 

Men jag förstår din poäng :)

 

 

EDIT: Jag tog trådlösa tangentbordet, kommer inte använda det ändå då det inte är på svenska så jag behåller mitt gamla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ifall vi som beställer nu kommer få OSX 10.9 gratis eller om vi kommer få "punga ut" den ofantliga summan? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ifall vi som beställer nu kommer få OSX 10.9 gratis eller om vi kommer få "punga ut" den ofantliga summan? :)

Eftersom lanseringsdatumet för OS X inte meddelats ännu så är det sannolikt att det kommer att kosta lika mycket som för alla andra. Sedan att det finns de som tror att det blir gratis för alla är en annan fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom lanseringsdatumet för OS X inte meddelats ännu så är det sannolikt att det kommer att kosta lika mycket som för alla andra. Sedan att det finns de som tror att det blir gratis för alla är en annan fråga :)

 

Ligger nåt i det du säger. Personligen tycker jag dock att 129/149 eller vad nu ML gick på är "gratis" för ett operativsystem :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ligger nåt i det du säger. Personligen tycker jag dock att 129/149 eller vad nu ML gick på är "gratis" för ett operativsystem :D

Jo. Och skulle man bli tvungen att betala för det så kan alla Macar hemma få Maverick utan att det kostar en krona mer.

Jag hoppas på att få Maverick gratis förståss.. Men inget som gör att jag avaktar med mitt nyköp.. icket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ny dator beställd med spec enligt nedan

 

3,4 GHz Quad-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,8 GHz

8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB

256 GB flashlagring

NVIDIA GeForce GTX 780M med 4 GB GDDR5

 

Till detta trådat tangentbord och en magic mouse.

Ska bli skönt att få byta ut min nuvarande 24" från maj 2008 :)

 

Jag dividerade med mig själv om jag skulle ha FD 1 GB eller SSD:n, men då jag har cirka 220 GB ledigt på min nuvarande disk som totalt rymmer 320 GB så tånkte jag att 256 bör räcka samt att jag får bort ännu en rörlig del ur datorn (jag har en NAS där jag lagrar det mesta)

 

Nu är det bara att vänta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ifall vi som beställer nu kommer få OSX 10.9 gratis eller om vi kommer få "punga ut" den ofantliga summan? :)

Jag har varit i kontakt med Apple vid köpet av min iMac & då upplyste dem mig att uppdatering av OS X kommer att vara kostnadsfri. Jag beställde dock min dator 2 veckor innan late 2013 lanserades. Antagligen gäller detsamma för er alla som köpt den nylanserade modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processing Items Available to ship: 5 - 7 business days

Delivers: 10 Oct, 2013 - 14 Oct, 2013 by Standaardlevering

 

 

Tiden går verkligen inte fort :)

 

 

Jag har varit i kontakt med Apple vid köpet av min iMac & då upplyste dem mig att uppdatering av OS X kommer att vara kostnadsfri. Jag beställde dock min dator 2 veckor innan late 2013 lanserades. Antagligen gäller detsamma för er alla som köpt den nylanserade modellen.

 

Coolt, tack för infon :)

 

 

Frågan är nu om man ska köpa en thunderbolt till Firewire adapter, eller om jag ska köra min WD Studio II disk med USB istället, ska ju bara ha den till timemachine, hmmm :)

29$ mot 29€, älskar den växlingskursen :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte provat USB 3 men när jag har använt US B 2 till externa hårddiskar så stör de datorn. Stör i den bemärkelsen att den kan få datorn att stanna till ibland och fundera och krångla när man ska stänga av eller sätta i vila i det att datorn helt enkelt vägrar. USB är i grunden ett sämre gränssnitt som inte är byggt för renodlad dataöverföring. Jag har en FW 800 disk till TM och det är helt smärtfritt. Har USB 3 kommit runt det så vore det intressant att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en USB3-disk som backup till min mini som har USB3. Det fungerar utmärkt. Det är mycket snabbare än FireWire 400 som jag hade innan, som i sin tur var mycket snabbare än USB2. Det bästa med disken var dock priset, jag fick en extern 1 TB-disk för 599 kronor. Annars hade jag nog valt en FW800-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon annan som har fått ändrad status på sin beställning?

Har fortfarande "Beställning behandlas" med leverans 3-7 oktober med expressfrakt.

Min har slått om till Skickad. Beräknad 9 Oktober

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac skickades den 30 september från Irland. Troligen är det någon stackars Irländare som tar den bakpå en cykel med tanke på att den beräknas levereras den 8:e... Sjukt segt! Tidigare har alla beställningar jag lagt från Applestore gått med flyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är samma typ av minnen i 27" Late 2013 som i Imac 27" Late 2012?

Så dessa från komplett.se borde passa?

Crucial DDR3 8GB 1600MHz SODIMM for Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte bestämt mig vilken typ av hårddisk jag ska välja....

 

Ni som har beställt en ny iMac med antingen 1TB fusiondrive eller 256 GB SSD. Skulle ni vilja skriva här hur långt tid det tar från man trycker på On-knappen tills att skrivbordet visar sig?

 

Och ni som har beställt med 256 GB SSD, hur mycket ledigt utrymme finns kvar när den levereras?

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...