Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Streema till nätverk (Boxee box) från extern hdd (/ Ta bort säkerhetsi


Sofia M

Rekommendera Poster

Jag försöker dela en extern hdd som jag har inkopplad i min iMac. Jag har delat den (med SMB). Ser mapparna på Boxee boxen, men när jag försöker öppna dem kommer följande meddelande upp: "Laddar fel, fick inte åtkomst till filmapp eller enhet".

 

D-Links support sade att det troligen var någon säkerhetsinställning som IMac har för externa hårddiskar. Någon som vet något om det?

Eller någon som har lyckats att streema till nätverk från en extern hdd?

 

Tack!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att det går hur bra som helst med mappar som ligger på datorns interna hårddisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är är precis som meddelandet säger Boxee Box har inte tillräckliga rättigheter att läsa filerna.

Du måste kolla vilka rättigheter som är satta på mapparna på din externa hårddisk.

Men varför inte göra det enkelt för dig och ansluta den externa direkt till din Boxee Box?

Du kan ställa in så Boxee Box delar ut den i ditt nätverk så du kan komma åt den frpn din iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Men jag har redan ställt in så att alla enheter ska ha rättigheter till mapparna.

 

Eftersom jag använder en del av hårddisken för Time machine vill jag ha den kopplad till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är är precis som meddelandet säger Boxee Box har inte tillräckliga rättigheter att läsa filerna.

Du måste kolla vilka rättigheter som är satta på mapparna på din externa hårddisk.

Men varför inte göra det enkelt för dig och ansluta den externa direkt till din Boxee Box?

Du kan ställa in så Boxee Box delar ut den i ditt nätverk så du kan komma åt den frpn din iMac.

se svar ovan, missade att koppla det till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Men jag har redan ställt in så att alla enheter ska ha rättigheter till mapparna.

 

Eftersom jag använder en del av hårddisken för Time machine vill jag ha den kopplad till datorn.

 

Det fungerar utmärk med Time Machine över nätverket. Förstår inte varför du behöver ha den kopplad till datorn, OK första körningen, men sedan finns ingen anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det fungerar utmärk med Time Machine över nätverket. Förstår inte varför du behöver ha den kopplad till datorn, OK första körningen, men sedan finns ingen anledning.

 

Jo, för att TM behandlar säkerhetskopian annorlunda beroende på om disken är kopplad lokalt eller över nätverket. Lokalt kopplad så skapas en mappstruktur av TM och via nätverk så skapas en "sparseboundle", en imagefil som sen TM:s egen mappstruktur lagras i. Det går inte att köra första kopian lokalt för att sen flytta den till nätverket. Så var det på OS X 10.5 och 10.6 och om inte Apple har ändrat på det så är det så fortfarande. Dock så borde det inte vara någon skillnad, det är bara korkat och dumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, för att TM behandlar säkerhetskopian annorlunda beroende på om disken är kopplad lokalt eller över nätverket. Lokalt kopplad så skapas en mappstruktur av TM och via nätverk så skapas en "sparseboundle", en imagefil som sen TM:s egen mappstruktur lagras i. Det går inte att köra första kopian lokalt för att sen flytta den till nätverket. Så var det på OS X 10.5 och 10.6 och om inte Apple har ändrat på det så är det så fortfarande. Dock så borde det inte vara någon skillnad, det är bara korkat och dumt.

 

Det fungerar utmärk med Time Machine över nätverket. Förstår inte varför du behöver ha den kopplad till datorn, OK första körningen, men sedan finns ingen anledning.

Okej, men det uppfyller ändå inte helt mitt behov eftersom det tar riktigt lång tid att föra över filer från datorn till hårddisken nu när den är ikopplad till BB. Tar dessutom frustrerande lång tid att öppna mapparna från datorn.

 

Det främsta syftet med att jag köpte hårddisken var dels TM och dels att avlasta min dator som börjar få ont om minne men ändå enkelt ha tillgång till dem. Men om jag i och med det förlorar funktionen att kunna spela upp filerna smidigt på BB kanske inte detta var den rätta lösningen för mig.....

 

Finns det alltså inget sätt för BB att spela upp filer från en extern hdd ikopplad till en dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- jag kommer ju inte heller åt dem är BB är avstängd....

Men det måste väl finns ett sätt för BB att spela upp filer från en extern hdd ikopplad till en dator? enligt D-Link ska det gå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med lappen71 om att det låter som rättighetsproblem.

 

Om du i OSX högerklickar och väljer info på en av filerna du inte kan spela upp, vad står det under behörigheter? Loggar du in från BB med samma användarnamn som i OSX när du kan visa filerna? Vilket filsystem har delen av disken där du lagrar mediafilerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behörighet: "du kan läsa och skriva"

 

hårddiskens filsystem (det som står under format): MS-DOS (FAT32)

 

När BB kräver ett namn och lösen för att komma åt min dator har det inte fungerat med att skriva datorns inlogg, så jag har lämnat det blankt men kommit in ändå... (så var det även när det fungerade)

om det var det du menade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behörighet: "du kan läsa och skriva"

hårddiskens filsystem (det som står under format): MS-DOS (FAT32)

Har inte tänkt på att använda samma användarnamn på BB, när det fungerade (dvs att visa filerna från den interna hårddisken) var det alltså inte samma.

 

När BB kräver ett namn och lösen för att komma åt min dator har det inte fungerat med att skriva datorns inlogg, så jag har lämnat det blankt men kommit in ändå...

Googlade lite och det verkar som att OSX inte har stöd för utdelning av diskar med filsystemet FAT. Vet inte om FAT anses osäkert iom att det inte stödjer olika behörigheter?

 

En enkel lösning är att formatera om disken till HFS, eller något annat som OSX har stöd för.

Vill du forsätta att köra fat32 så har Samba i sig har stöd för denna typen av utdelning, så du borde kunna avaktivera SMB i OSX och istället installera det via homebrew och konfigurera det via en textfil.

 

Det finns säkert fler och kanske enklare lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Okej, men det uppfyller ändå inte helt mitt behov eftersom det tar riktigt lång tid att föra över filer från datorn till hårddisken nu när den är ikopplad till BB. Tar dessutom frustrerande lång tid att öppna mapparna från datorn.

 

Det främsta syftet med att jag köpte hårddisken var dels TM och dels att avlasta min dator som börjar få ont om minne men ändå enkelt ha tillgång till dem. Men om jag i och med det förlorar funktionen att kunna spela upp filerna smidigt på BB kanske inte detta var den rätta lösningen för mig.....

 

Finns det alltså inget sätt för BB att spela upp filer från en extern hdd ikopplad till en dator?

 

 

behörighet: "du kan läsa och skriva"

 

hårddiskens filsystem (det som står under format): MS-DOS (FAT32)

 

När BB kräver ett namn och lösen för att komma åt min dator har det inte fungerat med att skriva datorns inlogg, så jag har lämnat det blankt men kommit in ändå... (så var det även när det fungerade)

om det var det du menade?

 

Du måste ha hårddisken i filformatet hps+ (dvs Mac OS Extended) för att TM ska kunna använda hårddisken. Dessutom så slipper du problemet med att fat32 enbart kan hantera filer mindre än 4 GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Googlade lite och det verkar som att OSX inte har stöd för utdelning av diskar med filsystemet FAT. Vet inte om FAT anses osäkert iom att det inte stödjer olika behörigheter?

 

En enkel lösning är att formatera om disken till HFS, eller något annat som OSX har stöd för.

Vill du forsätta att köra fat32 så har Samba i sig har stöd för denna typen av utdelning, så du borde kunna avaktivera SMB i OSX och istället installera det via homebrew och konfigurera det via en textfil.

 

Det finns säkert fler och kanske enklare lösningar.

 

 

Det löste problemet! Tack för hjälpen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...