Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utrymme i gömda biblioteket


hakani

Rekommendera Poster

Skall ge er lite fakta.

 

Jag använder 10.8.4

Har en ssd startdisk med all programvara.

Storlek 120 gig med bara 11,3 gig kvar.

 

Den dolda Biblioteksmappen får jag ju fram när jag i finder klickar på Gå, verktygsfältet, håller ner alt och klickar Bibliotek.

Väljer jag visa info av den mappen säger den att mappen innehåller 40,5 GB.

När jag i den mappen väljer att visa info på alla mappar den innehåller, säger den att dessa tillsammans innehåller bara 4,2 GB.

 

Min undran är vart tar resterande 36 GB finns? Har tyckt att disken fyllts på så snabbt.

 

Någon som kan hjälpa mig spåna?

 

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet OmniDiskSweeper ger dig svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu kört igenom ODS och det visade sig vara flera olika filer jag kunde radera. Bl.a. flera säkerhetskopior till iPhone och iPad.

Har fått loss ca 30 gig. :)

Något som stör mig är filen sleepimage, som ligger i en av undermapparna till "private".

Har googlat och förstått att det är minne som skapas när dator läggs i vila. I mitt fall 10 GB pga att jag har 10 GIG i ram.

Raderar man den skapas bara en ny. Har jag förstått rätt? Nåja, det är så det är uppbyggt.

 

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skapas en ny sleepimage bara om du sätter Macen i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall blir det varje dag. Stänger i stort sett aldrig av burken. Någon gång varannan månad möjligen. Har fattat det som den mår bäst av att vila. Så mycket som skall startas om vid avstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av sleepimage i Terminalen:

rm /private/var/vm/sleepimage
pmset -a hibernatemode 0

Från tidigare länk, alltså, som svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av sleepimage i Terminalen:

rm /private/var/vm/sleepimage
pmset -a hibernatemode 0

Vad, exakt, får det för konsekvenser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad, exakt, får det för konsekvenser?

Här kan du läsa mer om pmset. Väljer man 0 får man se till att datorn alltid har ström, annars raderas innehållet i RAM. Citat:

 

"Passing 0 disables SafeSleep altogether, forcing the computer into a regular sleep.

---

We do not recommend modifying hibernation settings. Any changes you make are not supported. If you choose to do so anyway, we recommend using one of these three settings. For your sake and mine, please don't use anything other 0, 3, or 25.

 

hibernatemode = 0 (binary 0000) by default on supported desktops. The system will not back memory up to persistent storage. The system must wake from the contents of memory; the system will lose context on power loss. This is, historically, plain old sleep."

 

---

 

PS. Man kan också få fram den länkade informationen ovan genom att köra

man pmset

i Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller enklare uttryckt: en bärbar kommer att uppföra sig som en stationär dator vad gäller vilofunktionen om man sätter värdet till 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant nog ger värdet 25 endast sleepimage, medan minnet i RAM dödas. Det ger visserligen långsammare nedgång i vila och uppvaknande, men sparar batteritid (RAM blir utan ström). Den nya MBA med supersnabb SSD har visserligen redan bra batteritider, men med värdet 25 skulle det bli ännu bättre, och antagligen märks det knappt att det går långsammare ned i vila eller vaknar långsammare. Det kanske är förinställt så? Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Alix... eftersom jag i detta fall använder MacPro och enbart ger ström till burken via elnätet borde det vara riskfritt att använda detta kommando?

Om jag skriver följande i Terminal

 

rm /private/var/vm/sleepimage

pmset -a hibernatemode 0

 

så finns det ingen risk att dator kommer bete sig annorlunda på något sett?

 

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga att det är ingen risk vore fel, Apple skriver ju "We do not recommend modifying hibernation settings. Any changes you make are not supported." Det verkar som att stationära macar också kör med sleepimage, så också på min mini (jag kollade nu). Jag har dock inga problem med bristande diskutrymme. Har man flera hårddiskar kan man placera sleepimage på en annan disk, så länge den ligger under root.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... visst har jag fler hårddiskar, så det skulle vara ett alternativ. Jobbar som fotograf och utrymmet ändras konstant på dessa hårddiskar. Dumt att lägga sleepimage på dem, den dagen jag byter den disken. Får nog nöja mig som det är nu och hålla undan onödigt i stället.

 

Tack för er hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En större SSD är nog bästa lösningen. Håll utkik efter nya Samsung Evo, den funderar jag på när garantin har gått ut på min mini. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...