Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför är Chrome så mycket snabbare än Safari?


Alix

Rekommendera Poster

Jag körde ett test genom http://peacekeeper.futuremark.com/ och fick resultaten nedan. Dessutom klarar Chrome av mer html5. Varför är det så här?

Sannolikt för att Apple håller på att arbeta med den nya versionen av Safari som skall komma i Mavericks. Det är väl så det brukar vara, att alla utom Internet Explorer avlöser varandra i täten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt för att Apple håller på att arbeta med den nya versionen av Safari som skall komma i Mavericks. Det är väl så det brukar vara, att alla utom Internet Explorer avlöser varandra i täten.

Enligt hemsidan har Chrome legat i topp sedan september 2011, i alla fall för Windows. Safari 6 kom i mitten av 2012, och släppte stödet för Windows då. Kanske webbläsaren för datorer inte är så viktig längre, till förmån för iOS? Chrome är i varje fall så pass mycket snabbare att det är svårt att acceptera Safari. (Nu pratar jag bara teknik och prestanda, inte politik, nota bene, annars hade jag gärna bytt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vi har en vinnare! Opera! Den kanske man ska använda mer. :D

 

post-28798-0-10020100-1377093815_thumb.png

 

Firefox var dock inte så mycket att hurra för. :mellow:

 

post-28798-0-05314600-1377093812_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag landade bara på 2851 med Safari 6.0.5 på min två generationer gamla MBA. Körde webläsaren så som jag använder den i normala fall. Plötsligt känns datorn gammal och seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag landade bara på 2851 med Safari 6.0.5 på min två generationer gamla MBA. Körde webläsaren så som jag använder den i normala fall. Plötsligt känns datorn gammal och seg.

Hur går det med Chrome, då? Alla resultat är nog bara jämförbara om man använder samma hårdvara. Jag har en mini med i7-processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de måste nog köras på samma dator. Jag fick bara 2028 med Safari 6.0.5 med min MBP 13" C2D 2,53GHz från mitten av 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Jag är lite skeptisk till hur relevant det där testet är. Vi får väl utgå ifrån att testerna är korrekta och rättvisa, men det lägger mycket krut på animationer och 3d som i alla fall i dagsläget inte direkt finns på majoriteten av sajter jag besöker i min webbläsare. Samma sak med de olika videotesterna, klart det är bra om webbläsaren stöder så många format som möjligt men det viktigaste är ju att den kan spela filmerna man vill se. Och om inget drastiskt har hänt som jag har missat är väl fortfarande nästan all video på nätet i Flash (VP6), mpeg 4 eller H.264.

 

Undrar hur de olika deltesterna är viktade i slutbetyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med Chrome, då? Alla resultat är nog bara jämförbara om man använder samma hårdvara. Jag har en mini med i7-processor.

Har inte krom och ville inte ha krom, så jag vet inte. 1,8 GHz i7, 4 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och här är resultaten med min MacBook Air mid-2012 i5 4GB

Kör 10.9 DP5 på denna och Chrome 31 är "Chrome Canary" nightly build projekt

post-65695-0-01499200-1377099316_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk till hur relevant det där testet är. Vi får väl utgå ifrån att testerna är korrekta och rättvisa, men det lägger mycket krut på animationer och 3d som i alla fall i dagsläget inte direkt finns på majoriteten av sajter jag besöker i min webbläsare. Samma sak med de olika videotesterna, klart det är bra om webbläsaren stöder så många format som möjligt men det viktigaste är ju att den kan spela filmerna man vill se. Och om inget drastiskt har hänt som jag har missat är väl fortfarande nästan all video på nätet i Flash (VP6), mpeg 4 eller H.264.

 

Undrar hur de olika deltesterna är viktade i slutbetyget.

De har en avdelning för FAQ. Summa summarum-citat, apropå dina funderingar och angående de olika talen (score):

 

"Peacekeeper measures your browser's performance by testing its JavaScript functionality.

 

To create the tests we used a profiler to analyze JavaScript usage while browsing popular websites such as YouTube, Facebook, GMail and Meebo.

 

The overall score is the geometric mean of the main test scores which in turn are the geometric mean of their respective individual test scores.

 

Other than the browser itself, the most significant factor affecting the score is the type of CPU in your Internet device."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk till hur relevant det där testet är. Vi får väl utgå ifrån att testerna är korrekta och rättvisa, men det lägger mycket krut på animationer och 3d som i alla fall i dagsläget inte direkt finns på majoriteten av sajter jag besöker i min webbläsare. Samma sak med de olika videotesterna, klart det är bra om webbläsaren stöder så många format som möjligt men det viktigaste är ju att den kan spela filmerna man vill se. Och om inget drastiskt har hänt som jag har missat är väl fortfarande nästan all video på nätet i Flash (VP6), mpeg 4 eller H.264.

 

Undrar hur de olika deltesterna är viktade i slutbetyget.

Ja, och WebM och ogg är väl inte standard mer än i Chrome resp FF

 

Jag körde testet en gång till med WebGL aktiverat. Det måste man slå på i utvecklarmenyn. Men den hängde sig där... Vet att jag kan se WebGL med Safari, men inte i det där testet. Samma med WebM som jag har lagt till på min. Den läste inte det på det testet.

 

Man får lite känslan av att testet är utformat för just Chrome, även om det säkert inte är så.

 

- - -

 

 

Undrar också om internetuppkopplingens hastighet kan påverka? Om man får olika resultat på olika försök. Kan nog vara bra att köra en reset på Safari först, så man blir av med all cache o sånt. :crossfingers.

 

WebM (även WebP (bilder)) kan man lägga till i Safari om man vill och tycker att man behöver det.

 

WebM: http://code.google.com/p/webm/downloads/list

WebP: https://developers.google.com/speed/webp/?csw=1

 

Ogg: http://www.xiph.org/quicktime/

 

Så, med dem installerade och WebGL påslagen borde Safari få bättre siffror i "testet". :fundersam:

 

 

- - -

 

 

 

http://html5test.com/

 

post-64246-0-84227600-1377157363.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Varför är Chrome så mycket snabbare än Safari?"

En av anledningarna tror jag heter "TopSites". :) Den ligger och kör i bagrunden hela tiden. Förr gick det rätt smidigt att inaktivera det, men det har blivit svårare nu, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får lite känslan av att testet är utformat för just Chrome, även om det säkert inte är så.

Vad får dig att tro att ondskans imperium inte tar till alla fula tricks i världen för att få över dig till den mörka sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

De har en avdelning för FAQ. Summa summarum-citat, apropå dina funderingar och angående de olika talen (score):

 

"Peacekeeper measures your browser's performance by testing its JavaScript functionality.

 

To create the tests we used a profiler to analyze JavaScript usage while browsing popular websites such as YouTube, Facebook, GMail and Meebo.

 

The overall score is the geometric mean of the main test scores which in turn are the geometric mean of their respective individual test scores.

 

Other than the browser itself, the most significant factor affecting the score is the type of CPU in your Internet device."

 

Ok, enligt FAQ:n räknas inte html5-testerna med i betyget utan blir ett separat kompatibilitetsbetyg, och egentligen alla tester jag var skeptisk till ingår där så det är ju bra. Då påverkas betyget mest av javascript-testerna och jag är inte så förvånad att Chrome presterar bra och Firefox dåligt, det är ju lite det de två webbläsarna är kända för.

 

Safari har jobbat hårt på att bättra på sin javascriptmotor och börjar komma ikapp Chrome men det är en måltavla som ständigt rör sig framåt.

 

Det är fascinerande att se hur otroligt mycket bättre javascriptprestanda har blivit sedan Chrome dök upp och rörde om i grytan. Här är resultatet från Firefox 3.0 :D:

 

post-35707-0-63276800-1377162216_thumb.jpg

Macbook Pro med Core i7 från 2012, samma dator gav mig över 4200 med Chrome

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, enligt FAQ:n räknas inte html5-testerna med i betyget utan blir ett separat kompatibilitetsbetyg, och egentligen alla tester jag var skeptisk till ingår där så det är ju bra. Då påverkas betyget mest av javascript-testerna och jag är inte så förvånad att Chrome presterar bra och Firefox dåligt, det är ju lite det de två webbläsarna är kända för.

 

Safari har jobbat hårt på att bättra på sin javascriptmotor och börjar komma ikapp Chrome men det är en måltavla som ständigt rör sig framåt.

 

Det är fascinerande att se hur otroligt mycket bättre javascriptprestanda har blivit sedan Chrome dök upp och rörde om i grytan. Här är resultatet från Firefox 3.0 :D:

 

attachicon.gifFirefox.jpg

Macbook Pro med Core i7 från 2012, samma dator gav mig över 4200 med Chrome

+ 1 :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att ondskans imperium inte tar till alla fula tricks i världen för att få över dig till den mörka sidan?

:ThumbsUp: Exakt... De kallas ju inte för "Skynet" för intet s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Chrome och tycker inte alls att det är snabbare än Safari. Däremot *upplevs* det snabbare, eftersom den presenterar sidan medan den läser in den.

 

Safari är fortfarande vinnare i min värld. Att den dessutom synkar läslista, bokmärken, nyckelring etc med mina datorer och iEnheter gör inte saken sämre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...