Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är trasigt?


cevin.church

Rekommendera Poster

Hej kära macanvändare!

 

Har en gammal macbook liggandes här hemma och anledning till att den blev liggandes var att det blev något fel med monitorn. Dock så är jag inte helt säker på om det är fel på skärmen eller om det är glapp i kablarna. Jag har bifogat en bild på hur skärmen ser ut. Man kan förhindra att skärmen låser sig och går över till vitt sken genom att klämma skärmen på ett speciellt sätt. Ibland fungerar den dock relativt bra.

bfvd.jpg

Vad ska jag byta/laga för att få den att fungera som vanligt igen? Den skulle behövas nu på gymnasiet.

 

Tack på förhand, Cevin!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du öppnat upp och kollat om den är någon kabel som är lös?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på inverter-kablen eller i värsta fall logikkortet (moderkortet),testa att koppla den till en extern skärm,är bilden riktig då så kan du nog utesluta logikkortet iaf,då är det förmodligen inverter-kablen som är kass,går att byta själv,men är inte helt lätt,finns massa guider på tex youtube,eller på ifixit.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Aluminium late 2008?

 

Ja, det är den!

 

Om du har möjlighet: Får du samma problem om du ansluter en extern skärm?

 

Nej, dock så får jag ett annat problem om jag ansluter en extern skärm - det blir ingen bild över huvud taget.

 

Har du öppnat upp och kollat om den är någon kabel som är lös?

 

Ja, jag har öppnat upp och kollat, men ser inga kablar som sitter löst.

 

Skulle tippa på inverter-kablen eller i värsta fall logikkortet (moderkortet),testa att koppla den till en extern skärm,är bilden riktig då så kan du nog utesluta logikkortet iaf,då är det förmodligen inverter-kablen som är kass,går att byta själv,men är inte helt lätt,finns massa guider på tex youtube,eller på ifixit.com

 

Dilemma - det blir ingen bild alls, utan det blir svart. Vad tror du att det kan vara då? Är det definitivt logikkortet då? Och i sådana fall, är det värt att laga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det inte värt att byta, kolla länken,ett kort till din dator kostar 919 dollar,alltså nästan 7000:-,annars kan du ju alltid kolla på ebay,tradera eller liknande om du kan få tag i ett begagnat för nån 1000-lapp.

 

http://www.macpartsonline.com/macbook-parts/macbook-13-unibody.html?type_part=118

 

Hittade dock ett här för 399 dollar men är begagnat,beror ju på om du har 2,0 ghz processor eller 2,4 ghz (429 dollar)

 

https://www.usedmac.com/products/mac-logic-board/macbook-logic-boards/661-4818-macbook-20ghz-unibody-logic-boardlate-2008

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir billigare att lämna in till en Service Provider. Men ändå inte värt det.

Man får utbytespris på nytt loggikkort och kommer undan med omkring 4000Kr för ett logikkort men sen tillkommer arbetskostnaden.

Om det nu är logikkortet som felar.

 

Tänk på att moms och till tillkommer om man handlar utanför EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...