Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med val av 4G-router


-AndreasL-

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Vi sitter här hemma och retar oss på vårat fasta bredband (Telia) det är ADSL, vilket är det enda som står till buds här om man ska ha fast bredband. Vi kan inte ens strömma SVT Play via ATV som vi har kunnat tidigare. I dagsläget har vi 13 mbit/s ner och 1-1,5 upp...och då har vi 12-30 på abonnemanget.

 

Så nu har vi börjat fundera på att skaffa 4G. Jag har ett "Apple-nätverk" här hemma så det enda jag är intresserad av är att få ut så bra prestanda av routern som möjligt (och att den går att koppla på nätverket som redan finns givetvis) USB-portar, WiFi och liknande kan kvitta.

 

Jag har sökt här på forumet och även på nätet, men hittar inget som övertygar mig - vilken router levererar bäst helt enkelt?

Jag har för avsikt att köpa den obunden så jag kan häva abonnemanget om det inte lever upp till vad som utlovats/gör oss nöjda. Kostnaden för routern är i nuläget ovidkommande.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, är det inte GB-tak på alla 4G-abbonemang? Eller finns det med obegränsat? Kul och slå i taket efter 15 dagar och sen behöva vänta tills nästa månad innan man kan köra vidare.

 

Tänk efter väldigt noga innan du säger upp ditt ADSL. Om det fungerar dåligt, ta kontakt med Telia-supporten. Det skall inte vara några problem med att kolla SVT Play med 13 Mbit ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har tänkt på det, men vi spelar inte online eller så, lite webb-tv, streamande (enstaka program och liknande, följer inga serier eller så), spotify och allmänt slösurfande...inte så våldsamt mycket något av det, men det får gärna gå fortare än vad det gör nu när vi väl gör det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte var du bor, det är ju möjligt att mobilt bredband och 4G funkar där du bor, på de flesta platser funkar det dock inte ens hälften så bra som operatörerna utlovar.

 

Där jag bor har jag bara tillgång till ADSL och det är inte nerströmmen som är problemet. Jag har bara sisådär 6-7 Mbit/sek, och det funkar utmärkt att kolla på streamad film m.m.

 

Däremot så är det ett elände att skicka iväg tunga filer, när jag ser i din fråga att du har 1-1,5 upp så blir jag nästan lite avis. Jag har inte mer än 0,8-9 sisådär. Även om din uppströms också är lite klen, förstås. Men med ADSL brukar inte operatörerna kunna lova mer än det du har.

 

Jag skulle tänka mig för riktigt noga innan jag slår till, går det inte prova innan du går in i något?

 

Operatörerna brukar lova runt och hålla tunt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är inte helt övertygad än...och det är ju därför jag egentligen vill köpa obunden router så att jag kan prova mig fram om första valet inte faller väl ut...men som sagt, jag är inte säker än...

 

Jag bor i Jönköping och enligt täckningskartorna på hos de flesta operatörer så lovar de guld och gröna skogar...men som sagt, det är ju deras egen reklam...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Bor väldigt centralt i Falun på en liten kulle med närhet till master och 4G suger enligt mig. Vi har Telenor 4G och det är det bästa skälet till att tacka ja till fiber som vi ska få indraget i höst. 80 mbit sägs det och jag föväntade mig 30-40. Runt 15-20 får jag men trots att jag kan mäta det med Bredbandskollen och trots att jag drog en ethernetkabel till sonen så går det väldigt dåligt för han att spela över nätet och jag tycker att i genomsnitt gick det snabbare med koppartråden 10 Mbit. Det är som tomma Mbit utan ork när man väl får dem och dessutom sjunker farten om det regnar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lantställe i Hallstavik i Roslagen, har 4G ett tjänsteabonnemang utan gb-tak, men tyvärr med Tele 2 som ger mig 150/200kb/s vilket inte går att leva med.

 

Jag pratade med olika leverantörer och då bla TRE som lovade guld och gröna ängar, tvivlande tecknade jag ett abonnemang men fick det utan bindningstid. Döm om min förvåning när jag mitt ute i skogen fick mellan 45-55 mb/s, lite skillnad det. Finns dock ett tak på 30gb, men det har hittills funkat för mig.

Mitt 4G-modem sitter i en sån här: http://www.dustin.se/product/5010598897/dovado-tiny-4g-router/ och det ger mig ett hyggligt WiFi-nät ute i skogen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att de flesta abbonemang har ett tak på 10Gb, skall man ha mer kostar det skjortan.

Jag saknar faktiskt möjligheten att när man streamar film eller uTube möjligheten att begränsa upplösningen.

Jag har två Huawei mobila routrar och kommer med bbk upp 25 ner och iblande även samma upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade upp lite nu. Mina föräldrar har ett 4g från telenor där dom har obegränsat med surf. Har kopplat upp en apple tv till dom och dom streamar film som sjutton. Vet inte om dom har kvar det abbonemanget, men dom betalar runt 350 kr per månad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era tankar/synpunkter/erfarenheter - jag vet inte om jag blev mer säker på min sak direkt, men jag är inte helt övertygad än om att jag ska behålla mitt ADSL...

Om man pratar om att mäta vad man "bränner" på en månad - hur gör jag det enklast? eftersom vi har två datorer, två telefoner, iPad, AppleTV m.m. som alla äter av kakan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kör med en ZTE MF28 (tror jag den heter) och extern MIMO proffsantenn på landet Björkö/Väddö med Tre abonnemang, har stabilt ca 35 MBit ned.

Klart nöjd !

 

Men 4G är å andra sidan väldigt varierande var man bor, Testa med öppet köp vem som är bäst.

Syrran har stuga utanför Östhammar, de köpte Telia 4G router, men fick bara GSM anslutning, så det vara bara att byta.

Där har de också bätter täckning med Tre, men 4Gn går ned ibland, ganska instabil och långt från allas master.

 

post-17016-0-88753900-1378745261_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårt Telenor 4G Dyrast har ett tak som det tog två veckor att slå i med lite YouTube, SVT Play så visade det sig att det inte räcker. Ja. Jag är väldigt missnöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter och erfarenheter!

 

Helt uppenbart är att om jag ska byta så ska jag köpa mig en obunden 4G-router och sedan prova mig fram med de olika operatörerna.

Tack Billy Boy för länken till Tele2's sida, enligt den så ska jag klara mig på de gb som ingår...sen om det stämmer vet man ju först efteråt.

 

Och jag ska nog köpa routern och testa INNAN jag säger upp mitt ADSL...annars finns väl risken att det blir internet-mörker i ett par veckor innan man ordnat till det igen...

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En sen återkoppling - det blev en 4G-router från 3 (som av en händelse så fick jag med mig den från butiken när jag införskaffade mig min 5S). :galetglad:

 

Rakt av så är det dubbla hastigheten när som på dygnet jämfört med Telia ADSL (ca 30 Mbit mot 11-12 Mbit tidigare). Dessutom har jag 130 gb i månaden att leva på så det ska räcka mer än väl.

 

Dessutom blir det nästan 100 kr lägre kostnad per månad...Telia måste kamma till sig om jag ska använda dem igen. :devil:

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sen återkoppling - det blev en 4G-router från 3 (som av en händelse så fick jag med mig den från butiken när jag införskaffade mig min 5S). :galetglad:

 

Rakt av så är det dubbla hastigheten när som på dygnet jämfört med Telia ADSL (ca 30 Mbit mot 11-12 Mbit tidigare). Dessutom har jag 130 gb i månaden att leva på så det ska räcka mer än väl.

 

Dessutom blir det nästan 100 kr lägre kostnad per månad...Telia måste kamma till sig om jag ska använda dem igen. :devil:

 

/Andreas

 

Vad var det för abonnemang du tecknade då?

Jag försöker överleva på 80GB/månad och har svårt att få det att räcka till, men har inte lyckats hitta något altenativ med så stor trafikmängd som du fick

 

//Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad var det för abonnemang du tecknade då?

Jag försöker överleva på 80GB/månad och har svårt att få det att räcka till, men har inte lyckats hitta något altenativ med så stor trafikmängd som du fick

 

//Sören

 

Det var 3's "Fri surf" (https://www.tre.se/privat/bredband/router/Huawei---E5172/

) det ger 100 gb/mån och sedan hade jag ett mobilt bredband sedan tidigare (med 30 gb/mån) till iPaden som jag kunde slå ihop med det här och dela datamängden mellan båda abonnemangen, och eftersom iPaden är ansluten till mitt wi-fi när jag är hemma så är det en ypperlig lösning för mig.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...