Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

bluemonday

Rekommendera Poster

Hej! Vet inte riktigt var jag skulle placera mina frågor, men vi testar här! Rätta mig gärna om jag har fel, men helst ser jag att ni har svar på frågorna.

 

Då är det så att jag funderar på att skaffa en mac mini server.

Jag har idag en macbook pro, som jag vill använda som en "skoldator" eller hur man enkelt ska uttrycka sig. Jag vill helt enkelt bara kunna logga in till min mac mini server, oavsett om jag är ansluten lokalt eller globalt. Men är det globalt så vill jag givetvis ha en vpn-anslutning.

 

Min macbook pro skall alltså inte ha några som helst filer på sig, utan enbart program som jag kommer att köra, t ex pages.

 

Jag har testat att köra os x server på macbooken för att försöka förstå möjligheterna lite, och det mesta verkar möjligt.

 

Jag är dock nyfiken på hur det ser ut i inloggning. Lokalt vet jag att det ska funka klockrent. Men när jag ska logga in globalt, loggar jag in först för att sedan ansluta via vpn, eller känner datorn av att jag inte är ansluten i mitt lokala nätverk?

 

Bilder, svar och idéer uppskattas i högsta mån! Skulle jag har förklarat något konstigt så dumförklara mig gärna så ska jag försöka beskriva så gott jag kan :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säker på att jag förstår riktigt. Hur vill du logga on på datorn, via ftp/vpn/ssh eller vad? Vad vill du göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill komma åt filer kan du göra detta via AFP (File Share). Du kan starta VPN-tjänsten på serven och sedan ansluta dit. Du får då en lokal IP som du sedan kan ansluta med till din server via AFP.

Här är det isf. bara pågrund av säkerheten.

Själv ansluter jag direkt till min server via afp://82.82.82.82 osv.

 

Kör du via VPN blir det istället kanske afp://192.168.0.2 (dvs lokal ip).

 

Tänk på att det kan vara ganska segt att alltid tanka alla filer från extern server. Jag har min server på 100/100 fiber och kan tycka det är jobbigt att tanka lite större filer till 10/10 fiber på kontoret.

 

VNC är också att rekommendera till din server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...