Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Backupproblem med Time Machine och Time Capsule


Rufus58
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag haft min Time Capsul (TC) något halvår, men med ständiga problem. Som vanligt är det ett evigt mekande och fixande med dessa applegrejor. Ett fönster visar gång på gång att säkerhetskopieringen inte kunde slutföras. Se skärmbild.post-73340-0-21785500-1378420903_thumb.png

 

Har fått tips om att radera hela hårddisken i TCn, och det har jag gjort. Då funkade det några gånger, kanske i tio dagar, sen samma skit igen. Nu är det 22 dagar sen senaste backup och det irriterar mig oerhört. Jag har sedan köpet av TC:n uppdaterat till Mouintain Lion, Men TC;ns hårddisk är raderad och återtagen i bruk efter denna uppdatering. Ändå samma strul.

 

Kan någon förklara hur jag ska få igång backupperna så att de funkar långsiktigt utan mek och trix? Alla fasta program är uppdaterade både i MBP och i airportenheterna, som också omfattar en Airport express.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johann strauss

Hej!

Nu har jag haft min Time Capsul (TC) något halvår, men med ständiga problem. Som vanligt är det ett evigt mekande och fixande med dessa applegrejor. Ett fönster visar gång på gång att säkerhetskopieringen inte kunde slutföras. Se skärmbild.attachicon.gifSkärmavbild 2013-09-05 kl. 23.04.02 kopia.png

 

Har fått tips om att radera hela hårddisken i TCn, och det har jag gjort. Då funkade det några gånger, kanske i tio dagar, sen samma skit igen. Nu är det 22 dagar sen senaste backup och det irriterar mig oerhört. Jag har sedan köpet av TC:n uppdaterat till Mouintain Lion, Men TC;ns hårddisk är raderad och återtagen i bruk efter denna uppdatering. Ändå samma strul.

 

Kan någon förklara hur jag ska få igång backupperna så att de funkar långsiktigt utan mek och trix? Alla fasta program är uppdaterade både i MBP och i airportenheterna, som också omfattar en Airport express.

 

 

 

 

Hej!

Nu har jag haft min Time Capsul (TC) något halvår, men med ständiga problem. Som vanligt är det ett evigt mekande och fixande med dessa applegrejor. Ett fönster visar gång på gång att säkerhetskopieringen inte kunde slutföras. Se skärmbild.attachicon.gifSkärmavbild 2013-09-05 kl. 23.04.02 kopia.png

 

Har fått tips om att radera hela hårddisken i TCn, och det har jag gjort. Då funkade det några gånger, kanske i tio dagar, sen samma skit igen. Nu är det 22 dagar sen senaste backup och det irriterar mig oerhört. Jag har sedan köpet av TC:n uppdaterat till Mouintain Lion, Men TC;ns hårddisk är raderad och återtagen i bruk efter denna uppdatering. Ändå samma strul.

 

Kan någon förklara hur jag ska få igång backupperna så att de funkar långsiktigt utan mek och trix? Alla fasta program är uppdaterade både i MBP och i airportenheterna, som också omfattar en Airport express.

 

 

Hej! Jag hade samma problem tidigare, men fick av en expert veta, att om du har en Router inkopplad, så fungera inte TC bra, eftersom TC har en egen bra router. Är 2 router inkopplad,så blir det problem.Ta bort den lösa R.så blir det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej! Jag hade samma problem tidigare, men fick av en expert veta, att om du har en Router inkopplad, så fungera inte TC bra, eftersom TC har en egen bra router. Är 2 router inkopplad,så blir det problem.Ta bort den lösa R.så blir det bra.

Hej och tack för respons.

Det kan nog stämma som du säger, men det är inte det som spökar hos mig. Jag stängde ned min gamla ruter samtidigt som TC:n togs i bruk. Kör den på 2,4Ghz. Kan nämna att jag igår på nytt raderade TC:ns hårddisk. Nu idag står Time Machine och säkerhetskopierar till synes problemfritt. Få se hur länge det varar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att inte köra automatisk backup på bärbara. Det är min erfarenhet att det ofta blir problem. Förmodligen för att de går i vila när locket stängs och en då eventuell pågående backup avbryts felaktigt.

 

Min iMac och Mini, som kör automatiskt, har jag aldrig haft problem med. Däremot med min Macbook Pro och frugans Air har det varit problem. Efter att jag numera drar igång backuppen manuellt på de bärbara och alltid låta den gå klart innan jag låter datorn vila så har det varit problemfritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att inte köra automatisk backup på bärbara. Det är min erfarenhet att det ofta blir problem. Förmodligen för att de går i vila när locket stängs och en då eventuell pågående backup avbryts felaktigt.

 

Min iMac och Mini, som kör automatiskt, har jag aldrig haft problem med. Däremot med min Macbook Pro och frugans Air har det varit problem. Efter att jag numera drar igång backuppen manuellt på de bärbara och alltid låta den gå klart innan jag låter datorn vila så har det varit problemfritt

Hm, det var en intressant tanke! Fast å andra sidan har den automatiska backuppen fungerat fint periodvis, även med MBP:n i vila. Det gäller även just nu då Time Machine gör sin första backup med nyraderad hårddisk, vilket tar lite extra låg tid, ca 9 timmar med 150 Mbit/s i wifi-nätet. Den fortsätter oförtrutet trots mellankommande perioder av vila. Avvaktar med spänning om det ska fortsätta fungera som förväntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att inte köra automatisk backup på bärbara. Det är min erfarenhet att det ofta blir problem. Förmodligen för att de går i vila när locket stängs och en då eventuell pågående backup avbryts felaktigt.

 

Min iMac och Mini, som kör automatiskt, har jag aldrig haft problem med. Däremot med min Macbook Pro och frugans Air har det varit problem. Efter att jag numera drar igång backuppen manuellt på de bärbara och alltid låta den gå klart innan jag låter datorn vila så har det varit problemfritt

jag borde kanske inte ge mig in på att svara i den här tråden, måhända är jag ute på hal is.... men

 

jag tror faktiskt inte alls att det har å göra med om backupen bryts eller inte i en bärbar dator.

Jag har själv TC ansluten till mina datorer och det har funkat klockrent ända sedan installationen någon gång i vintras. Jag fäller igen locket hur jag vill och kollar aldrig upp om backup pågår.

 

Däremot så gäller det att ställa in nätverket riktigt, att se till att det nyskapade nätverket som man skapat för routern i TC;en är förstahandsvalet, har man det gamla nätverket kvar i bakgrunden så är det viktigt. Risken att datorn kan välja fel nätverk finns annars. I listan över valbara nätverk så kan man flytta om ordningen på nätverken.

 

Mitt tips är att det är någon inställning i Airport-verktyget som inte är riktig, exv kanske kolla hur nätverkets routerläge är inställt? DHCP och NAT eller enbart DHCP....

 

men som sagt, jag är inte expert i ämnet och det var flera månader sedan jag höll på med detta, och eftersom allt funkar så har jag inte längre full koll på tänket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag borde kanske inte ge mig in på att svara i den här tråden, måhända är jag ute på hal is.... men

 

jag tror faktiskt inte alls att det har å göra med om backupen bryts eller inte i en bärbar dator.

Jag har själv TC ansluten till mina datorer och det har funkat klockrent ända sedan installationen någon gång i vintras. Jag fäller igen locket hur jag vill och kollar aldrig upp om backup pågår.

 

Däremot så gäller det att ställa in nätverket riktigt, att se till att det nyskapade nätverket som man skapat för routern i TC;en är förstahandsvalet, har man det gamla nätverket kvar i bakgrunden så är det viktigt. Risken att datorn kan välja fel nätverk finns annars. I listan över valbara nätverk så kan man flytta om ordningen på nätverken.

 

Mitt tips är att det är någon inställning i Airport-verktyget som inte är riktig, exv kanske kolla hur nätverkets routerläge är inställt? DHCP och NAT eller enbart DHCP....

 

men som sagt, jag är inte expert i ämnet och det var flera månader sedan jag höll på med detta, och eftersom allt funkar så har jag inte längre full koll på tänket...

Nä, det borde inte handla om att överföringen bryts och Time Machine gör halt när "locket stängs". För i så fall ska Apple stämmas för vilseledande marknadsföring. Nu har jag ännu en gång raderat alla de tidigare registrerade avbilderna av min hårddisk. Därefter startade både programmet och Time Capsule problemfritt. Båda har också snällt fungerat sedan dess, nästan tio dagar nu. Men, som sagt, vi får se hur länge det varar denna gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så var det klippt igen!

Time Machine varnar att backup inte gjorts på ett tag och det går inte att starta en ny backup. Senaste backup misslyckades kan man också, knappast uppmuntrande, läsa i fönstret. Det kommer också så fort en backupp startar fram en varning om att det inte går att komma år avbilden som används för säkerhetskopiering (fel-1). Se skärmdump ovan.

 

Nu har jag igen börjat radera hela hårddisken i TC. Tror att TM går igång igen efter det, men efter ett tag trilskas den på nytt. Känns heller inget bra att radera allt gång på gång. Det är väl inte så här det är tänkt att funka? Kan någon tala om hur man får långsiktig funktion i Time Machine i kombination med en TC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har haft Time Capsule 2TB länge och varit mkt nöjd.

Kör automatisk Time Machine med accept av att äldre backuper raderas.

 

Igår började det strula. Felmeddelande lämnas - vilka jag inte begriper.

 

Total hårddiskstorlek hos oss (som tas TM-kopior av) är 1,75 TB. (3 diskar; iMacens 0,5 samt en disk på 1TB och en på 0,25.)

 

Med dessa förutsättningar och inställning borde det enl min hjärna då ALDRIG kunna bli fullt på vår Time Capsule.

 

Jag noterade igår också att samtliga tidigare backuper/kopior utöver den från i förrgår har raderats. Förmodligen då som ett resultat av nämnda inställning, samt att TM bedömt att alla dessa behövt raderas för att frigöra tillräckligt med utrymme.

 

Någon som kan förklara detta för mig, please?

Bifogar två filer som visar felmeddelande som jag fick nyss. (Jag lyckades nu köra ny TM när jag exkluderade den externa 1TB-hårddisken.)

 

 

post-47664-0-75959100-1389208511.jpg

post-47664-0-89653200-1389208521.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hur kommer man nära (i kontakt med) Apple i ärende som detta...? Det kan ju inte vara good enough för dem med problem som det här!
Där det är till synes helt ologiskt uppträdande av äppleprodukterna. :devil:

 

Det händer mig fortsatt titt som tätt. D v s jag lever trots mina investeringar under stunder utan komplett backup. :stjarnsmall:

 

 

TM kan ej slutföra kop.pdf

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Något är inte som det ska med min "Time Machine"-lösning just nu. 

Senaste säkerhetskopia är relativt färsk (27 nov) och jag har sedan medvetet inte kört auto-kopierande några dagar men nu har jag försökt några ggr men lyckas inte säkerhetskopiera alls. Inte tillräckligt diskutrymme sägs det. Men det skall ju egentligen inte kunna vara möjligt, i mitt fall. Med en uppskattad totalmängd på 900 GB och en TM-disk på 2 TB (just nu fylld till 1,65 TB står det). TM skall ju automatiskt rensa gamla kopior när det börjar bli fullt. 

 

Min TM-disk är en Time Capsule. 

 

Nedan felmeddelande fick jag, inte direkt utan efter att den jobbat på rätt länge. D v s den upptäckte (?!) efter kopiering av typ 150 GB att det var för trångt.

 

2006652238_Skrmavbild2020-12-14kl_18_11_03.png.69da2237f00987ca7b631893cb638121.png

 

 

1454091310_Skrmavbild2020-12-14kl_18_11_57.png.89d7dbb69986db3b5d9e51486f4e776c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något större efter den 27 november?

Uppdaterat operativsystemet till Big Sur eller liknande?

 

Har du fler än en dator som använder sig av TimeCapsulen för att göra backup?

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...