Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på hur man kan laga trasig Hem knapp med koppartråd och lödpenna


MrUniverse

Rekommendera Poster

Tänkte berätta hur jag lagade min gamla iPhone 3GS som jag ska ha som musikbibliotek i bilen.

 

Glasskärmen var spräckt och batteriet dåligt så jag beställde Apple orginal front (glas och digitizer) och batteri på ebay från England för ca £15 inkl frakt. Att byta delarna med hjälp av ifixits guider gick snabbt och smidigt. Jag hade mejslar hemma och istället för plast-iphone-verktygen man kan köpa så använde jag en liten bit plast från en hård plastförpackning som jag klippte till för ändamålet.

 

Så långt var allt bra men när jag skruvat ihop telefonen upptäckte jag att Hem knappen inte längre fungerade. Efter lite felsökning såg jag att ett av de fjädrande kontaktstiften på Hem knappens kabel hade brutits av. Att köpa en ny knapp skulle innebära några dagars väntan så för att spara lite tid och pengar så valde jag att testa att försöka laga det avbrutna stiftet genom att löda dit en bit koppartråd i lämplig dimension. Knappen var ju redan sönder så det kunde ju inte bli värre... Koppartråden lödde jag fast där det avbrutna stiftet suttit på hemknappens kabel, böjde tråden som ett V och positionerade den försiktigt. Experimentet lyckade och knappen fungerade som förut.

 

Denna reparation bör fungera på samtliga iPhone modeller då Hemknappens kabel är byggd på liknade sätt. Jag har hobby lödat lite elektronik förr (lagat några magsafe kontakter till MacBook etc.) men är långt ifrån någon expert på området så detta bör de flesta med någorlunda stadiga händer klara utan problem. Ifall det är någon som vill testa att göra likadant så bifogar jag en bild (ursäkta för dålig kvalitet men det var svårt att fokusera på den millimeter stora tråden) på det färdiga resultatet. Naturligtvis innebär alla hemmareparationer att ev. garanti upphör att gälla men har det gått ett år har man ju ändå inget att förlora.

post-47578-0-79135300-1376391883_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul! Gillar egenhändiga lösningar skarpt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...