Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
srydstedt

Fördelar vs. Nackdelar med uppgradering till Mountain Lion

Rekommendera Poster

Till och börja med vill jag be om ursäkt om denna fråga (sannolikt) ställts ett tiotal gånger innan. Jag får väl helt enkelt skylla på att jag är en förvirrad själ som helst vill få svar riktade mot mig. För tro mig, jag har googlat och googlat och läst trådar och artiklar i ämnet utan att bli klok. Jag har frågat vänner och bekanta och ingenting hjälper mig riktigt. Så, nu frågar jag er - experterna i ämnet.

Jag har en Macbook Pro inköpt juni 2011. Klickar jag in mig på "Om den här datorn" får jag veta att jag har en 2.3 GHz Intel Core i5 processor och 4GB 1333 MHz DDR minne/RAM (antar jag?) och att jag har version 10.6.8 som, om jag inte är helt ute och cyklar, betyder att jag kör min dator med Snow Leopard.

Datorn fungerar relativt bra. Den har blivit lite slö på senaste tid och jag tror att den skulle behöva städas inuti (bokstavligt talat alltså).

Min fråga handlar dock om huruvida eventuella fördelar med att uppgradera ifrån Snow Leopard väger upp de nackdelar jag hört från vänner och bekanta? Främsta anledningen till att jag vill uppgradera idag handlar om att jag i nuläget inte kan använda iCloud mellan mina enheter (eftersom den funktionen kom med Lion) och det känns trist då jag har både en iPhone och en iPad som är kompatibla till molnet men inte datorn.

Jag har blivit avrådd att uppgradera med dessa argument (jag vet inte om argumenten stämmer eller ej):
- Datorn blir långsammare
- Snow Leopard är bättre (är ju ett relativt påstående men har ej utvecklats mer än så)

- De funktioner som kommer med Mountain Lion är inte värda pengarna

osv osv osv.

Främst har jag hört det där om att datorn skulle bli långsam. Jag köpte ju som sagt min dator i juni 2011 och borde egentligen har fått Lion gratis av min återförsäljare. Detta fick jag dock veta långt senare och därför sitter jag nu här med Snow Leopard, som jag visserligen trivs med.

Hur ser ni på saken? Jag vet ju som sagt inte men jag svarar gärna på frågor om användande, om datorn osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopiera din dator med exempelvis TimeMachine så du kan återställa den till 10.6.8 igen med alla program och inställningar.

Köp MountainLion för 150Kr (är ju inget att bråka om)

Installera och skapa en egen uppfattning.

Datorn blir inte långsammare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade Snow Leopard i en ännu äldre dator.
Uppgraderade till Lion - vissa saker blev slöare, framförallt Safari.
Uppgraderade till Mountain Lion - gick hur bra som helst och datorn upplevde jag som snabbare överlag.

Har inte upplevt några nackdelar med det, tvärtom. För mig var det en uppgradering värt pengarna då jag använder de nya funktionerna - som mer integrerad iCloud, förbättrad kalender och så vidare. Visst det är ingen revolution, utan ett bra operativsystem som har blivit bättre och trevligare. Jag uppskattar även funktionen att de senaste dokumenten jag hade öppet kan öppnas igen automatiskt i programmen.

Några saker får man lära om och det kan vara en vanesak, exempelvis i iWork så är Spara som... ändrat. Nu gör man Duplicera och spara istället. En vanesak. Jag tycker det nya fungerar bättre. Och iWork har fått en versionshantering i dokumenten som förutsätter Lion eller Mountain Lion.

Jag är nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade uppgraderat just för icloud., Visst du kan nå det via icloud.com via en webbläsare men det är inte riktigt samma sak.

Om nu datorn känns slö så lägg lite pengar på mer RAM, det kostar inte många hundralappar.

Om du sen vill så kan man ju även skaffa SSD, och då blir de fart!. Dock får man kompromissa med utrymmet/priset (anser JAG)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ingen, absolut ingen anledning att inte uppdatera.

Din dator har jättebra specar, det enda jag skulle göra i dina kläder är att utöka minnet lite.

UPPDATERA!

Inte meningen att skrika vill bara vara väldigt tydlig.

Redigerad av Gojlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har PPC-program i Snow Leopard kan du inte använda dem i Mountain Lion. Sedan kommer Mac OS X 10.9 Mavericks snart i höst. Annars tycker jag att du ska uppgradera, av skäl som redan har anförts.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din MBP är så ny att det är bara att uppgradera. Vad som kan behövas är mer RAM-minne eftersom ML är lite större och jobbar lite mer. Jag kör ML i min 2011 Air och det går som tåget.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som kan göra din dator lite seg just nu är att hårddisken är överfull eller att du har lite "vårstädningsbehov". Prova Säker start

http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale=sv_SE

och se om inte det blir lite bättre.

...

Mellan 10 och 20 GB ledigt på hårddisken är farozonen. Du behöver ha minst 20 GB ledigt för att vara på säkra sidan. Gärna mer.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow! Tusen tack för snabb respons! Verkar inte vara någonting att tveka om med andra ord?

Angående RAM-minnet så är det något jag förstått tidigare men jag är inte så himla jätteläskigt och tycker det låter lite småläskigt att öppna datorn och hålla på själv. Det kanske inte alls är svårt, egentligen. Är också helt okunnig i var man bäst handlar sådant och vad man ska köpa, någon som har något tips?

Tror det blir ett köp av nytt operativsystem i AppStore mycket snart. Måste tyvärr vända på slantarna för tillfället men snart så!

PPC-program, vad är det förkortning för?

Annat ni skrivit om som jag bara kan nämna i förbifarten:
- Har inte iWorks utan kör mest med Microsofts program (vet att många tycker det är ren idioti men det har bara blivit så och jag har inte betalat för programmen)
- Har ganska så exakt 50% ledigt utrymme på datorn så det borde ju inte vara platsbrist direkt. Sparar allting av värde på en extern hårddisk eller på molntjänster.

Fråga: Jag gör varje eller varannan vecka säkerhetskopia av datorn via TimeMachine, bör jag göra någonting annat/mer innan uppdatering till Mountain Lion?

Återigen - tusen tack för bra svar!!

Redigerad av srydstedt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PPC-program, vad är det förkortning för?

Innan Intel-macarna var det PPC -> Power PC.

G4 och G5 ...och sen kom Intel-mac'en.

Redigerad av iEricF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow! Tusen tack för snabb respons! Verkar inte vara någonting att tveka om med andra ord?

Angående RAM-minnet så är det något jag förstått tidigare men jag är inte så himla jätteläskigt och tycker det låter lite småläskigt att öppna datorn och hålla på själv. Det kanske inte alls är svårt, egentligen. Är också helt okunnig i var man bäst handlar sådant och vad man ska köpa, någon som har något tips?

Det är jättelätt att byta RAM-minnen i MBP. Minnen kan du köpa lite varstans. Tex Komplett eller annat företag på nätet. Prisjakt kan vara bra hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu datorn känns slö så lägg lite pengar på mer RAM, det kostar inte många hundralappar.

Slö och mer RAM-minne har inte direkt med varandra att göra. En Mac går inte fortare med mer RAM. Det tar längre tid innan den knäar. Om datorn känns slö är det andra saker som man bör titta på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iWork-programmen kostar 149 kr styck (Pages = Word, Numbers = Excel, Keynote = PowerPoint) och vill du få fullt utbyte av iCloud så behövs de. Microsoft Office kan varken öppna eller spara till iCloud inuti sig självt, du ser inte ens iCloud i Microsoft Offices filhanterare... Men i Förhandsvisning och iWork-programmen finns iCloud med. Har du iWork på en iOS-enhet så synkar den iWork-dokumenten på iCloud.

Nu går det att spara MS Office dokument på iCloud så att iOS-enheter kan öppna dem i exempelvis iWork på iOS, men det är bökigt för du måste gå via webbläsaren i Macen då.

Sen så är det frågan om vilken MS Office du kör med. Äldre versionen än MS Office Mac 2011 fungerar inte med Mountain Lion, och du behöver ha en uppdaterad Office 2011 för det vart strul med Office 2011 och Mountain Lion i början, men senaste versionerna inget problem.

Jag rekommenderar verkligen iWork eller köpa en MS Office för Mac 2011, finns ju home-edition. Men iWork räcker för de flesta tycker jag och Keynote är ju klart bättre än PowerPoint. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att datorn ska bli så pigg som möjligt, gör en ren installation av Mountain Lion och flytta sedan det som du vill ha från din backup manuellt om det är möjligt för dig.

Som nämnts tidigare i tråden så är det barnsligt enkelt att utöka minnet och vilket minne du ska ha har du ju själv koll på i ditt första inlägg. För att sedan få ett fartvidunder kan du byta ut hårddisken till en SSD. Lika enkelt som att utöka minnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...