Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB Ethernet Adapter


sara_sve_swe

Rekommendera Poster

Jag var och köpte en Usb ethernet adapter idag till min Macbook Pro. När jag stoppar in den kommer jag inte ut på nätet. Jag får en jätte konstig ip adress, inte den som min router borde dela ut typ 192.168.1.67.

 

Behöver man göra något för att få det att fungera ? Om jag inte ens lyckas fixa så det fungerar hur kommer det då gå när jag är på andra ställen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köper du en USB Ethernet adapter till en dator som har ett inbyggt wifikort? Jag har aldrig provat, men är det ens möjligt att ha två nätverksförbindelser till samma nätverk samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köper du en USB Ethernet adapter till en dator som har ett inbyggt wifikort? Jag har aldrig provat, men är det ens möjligt att ha två nätverksförbindelser till samma nätverk samtidigt?

Vissa ställen som jag är på har inget WiFi, därför köpte jag en usb adaptera.

Jag stängde av Wifi innan jag kopplade in usb adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder du inte den vanliga ethernetporten? Eller har du en retina? Den ger ethernet via en thunderboltadapter, enligt Mactracker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa ställen som jag är på har inget WiFi, därför köpte jag en usb adaptera.

Jag stängde av Wifi innan jag kopplade in usb adaptern.

Trådat nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför använder du inte den vanliga ethernetporten? Eller har du en retina? Den ger ethernet via en thunderboltadapter, enligt Mactracker.

 

 

Varför använder du inte den vanliga ethernetporten? Eller har du en retina? Den ger ethernet via en thunderboltadapter, enligt Mactracker.

Japp det är en retina, Vad är en thunderboltadapter ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Japp det är en retina, Vad är en thunderboltadapter ?

Det är denna. Enligt Mactracker och EveryMac är det så man får ut ethernet ur en retina. Jag tror inte din USB-adapter funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är denna. Enligt Mactracker och EveryMac är det så man får ut ethernet ur en retina. Jag tror inte din USB-adapter funkar.

Det borde han ju ha sagt när jag köpte den, jag får gå tillbaka till butiken.

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde han ju ha sagt när jag köpte den, jag får gå tillbaka till butiken.

Tack för hjälpen

Det var nog ingen genius du talade med... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat tjänsteordningen så adaptern får högre prioritet än WiFi? Om nu WiFi är aktivt samtidigt som adaptern.

Systeminställningar->Nätverk->Kugghjulet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog ingen genius du talade med... :hihihi:

Har varit i butiken nu, dom visade att den fungerade med MP, när jag kom hem igen och satte i den så fungerade den :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit i butiken nu, dom visade att den fungerade med MP, när jag kom hem igen och satte i den så fungerade den :-)

Jaha, det stämmer inte med "specarna". Men det var ju bra! Om den var billigare vill säga. Och då kan du använda Thunderbolt till annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det stämmer inte med "specarna". Men det var ju bra! Om den var billigare vill säga. Och då kan du använda Thunderbolt till annat.

Jag gissar att drivrutinerna ligger med i all ny OS X. Men när de tryckte förpackningarna så hade väl alla utom MBA ethernet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att drivrutinerna ligger med i all ny OS X. Men när de tryckte förpackningarna så hade väl alla utom MBA ethernet?

Jo, men varför tillverkar Apple en adapter för ethernet via Thunderbolt, då? För att de kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men varför tillverkar Apple en adapter för ethernet via Thunderbolt, då? För att de kan?

För att det är betydligt mycket snabbare. USB-adaptern är bara 100Megabit. Thunderboltadaptern är Gigabit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är betydligt mycket snabbare. USB-adaptern är bara 100Megabit. Thunderboltadaptern är Gigabit.

Har du något praktiskt exempel på nyttan av det? Jag undrar, jag vill veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något praktiskt exempel på nyttan av det? Jag undrar, jag vill veta.

Vilken sorts dataöverföring som helst från en dator till en annan med Gigabitnät går ju betydligt snabbare än om ena datorn enabat skulle ha 100Mbit nät.

Kopiera ett par stora filmer exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men varför tillverkar Apple en adapter för ethernet via Thunderbolt, då? För att de kan?

Gissar vidare, nu har alla maskiner TB, så USB-varianten kanske är på väg bort, borde bero på om man samtidigt kan ansluta ethernet och skärm med bara en TB-kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var och köpte en Usb ethernet adapter idag till min Macbook Pro. När jag stoppar in den kommer jag inte ut på nätet. Jag får en jätte konstig ip adress, inte den som min router borde dela ut typ 192.168.1.67.

 

Behöver man göra något för att få det att fungera ? Om jag inte ens lyckas fixa så det fungerar hur kommer det då gå när jag är på andra ställen :-)

Du får klla i nätverksinställningarna. Du kan alltid ställa om själv där vad den skall heta. Om routern delar ut med DHCP, behöver du bara ange DHCP i syteminställningarna. och sen vänta på en adress (kan ta lite tid ibland).

 

Varför köper du en USB Ethernet adapter till en dator som har ett inbyggt wifikort? Jag har aldrig provat, men är det ens möjligt att ha två nätverksförbindelser till samma nätverk samtidigt?

T ex 1 för nätet och 1 som man kan ha för dator->dator.

Går wifi'n sönder är det väl alltid bra med en backuplösning? Sen finns det ju Wifi/usb-adaptrar med om man inte vill ha trådat.

 

Om det är Apples

http://store.apple.com/us/product/MC704ZM/A/apple-usb-ethernet-adapter

så är systemkravet en MacBook Air, inte MBP.

Precis en sån köpte jag för ett tag sen. 240,- (≈) på Webhallen el ngt sånt. Den verkar riktigt bra. Belkin har ju en liknande, men jag tror Belkinadaptern är t o m dyrare. Jaja, jag köpte min till min RaspberryPi, för den har bara en ethernetport (100/10). Och en sån usb/ethernet blir aldrig mer än 100, så det var ett bra komplement till den. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...