Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera Mac Mini 2011


niklasthulin

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en Mac Mini Unibody från 2011 (Mac Mini 5,1)

Med 2GB Ram

SSD

2,3Ghz i5

OS X Lion

 

Som ligger strångt på 300mb återstående ramminne vid användning och alla filmer funkar att titta på m.m.

 

Dock så hackar musen ofta och kan bli rätt seg vid uppstart av program m.m.

Så jag funderade på att byta upp mig i ram-minnet!

 

Frågan är,

Uppgradera till 4GB och det kommer räcka 2år framåt som bara Media och Internet dator.

Eller satsa på 8GB (om det inte är onödigt)

 

Mvh Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Har en Mac Mini Unibody från 2011 (Mac Mini 5,1)

 

Med 2GB Ram

SSD

2,3Ghz i5

OS X Lion

 

Som ligger strångt på 300mb återstående ramminne vid användning och alla filmer funkar att titta på m.m.

 

Dock så hackar musen ofta och kan bli rätt seg vid uppstart av program m.m.

Så jag funderade på att byta upp mig i ram-minnet!

 

Frågan är,

Uppgradera till 4GB och det kommer räcka 2år framåt som bara Media och Internet dator.

Eller satsa på 8GB (om det inte är onödigt)

 

Mvh Niklas

Modellen klarar maximalt 16 GB RAM, och jag ser inte vitsen med att sätta in mindre än så. RAM är billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modellen klarar maximalt 16 GB RAM, och jag ser inte vitsen med att sätta in mindre än så. RAM är billigt.

Visst hade det varit smutt att ha 16gb, men känns inte riktigt som min Mac mini behöver 16 till det den gör.

Har Retina och en MBP för att arbeta hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst hade det varit smutt att ha 16gb, men känns inte riktigt som min Mac mini behöver 16 till det den gör.

Har Retina och en MBP för att arbeta hårt.

Köp då 1X8 GB så håller du öppet för framtida ytterligare behov. Prisskillnaden mellan 2X4 GB och 1X8 GB är försumbar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp då 1X8 GB så håller du öppet för framtida ytterligare behov. Prisskillnaden mellan 2X4 GB och 1X8 GB är försumbar.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-09-10 kl. 17.19.16.png

Kan man köra med endast ett ram minne i datorn utan strul? Vet att man inte ska blanda olika storlekar och fabrikat om man kör med två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man köra med endast ett ram minne i datorn utan strul? Vet att man inte ska blanda olika storlekar och fabrikat om man kör med två.

Det går finfint. Du kan blanda olika storlekar och fabrikat. I MacPro däremot måste det vara identiska par. Men det är ju en stationär proffsmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I MacPro däremot måste det vara identiska par.

Nja, det var nog i tidigare modeller. F f a G5'an kräver väl matchade par. I manualen finns en rekommendation om matchade par, men inget "måste". Längre står det sen om att sätta de i storleksordning då man har olika storlekar på minnena. Datorn kom t ex med: 3 st x 1gb, så det var inga "par" direkt. MP har 4 platser och 3 kanaler (plats 3/4 delar kanal). Optimalt är att anv alla 3 kanaler med så jämnt fördelat minne som möjligt.

- - -

 

Apporpoå minnen. Det finns en app för att kolla sin RAM-konfig.

Gå till: /System/Library/CoreServices/Memory Slot Utility.app

Dubbelklickar man på den får man info om minnena. (Den "kan" heta ngt på svenska med)

 

post-64246-0-77162200-1378904201_thumb.jpg

 

Note: If you install different-size DIMMs in your Mac Pro, follow the order in the table. If the DIMM configuration you install doesn’t provide optimized performance, the Memory Slot Utility appears onscreen and recommends an improved configuration.

To use the utility again, go to ...

Borde vara användbar(t) på alla modeller att kolla sin konfig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Apporpoå minnen. Det finns en app för att kolla sin RAM-konfig.

Gå till: /System/Library/CoreServices/Memory Slot Utility.app

Dubbelklickar man på den får man info om minnena. (Den "kan" heta ngt på svenska med)

 

attachicon.gifMSUtil.jpg

 

Borde vara användbar(t) på alla modeller att kolla sin konfig med.

Funkar inte på min mini Late 2012 med Mountain Lion.

 

post-28798-0-05688500-1378906218.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man köra med endast ett ram minne i datorn utan strul? Vet att man inte ska blanda olika storlekar och fabrikat om man kör med två.

Ja, det är inget problem. Du kan dessutom köra med ett minne på 8 GB och ett minne på 1 GB utan att det blir några problem för dig. Du relaterar till något som gällde för bra länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har 1067 MHz minne i min Mini nu.. kan jag köpa t ex

Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1333Mhz XMS3

o det kommer fungera?

Vad är det för Mac Mini du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Mac Mini Late-2009?

Jag hade inte stoppat i något annat än för modellen avsett minne. Dvs 1067MHz minne. (Lär stå 1066MHz i specifikationerna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...