Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bränd hårdvara via adaptern ,Macbook PRO


Macintosher

Rekommendera Poster

Hej har en MacBook PRO a1226

 

Äldre modell ca 4 år gammal

Problemet är följande

Laddaren jag hade som gick till datorn var jätte sliten !

,det var en sån Av gamla sorten (T‑kontakt)

Den var var väldigt söndrig där närmast kontakten som är närmast datorn så man kunde se in i sladdens ledningar ...

och ibland lös inte den gröna lampan i den vita pluggen som har magnet som suger sig i datorn

 

Ivart fall så bara dog datorn här om dagen så jag tänkte att jag får köpa en ny laddare

Vilket jag gjorde men idag när jag provade den med nya laddaren så startar den inte !

Så jag misstänker att det blivit en kortslutning inne i datorn

 

Läste lite här om problemet att man kanske kan köpa nått och byta ut ?

 

Jason - from what you describe (and assuming your power outlet is OK), your computer's power supply may have blown. Thankfully, it is an inexpensive part to replace!

 

http://www.techspot....r-button.31458/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats lite själv genom att söka mig runt

 

Man var tvungen att byta plats på ram minnena konstigt nog...

Sen trycka ner on knappen start och sen sätta i ström sladden ...

Då startar den upp men lampan på laddaren lyser ej då och fläktarna går igång hela tiden på fullt i datorn ....

Har provat att starta samt hålla inne Apple tangenten och cmd och controllers samt P och R

Har gjort PRAM och NVRAM genom att hålla inne P+R+cmd+alt.

 

Men hjälper ej ... Är det nått relä som fått en ny fas pga fel jordning..

 

Eller ska man prova att ominstallering hela macken ?

 

Tråkigt att ingen ställer upp med hjälp :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix men verkade ej fungera nytt dilemma nu. Med fläktar igång hela tiden samt att man bara kan starta datorn genom att. Först hålla inne start knappen sen koppla in laddaren och utan bateriet i ... Konstigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att komma till rätta med den här typen av fel via internetforum, du har nog gjort vad du har kunnat. Ominstallation är knappast en lösning, men du kan ju försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A1226 är väl samma som MacBook Pro 15" Mid/Late-2007?

Den är "vintage" klassad så Apple lagerför inga reservdelar till den längre så det är tveksamt om ens en Service Provider kan reparera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men finns det ingen app man kan ladda ner till den och styra fläktarna själv ...

Eller är det farligt om fläktarna är igång hela tiden ? Lite störigt ljud bara hmmm..

Det måste ju gå att lösa

 

Hmmm öppna upp hela datorn och mäta runt, det är ju skumt att man bara kan starta den genom att håla start knappen inne och sen sätta i laddaren i datorn .den är från 2010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det ingen app man kan ladda ner till den och styra fläktarna själv ...

Det finns väl några program som kan sköta det. Även om du inte styr om dem, så kan man ju ha koll på dem (varvtal osv): https://duckduckgo.com/?q=!macupdate+fan+control

 

Jag kör med den här: https://www.macupdate.com/app/mac/20364/istat-pro Där man kan kika på varvtal med. Den finns som köpvariant med som menyradsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just detta hände mig precis nu, har en snart 4 år gammal MBP, lika som för dig har laddaren varit glapp ett längre tag, nu var batteriet nästan helt tom och gick på reserven, skulle då försöka pilla igång laddaren och då blixtrade det till i sladden vid magneten och datorn stängdes av.

Länken i ditt inlägg verkar gälla en stationär dator.

 

Hur har det gått med din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

YO kul att du skriver =)

 

Ja alltså du gör så här för att få igång den

 

1: fixa en ny laddare om den du har är trasig ... bara att googla runt köpte min för ca 250 kr på någon hemsida kopia då ...

 

2: ta ut batteriet och koppla bort laddarens sladd skruva isär så du kommer åt där RAM minnena sitter

 

3: ta ut RAM minena och byt plats på dem

 

4: ta ut batteriet från datorn

 

5: tryck ner on knappen och håll den nedtryckt

 

6: sätt i strömsladden i datorn och fortsätt att hålla nere on knappen i ca 8 sec

 

7: släpp on knappen och tryck på den igen

 

8: nu startar macen på min ivart fall men fläktarna går på högvarv hela tiden och det lyser inte på tangent bordet när det är mörkt ,samt den gröna lampan lyser ej ...

jag misstänker att det är nått hardware problem...

jag har provat att omminstallera datorn och massa annat men det hjälper ej ...

 

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:stjarnsmall:

 

Ja så känner jag också när jag läser dina inlägg :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...