Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X server (ML) och domän namn med åäö


AndersHz

Rekommendera Poster

Är det någon som har lyckats med att använda åäö i domän namnet ?
Har för mej att det gick använda åöä på Lion (10.7).....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter visheten att använda åäö i domännamn, OS X eller ej.

Är det verkligen nödvändigt? Vi är ju redan vana vid epostadresser av typen fornamn.efternamn@doman.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter visheten att använda åäö i domännamn, OS X eller ej.

Är det verkligen nödvändigt? Vi är ju redan vana vid epostadresser av typen fornamn.efternamn@doman.se

Frågan är inte om det är klokt eller inte att använda åäö i domän namn, utan om det går ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter visheten att använda åäö i domännamn, OS X eller ej.

Är det verkligen nödvändigt? Vi är ju redan vana vid epostadresser av typen fornamn.efternamn@doman.se

post-28798-0-72233600-1377801634_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, om du går in på http://www.växjö.se så byter den till http://www.vaxjo.se

Nja, jag menade snarare att det finns ett behov av att använda å, ä och ö på internet. De bokstäverna är en omistlig del av vårt språk. Habo.se och håbo.se skulle vara en tillgång. Nu blir det som med dumpen ovan. Hörby finns med "ö" på nätet och det kan man ju förstå... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går och går. Det beror på hur mycket tid du vill lägga ner på att eventuellt få det att fungera och på hur mycket krångel du vill ha med underhåll.

 

Vill du att det ska vara enkelt att sätta upp och underhålla så använder du bara a-z och 0-9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jobbat ytterst lite med serverdelen i Mac.

Men i Microsoftmiljö tidigare än server 2008 så var man tvungen att lägga upp domänen med IDN-namnet.

håbo.se blir xn--hbo-ula.se

 

Kanske kan vara en vägledning i alla fall.

E-postadresser fungerar inte med svenska tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Som Klas skriver fungerar det även på Linux servrar. Tror det blir den vägen du får gå.

 

Btw vore det trevligt om folk försökte hjälpa TS istället för att ifrågasätta han och sen börja diskutera nyttan bakom hans fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw vore det trevligt om folk försökte hjälpa TS istället för att ifrågasätta han och sen börja diskutera nyttan bakom hans fråga.

Visst, men om frågeställaren (i princip) skriver"Jag vill ställa till med (onödiga) besvär för mig", hur/vad svarar man då? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...