Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Långsamt med Excel


Igelhultarn

Rekommendera Poster

Jag fick hem min första Mac i går och har i dag börjat jobba med den. Initialt känndes den snabb och lite smått fantastisk men när jag satte igång att räkna och göra diagram i excel blev jag förvånad och nästan panikslagen över hur sakta och trögt allt går. Mina Excelberäkningar är för visso ganska stora, men jag gjorde dem utan problem på en HP med sämre prestanda än min nya Mac.

 

Min Mac är en MacBook Pro med i5-processor och 8GB RAM samt SSD disk. HP:n är en ProoBook med i3-processor och 4 GB RAM samt "vanlig" hårddisk.

 

Är Mac betydligt sämre på beräkningar? Skulle jag köpt en PC? Ligger problemet i Excel för Mac? Som ni ser är frågorna många, svaren få och paniken nära!

 

Jag blir så enormt tacksam om någon av er erfarna Mac användare vill dela era kunskaper med mig!

 

Tack på förhand

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är Mac betydligt sämre på beräkningar? Skulle jag köpt en PC? Ligger problemet i Excel för Mac?

Nej, nej, respektive "Ja, förmodligen".

 

Beror också på vilken version av Excel vi talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, respektive "Ja, förmodligen".

 

Beror också på vilken version av Excel vi talar om.

Hej, och tack.

 

Excel versionen är den som ingår i Office Mac 2011

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte klarar dig utan Excelprestandan i Windows – jag tror att det är dåligt portat till Mac – så kan du köra Windows på en Mac via Boot Camp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något Mac program som kan ersätta Excel, kalkylblad med bra beräknings- och diagramfunktioner etc. Bra om det går att skriva macron i nått som inte är allt för annorlunda VB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS Office på Mac är tyvärr inte så bra, det är både hastighet och funktionsmässigt som det inte är identiskt med Windows-versionen utan ligger lite efter. Ironiskt nog så gjordes första Excel-versionerna på Mac, det är alltså ett Mac-program från början.. men Microsoft har inte fått till det riktigt på OS X.

Mariner Calc är ett klassiskt alternativ...
https://www.marinersoftware.com/products/marinercalc/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag laddade hem Mariner, men det vill inte min Mac installera eftersom det inte finns på app store. Troligtvis kan man ändra på någon säkerhetsinställning så att detta tillåts, men det är jag inte fan till att lösa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...