Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En dator, två nätverkskort till två olika nät?


mpower

Rekommendera Poster

Någon som vet om det är möjligt i OS X att ansluta en dator med två nätverkskort till två olika nätverk?

T.ex ethernet porten till den vanliga routern där själva internetanslutningen finns och AirPort till ett annat lokalt nätverk som inte hänger samman med det som har internet. Hoppas någon/ni förstår vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar. Det är inte möjligt. Du har en ipstack i maskinen som bara kan vara uppkopplad till ett nätverk i taget. Förklaringen är att två olika nätverk har olika ipadresser tex 192.168.0 och 192.168.1. Du ansluter till det ena eller andra, antingen genom att datorn får en adress via dhcp eller med en statisk adress. Du kan inte ha två olika adresser i datorn.

Förresten, vad vill du åstadkomma ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det är möjligt i OS X att ansluta en dator med två nätverkskort till två olika nätverk?

T.ex ethernet porten till den vanliga routern där själva internetanslutningen finns och AirPort till ett annat lokalt nätverk som inte hänger samman med det som har internet. Hoppas någon/ni förstår vad jag menar?

Inga problem! Jag har just nu tre olika nät anslutna till min MacPro - två via olika ethernetkort och ett via Wifi. Du kan ju även ansluta dig via andra gränssnitt, tex ett seriellt modem, Firewireporten eller Bluetooth. Varje anslutning har sitt eget ip-nummer. Du kan ändra ordning (dvs vilken anslutning som prioriteras) genom systeminställningar >> Nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar. Det är inte möjligt. Du har en ipstack i maskinen som bara kan vara uppkopplad till ett nätverk i taget. Förklaringen är att två olika nätverk har olika ipadresser tex 192.168.0 och 192.168.1. Du ansluter till det ena eller andra, antingen genom att datorn får en adress via dhcp eller med en statisk adress. Du kan inte ha två olika adresser i datorn.

Förresten, vad vill du åstadkomma ?

Varför inte. Mac Pro har dubbla ethernet och det går jättebra. :) Ipadressen = kortet (en0, en1 osv), inte datorn.

 

Någon som vet om det är möjligt i OS X att ansluta en dator med två nätverkskort till två olika nätverk?

T.ex ethernet porten till den vanliga routern där själva internetanslutningen finns och AirPort till ett annat lokalt nätverk som inte hänger samman med det som har internet. Hoppas någon/ni förstår vad jag menar?

I nätverksinställningarna kan du ställa in det. T ex dhcp för den anslutning till modemet, och fasta ip till en annan dator, switch, NAS, eller vad du vill koppla till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar. Det är inte möjligt. Du har en ipstack i maskinen som bara kan vara uppkopplad till ett nätverk i taget. Förklaringen är att två olika nätverk har olika ipadresser tex 192.168.0 och 192.168.1. Du ansluter till det ena eller andra, antingen genom att datorn får en adress via dhcp eller med en statisk adress. Du kan inte ha två olika adresser i datorn.

Förresten, vad vill du åstadkomma ?

Där har du fel. Varje anslutning/nätverkskort har sitt eget gränssnitt mot ip-stacken. Däremot krävs en särskild programvara för att routra trafik mellan de olika näten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du fel. Varje anslutning/nätverkskort har sitt eget gränssnitt mot ip-stacken. Däremot krävs en särskild programvara för att routra trafik mellan de olika näten.

 

Låter som en lösning för mig finns runt hörnet. Historien bakom anledning till att jag vill försöka åstadkomma detta är lång.

Men, finns den där speciella programvaran för att routra trafiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Låter som en lösning för mig finns runt hörnet. Historien bakom anledning till att jag vill försöka åstadkomma detta är lång.

Men, finns den där speciella programvaran för att routra trafiken?

Den finns faktiskt inbyggd i MacOS (heter natd), men bara i Terminalen. Relativt krångligt om man är ovan med Terminalen och/eller inte har full koll på terminologin för nätverk. En manual finns bla här:

 

https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man8/natd.8.html

 

Det har funnits program med grafiskt användargränssnitt men jag har inte järnkoll på var-när-hur. Däremot finns det ställen på nätet med instruktioner och hjälp för hur man konfar natd. Googla lite på MacOS och natd så hittar du säkert nån vettig hjälp för det du vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Låter som en lösning för mig finns runt hörnet. Historien bakom anledning till att jag vill försöka åstadkomma detta är lång.

Men, finns den där speciella programvaran för att routra trafiken?

Behöver du verkligen routa över trafik mellan näten? Räcker det inte med att bara vara ansluten och ha åtkomst till de båda näten?

Ändra tjänsteordningen på näten så att anslutningen mot internet hamnar överst.

Systeminställningar->Nätverk->Kugghjulet->Ändra tjänsteordning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den finns faktiskt inbyggd i MacOS (heter natd), men bara i Terminalen. Relativt krångligt om man är ovan med Terminalen och/eller inte har full koll på terminologin för nätverk. En manual finns bla här:

 

https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man8/natd.8.html

 

Det har funnits program med grafiskt användargränssnitt men jag har inte järnkoll på var-när-hur. Däremot finns det ställen på nätet med instruktioner och hjälp för hur man konfar natd. Googla lite på MacOS och natd så hittar du säkert nån vettig hjälp för det du vill göra.

 

Tusen tack för tipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen routa över trafik mellan näten? Räcker det inte med att bara vara ansluten och ha åtkomst till de båda näten?

Ändra tjänsteordningen på näten så att anslutningen mot internet hamnar överst.

Systeminställningar->Nätverk->Kugghjulet->Ändra tjänsteordning

Tusen tack för tipset! :)

Bara för att förtydliga: Precis som SirKnasen skriver är själva routringen en specialfunktion för att knyta olika nätverk till varandra och skicka trafik mellan dem. Inget man behöver bry sig om, om man bara vill vara ansluten till flera olika nät på flera olika nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, jag tänkte fel. Det kallas för hjärnsläpp, använder ju själv ibland airport med annan adress än ethernet för att logga på routrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...